Kurz Základy pedagogiky UZB002 – podzim 2014 1. úterý 17:30 – 19:00, K22 2. středa 17:30 – 19:00, K21 Mgr. Kateřina Korcová, Ph.D. korcova@phil.muni.cz Konzultace po výuce, po předchozí domluvě e-mailem i před výukou. Témata a texty z čítanky 1. týden: 16. a 17. září * Předmět pedagogiky, základní pojmy, pedagogické disciplíny. o Štech, S. Co je učitelství a lze se mu naučit? Pedagogika, 1994, 44, č. 4, s. 310-320. o Jarkovská, L., Lišková, K. Genderové aspekty českého školství. Sociologický časopis 4/2008, str. 683 - 701. 2. týden: 23. a 24. září * Učitelství jako profese: osobnost učitele, vlastnosti učitele, pracovní činnosti. o Švaříček, Roman. Zkoumání konstrukce identity učitele. In Švaříček, Roman, Šeďová, Klára a kol. Kvalitativní výzkum v pedagogických vědách. Pravidla hry. Praha: Portál, 2007, s. 335-355. ISBN 978-80-7367-313-0. o Gavora, Peter. Učiteľovo vnimanie svojej profesijnej zdatnosti (self-efficacy). Prehľad problematiky. Pedagogika, 2008, č. 3, s. 222-235. 3. týden: 30. září a 1. října * Žák jako subjekt výchovy a vzdělávání: typy inteligence, styly učení, tvořivost jako osobnostní charakteristika. o KUČERA, Miloš. Popisy žáků: typy nebo stereotypy? In Pražská skupina školní etnografie. Typy žáků. 1993. 3 strany. * STRAKOVÁ, J. Dopad diferenciace vzdělávacích příležitostí v povinném vzdělávání na vývoj nerovností ve výsledcích žáků v ČR po roce 2000. Pedagogika, 2010, č. 1. 4. týden: 7. a 8. října * Specifické problémy a potřeby žáků: žák se specifickými poruchami učení, problémový žák, nadaný žák. o FONSECA, Lars. „Všichni vědí, že opisovat se nemá, ale stejně to každý dělá.“ Pedagogický pohled na paradoxy „férového“ opisování. Studia paedagogica, 2013, 2-3, s. 73-92. * BENDL, Stanislav. Které charakteristiky učitele podporují kázeň žáků. Pedagogika, 2002, roč. LII, s. 346 - 357. ISSN 3330-3815. · Podpůrné dokumenty * Vyhledáváme rozumově nadané žáky o Krok za krokem s nadaným žákem. Tvoříme individuální vzdělávací plán mimořádně nadaného žáka 5. týden: 14. a 15. října * Komunikace ve škole I.: základní charakteristiky komunikace ve třídě, výukový dialog. * ŠEĎOVÁ, Klára, ŠVAŘÍČEK, Roman, MAKOVSKÁ, Zuzana, ZOUNEK, Jiří. Dialogické struktury ve výukové komunikaci na druhém stupni základní školy. Pedagogika, 2011, roč. 61, č. 1, s. 13-33. o ŠVAŘÍČEK, Roman. Funkce učitelských otázek ve výukové komunikaci na druhém stupni základní školy. Studia paedagogica, 2011, roč. 16, č. 1, s. 9-46. · Podpůrné texty o MAKOVSKÁ, Zuzana. Techniky změny chování a jejich využití ze strany žáků. Pedagogická orientace, 2011, roč. 21, č. 1, s. 85–103. * ŠEĎOVÁ, Klára, ŠVAŘÍČEK, Roman. Angažovanost žáků ve výukové komunikaci na druhém stupni základní školy. Pedagogická orientace, 2010, 20(3), 24–48. 6. týden: 21. října * Výuka odpadá z důvodu školení 6. týden: 22. října · Komunikace ve škole II.: Sociální klima třídy a školy: charakteristika klimatu, metody diagnostiky, práce s klimatem. 7. týden: 28. a 29. října * Výuka odpadá z důvodu státního svátku a podzimních prázdnin 8. týden: 4. listopadu · Komunikace ve škole II.: Sociální klima třídy a školy: charakteristika klimatu, metody diagnostiky, práce s klimatem. 8. týden: 5. listopadu * Kurikulum: teorie kurikula, formy kurikula, vzdělávací cíle a jejich podoby, kurikulární reforma; Školní kurikulum: rámcový vzdělávací program, školní vzdělávací program a práce s nimi. o Rámcový vzdělávací program pro gymnázia. Dostupný online: http://www.msmt.cz/uploads/soubory/PDF/RVPG_2007_06_final.pdf * Beran, J., Mareš, J., Ježek, S. Rezervované postoje učitelů k dalšímu vzdělávání jako jeden z rizikových faktorů kurikulární reformy. Orbis scholae, 2007, roč. 2, č. 1, s. 111–131. (on-line) 9. týden: 11. listopadu * Kurikulum: teorie kurikula, formy kurikula, vzdělávací cíle a jejich podoby, kurikulární reforma; Školní kurikulum: rámcový vzdělávací program, školní vzdělávací program a práce s nimi. o Rámcový vzdělávací program pro gymnázia. Dostupný online: http://www.msmt.cz/uploads/soubory/PDF/RVPG_2007_06_final.pdf * Beran, J., Mareš, J., Ježek, S. Rezervované postoje učitelů k dalšímu vzdělávání jako jeden z rizikových faktorů kurikulární reformy. Orbis scholae, 2007, roč. 2, č. 1, s. 111–131. (on-line) 9. týden: 12. listopadu * Výuka odpadá z osobních důvodů 10. týden: 18. a 19. listopadu * Týden vědy – výuka odpadá 11. týden: 25. a 26. listopadu * Česká vzdělávací soustava: úrovně vzdělávacího systému, střední školy, školská legislativa; Škola jako organizace: řízení a rozvoj školy, pedagogický sbor, další vzdělávání pedagogických pracovníků, vnější vztahy škol (s rodiči, zřizovateli a dalšími partnery) * VIKTOROVÁ, I. Změny rodičovského vztahu ke škole a vzdělávání dětí“. Pedagogika, 2004, 4 389-405 o Sedláček, M. Řízení školy na vesnici. Studia paedagogica, 2008/1. 12. týden: 2. a 3. prosince * Alternativy a inovace ve školním vzdělávání: alternativní školy, domácí vzdělávání, inovace v práce učitele a školy. 13. týden: 9. a 10. prosince * Vzdělávací politika jako rámec dění ve škole: základní dokumenty a trendy, způsoby prosazování vzdělávací politiky. o STRAKOVÁ, Jana. Vzdělávací politika a mezinárodní výzkumy výsledků vzdělávání v ČR. Orbis scholae, 2009, ročník 3, číslo 3, s. 103-118. o Dvořák, Dominik. Nový institucionalismus v pedagogice. Studia paedagogica, 2012, 17, 2, s. 9-26. 14. týden 16. a 17. prosince * Závěrečný test Podmínky pro ukončení kurzu Písemný test z povinné literatury a přednášek (max. 100 bodů). Pro úspěšné absolvování kurzu je nutné získat nejméně 66 bodů. Předpokladem je znalost přednášek, textů z čítanky a povinné literatury. Ilustrativní příklady testových otázek 1. Co je to socioekonomický status? Z čeho se skládá a proč se jím pedagogika zabývá? 2. Co to jsou klíčové kompetence? 3. Jaké má kurikulum formy? Pro každou z forem kurikula uveďte jeden příklad a vysvětlete jej. Povinná literatura * PRŮCHA, Jan. Moderní pedagogika. Praha: Portál. Kapitoly 1-6 a 9-10 * Texty z čítanky: https://elf.phil.muni.cz/elf2/course/view.php?id=1124 Doporučená literatura · MAREŠ, Jiří. Pedagogická psychologie. Praha: Portál, 2013. · ŠEĎOVÁ, Klára, ŠVAŘÍČEK, Roman, ŠALAMOUNOVÁ, Zuzana. Komunikace ve školní třídě. Praha: Portál, 2012. · CANGELOSI, James S. Strategie řízení třídy. Praha: Portál, 2006. · AUGER, Marie -Therese., BOUCHARLAT, Christiane. Učitel a problémový žák. Praha: Portál, 2005. · FONTANA, David. Psychologie ve školní praxi. Praha: Portál, 2003. · HOLOUŠOVÁ, Drahomíra, GRECMANOVÁ, Helena. Obecná pedagogika I. a II. Olomouc: Hanex, 1999. · HORKÁ, Hana. Výchova pro 21. století. Koncepce globální výchovy v podmínkách české školy. Brno: Paido, 2000. · JŮVA, Vladimír. Stručné dějiny pedagogiky. Brno: Paido, 1997. · Manuál k přípravě školního vzdělávacího programu pro gymnázia. · PRŮCHA, Jan., WALTEROVÁ, Eliška., MAREŠ, Jiří. Pedagogický slovník. Praha: Portál. · PRŮCHA, Jan. Učitel. Praha: Portál, 2002. * VALIŠOVÁ, Alena, KASÍKOVÁ, Hana a kol. Pedagogika pro učitele. Praha: Grada, 2007. Pedagogické časopisy Moderní vyučování, Učitelské listy (už nevychází, ale starší čísla jsou inspirativní), Pedagogika, Pedagogická orientace, Studia paedagogica, Orbis scholae, Pedagogická revue