MASARYKOVA UNIVERZITA FILOZOFICKÁ FAKULTA Ústav hudební vědy Obor: Teorie interaktivních médií Předmět: US_42 ÚVOD DO UMĚNOVĚDNÝCH STUDIÍ 2. ledna 2015 Kateřina Kameníčková, učo: 391936 Encyklopedické heslo: MASOVÁ KULTURA Masová kultura – kult. výtvory a produkce určené pro masy lidí anebo jimi samými produkované, vycházející z jejich potřeb a vkusu. Podle A. Kloskowské je podstatou kultury masové sdělování obdobných či identických obsahů z malého počtu zdrojů velkým masám příjemců. Vznikla jako druhotný produkt průmyslové revoluce, industrializace a urbanizace a je úzce spjata s využitím prostředků masové komunikace. Prvotním cílem masové kultury je své publikum pobavit a posloužit k zaplnění jejich volného času. Preferuje méně náročné žánry a obsahy. S kritikou masové kultury a masové společnosti úzce souvisí také kritika masových médií, tj. médií určených k tomu, aby působila na masové obecenstvo. Nejrozšířenějšími masmédii jsou tisk (noviny a časopisy), rozhlas, film a televize. Facebook – rozsáhlý společenský webový systém sloužící hlavně k tvorbě sociálních sítí, komunikace mezi uživateli, sdílení multimediálních dat, udržování vztahů a zábavě. Je jednou z největších společenských sítí na světě. Jméno serveru vzniklo z papírových letáků zvaných Facebooks, které se rozdávají prvákům na amerických univerzitách. Tyto letáky slouží k bližšímu seznámení studentů mezi sebou. V roce 2010 vzniky americký film The Social Network, který pojednává o počátcích Facebooku. Celá tato práce bude pojednávat o Facebooku. Bude se zabývat jak pozitivními, tak negativními aspekty, které účet na tomto serveru přináší. Toto téma jsem si vybrala z toho důvodu, že Facebook je fenoménem, o kterém je třeba mluvit. Facebook byl založen Markem Zuckerbergem, bývalý studentem Harvardovy univerzity. Pro studenty této univerzity byl tento systém zpočátku také omezen. Během krátké doby byl však rozšířen a nakonec byl přístup otevřen pro všechny uživatele s univerzitní e-mailovou adresou nebo pro některé zahraniční schválené univerzity, v Česku k prvním otevřeným vysokým školám patřila Masarykova univerzita. Od roku 2006 se může dle licence používání připojit kdokoli starší 13 let. Podle mého názoru je přínosné být na Facebooku, neboť tam můžete sdílet svoje fotky, myšlenky, videa a další věci se svými přáteli. V dnešní uspěchané době, která je dobou moderní a počítačovou, se domnívám, že ten člověk, který není registrovaný na Facebooku, ztrácí kontakt jak s dobou, tak i s okolím. Ačkoliv si myslím, že přemíra všeho škodí, na této síti jsem také sama registrovaná. Nikdo neví, jak dlouho bude Facebook existovat, ale už to, že je na něm připojeno tolik lidí z mého okolí, mě nutí být na této síti také. Podle mého názoru je mnohem jednodušší ovlivnit jedince přes Facebook (například k uspořádání různých demonstrací či stávek) než při osobním kontaktu. Proč? To je otázka. Možná snad proto, že je Facebook v jistém ohledu tak neosobní, možná proto, že Facebook je in. Nevím. Každopádně to funguje velmi dobře. Facebook, v dnešní době, pracuje stejně jako televize, rozhlas či jiná média. Faktem je, že to, co je zveřejněno na Facebooku, o tom vědí všichni. Je s podivem, kolik lidí sedí denně na síti a komunikují se svými přáteli místo toho, aby s nimi zašli ven či do hospody. Ztrácíme tak kontakt se svým okolím? Nebo jej naopak udržujeme? Dle mého názoru je Facebook velmi dobrý server, ale platí to, co se vším ostatním: „Všeho moc škodí.“. Skutečný život je totiž venku, nikoliv u počítače doma. A bylo by přece smutné, kdybychom si za 50 let nevzpomněli na nic jiného, než na Facebook. Skutečná komunikace je podle mě pořád přednější a cennější, ačkoli se názory liší. Téměř nic není diskutovanější než Facebook a jeho uživatelé. Samozřejmě, že je Facebook stále ještě určen mladší generaci, ale v dnešní době se čím dál tím více starších lidí o tento server také zajímá. Ale není to příliš nebezpečné? Vaši přátelé si mohou během chvilky přečíst o Vaší náladě, o tom, kde se právě nacházíte a co děláte. Mohou Vám „likovat“ fotky, videa a příspěvky. Občas mám pocit, že jakmile jednou týdně nenapíšete něco na „zeď“, jako byste byl nemocný. Ano, díky Facebooku můžete opravdu ovlivnit velkou skupinu lidí. Pro větší akce je, dle mého názoru, mnohem užitečnější než televize či rozhlas. A proto jsem si jej zvolila jako příklad masové kultury. Nadneseně se dá říci, že: „Facebook hýbe světem.“. A s tím se ztotožňuji. Co týden mi totiž na síti „vyskočí“ pozvánka na nějakou událost – stačí se jen přidat. Těžko říci, jak bude Facebook vypadat za 5, 10 či 20 let. Neustále se vyvíjí. Má nové funkce, aplikace, možnosti, zobrazení, hry, atd. Poslední, co bych ráda zmínila je bezpečnost na Facebooku. Jeho uživatelé totiž bezpečnost často podceňují a nevěnují několik minut správnému nastavení svého profilu. A to je chyba. Je důležité mít správně nastavený profil. To je základ, na kterém je možné stavět. Díky správnému nastavení může být dobrým sluhou. Dnešní moderní a uspěchaná doba si jej žádá. ZDROJE: JANDOUREK, Jan. Sociologický slovník. Vy. 2. Praha: Portál, 2007, 285 s. KULHÁNKOVÁ, Hana a Jakub ČAMEK. Fenomén facebook. 1. vyd. Kladno. http://is.muni.cz/do/rect/el/estud/ff/ps10/dilo/web/pages/heslo_masova-kultura.html http://cs.wikipedia.org/wiki/Masov%C3%A1_kultura http://cs.wikipedia.org/wiki/Facebook file:///C:/Documents%20and%20Settings/Motol/Dokumenty/Downloads/ppk-25-2010-fenomen-facebook-60-61. pdf