Úvod do uměnovědných studií

Týden 11

Prezentace č. 9

Povinné texty

Prezentace pro kombinované studium č. 4

Poznámky k přednášce pro kombinované studium:

K tomu, co bylo probíráno na přednáškách, bych chtěl stručně doplnit ještě dvě důležitá témata, na které už nezbyl čas:

1. Hlavní školy studující problematiku populární kultury a jejich hodnocení tohoto fenoménu:

a) Frankfurtská škola (Adorno, Horkheimer) - populární kultura je vůči vyšší kultuře zásadně v nižším/nehodnotném postavení; pro konzumenty populární kultury je vyšší kultura v principu nepřístupná; populární kultura je v zajetí "fetiše" - viz druhý pojem v této poznámce

b) Školy Politické ekonomie

    b1) Hegemonie - populární kultura je nástrojem, kterým korporace manipulují a ovládají masy s cílem zajistit si odbyt svých produktů (ale nejde jim o změnu smýšlení lidí)

    b1) Ideologie - populární kultura je nástrojem, kterým vládnoucí politické elity manipulují a ovládají masy s cílem změnit jejich hodnotové (ideologické, politické) smýšlení

c) Škola sémiologie (Barthes, Eco) - snaží se o více neutrální přístup ke studiu populární kultury, zdůrazňuje, že neexistuje možnost jak zajistit, aby lidé interpretovali kulturu/umění určitým jedním způsobem, tedy tak, jak si přejí např. korporace, politické elity, apod.; zdůrazňuje, že tato interpretace je vždy ovlivněna historickým a lokálním kontextem; upozorňuje na to, že populární i tzv. vyšší kultura jsou jen "rub a líc stejné mince"

2. Walter Benjamin ve své studii o proměně umění s nástupem možností jeho technické reprodukce přišel s pojmem aura uměleckého díla (zjednodušeně jeho jedinečnost, výjimečnost), která se právě technickou reprodukcí ztrácí a tak v tomto procesu technické reprodukce zaniká/je ohrožena hodnota umění. T.W. Adorno tento pojem (aura) převzal, ale ukázal, že aura se v situaci, kdy je umění reprodukováno technickým prostředky (masová media, apod.) neztrácí, ale transformuje se ve fetiš (vnější znaky, které netvoří samotnou "podstatu" umění), který se stává tím, co lidí na umění oceňují a konzumují. - viz také povinný text