Pedagogika – UZB002 Podzim 2014 Mgr. Kateřina Korcová, Ph.D. korcova@phil.muni.cz VE ŠKOLSTVÍ SI NEVYDĚLÁTE!!! — UZB002 —1. úterý 17:30 – 19:00, K22 —2. středa 17:30 – 19:00, K21 — —Přednáška je vždy spojena se seminární částí. Úkolem studentů je přečíst na daný seminář odborné články, umístěné v e-learningovém prostředí, ELF a diskutovat o nich během seminární výuky. — Témata 1.Předmět pedagogiky, základní pojmy, pedagogické disciplíny. 2.Učitelství jako profese: osobnost učitele, vlastnosti učitele, pracovní činnosti. 3.Žák jako subjekt vzdělávání: typy inteligence, styly učení, tvořivost jako osobnostní charakteristika. 4.Specifické problémy a potřeby žáků: žák se specifickými poruchami učení, problémový žák, nadaný žák. 5.Komunikace ve škole: základní charakteristiky komunikace ve třídě, výukový dialog. Sociální klima třídy a školy: charakteristika klimatu, metody diagnostiky, práce s klimatem. 6.Kurikulum: teorie kurikula, formy kurikula, vzdělávací cíle a jejich podoby, kurikulární reforma; Školní kurikulum: rámcový vzdělávací program, školní vzdělávací program a práce s nimi. 7.Česká vzdělávací soustava: úrovně vzdělávacího systému, střední školy, školská legislativa; Škola jako organizace: řízení a rozvoj školy, pedagogický sbor, další vzdělávání pedagogických pracovníků, vnější vztahy škol (s rodiči, zřizovateli a dalšími partnery) 8.Alternativy a inovace ve školním vzdělávání: alternativní školy, domácí vzdělávání, inovace v práce učitele a školy. 9.Vzdělávací politika jako rámec dění ve škole: základní dokumenty a trendy, způsoby prosazování vzdělávací politiky. Podmínky ukončení kurzu —Písemný test z povinné literatury a přednášek (max. 100 bodů). Pro úspěšné absolvování kurzu je nutné získat nejméně 66 bodů. — —Povinná literatura ◦PRŮCHA, Jan. Moderní pedagogika. Praha: Portál, kapitoly 1-6 a 9-10 ◦Texty v čítance — Příklady otázek v testu —Co je to socioekonomický status? Z čeho se skládá a proč se jím pedagogika zabývá? —Co to jsou klíčové kompetence? —Jaké má kurikulum formy? Pro každou z forem kurikula uveďte jeden příklad a vysvětlete jej. — Doporučená literatura 1 —MAREŠ, Jiří. Pedagogická psychologie. Praha: Portál, 2013. —ŠEĎOVÁ, Klára, ŠVAŘÍČEK, Roman, ŠALAMOUNOVÁ, Zuzana. Komunikace ve školní třídě. Praha: Portál, 2012. —AUGER, Marie -Therese., BOUCHARLAT, Christiane. Učitel a problémový žák. Praha: Portál, 2005. —CANGELOSI, James S. Strategie řízení třídy. Praha: Portál, 2006. —FONTANA, David. Psychologie ve školní praxi. Praha: Portál, 2003. —HOLOUŠOVÁ, Drahomíra, GRECMANOVÁ, Helena. Obecná pedagogika I. a II. Olomouc: Hanex, 1999. —HORKÁ, Hana. Výchova pro 21. století. Koncepce globální výchovy v podmínkách české školy. Brno: Paido, 2000. Doporučená literatura 2 —JŮVA, Vladimír. Stručné dějiny pedagogiky. Brno: Paido, 1997. —Manuál k přípravě školního vzdělávacího programu pro gymnázia —PRŮCHA, Jan., WALTEROVÁ, Eliška., MAREŠ, Jiří. Pedagogický slovník. Praha: Portál, 1995 (a novější vydání). —PRŮCHA, Jan. Učitel. Praha: Portál, 2002. —Rámcový vzdělávací program pro gymnaziální nebo střední odborné vzdělávání. —VALIŠOVÁ, Alena, KASÍKOVÁ, Hana a kol. Pedagogika pro učitele. Praha: Grada, 2007. — Pedagogické časopisy —Moderní vyučování, —Učitelské listy (už nevychází, ale starší čísla jsou inspirativní), —Pedagogika, —Pedagogická orientace, —Studia paedagogica, —Orbis scholae — Básník Otokar Březina v dopisu Anně Pammrové (8.10.1892) —„Učitelství jest těžký, robotný úřad, vysilující duši, ochromující fantazii, pijící sílu z organismu; děti přicházející do školy jsou zlé, svéhlavé, bludně vychované bytosti, rafinované, zlomyslné, zhýčkané, zbloudilé, instinktivně nepřátelské a ve velkém procentu úžasně neschopné; vracím se po pěti hodinách vyučování fyzicky i duševně vysílen, disgustován, umrtven, zatemněn, tupý, mdlý a sešlý. Pouze noc jest vyhrazena mé duševní práci a i tu nedostavuje se vždy dispozice, vystřebaná celodenním rozechvíváním nervového systému …“ I takto to někdy chodí —Marečku, podejte mi pero —http://www.youtube.com/watch?v=s9xkoc0qiKw —Cesta do hlubin študákovy duše —http://www.youtube.com/watch?v=vByYbCwCeco —Škola základ života —http://www.youtube.com/watch?v=AVUMjITsYvM —Kantor ideál —http://www.youtube.com/watch?v=JhZxzNb0ZWo&feature=related —Obecná škola —http://www.youtube.com/watch?v=bGVXq4E2LNQ&feature=related —Vratné lahve —http://www.youtube.com/watch?v=0Ab1TytgTsc —Gympl —http://www.youtube.com/watch?v=PHuzQevbFxs —