1
Rádl, Fischer a Rieger k fyzikálním otázkám
Prof. PhDr. Josef Krob, CSc., Katedra filosofie FF MU, josef.krob@phil.muni.cz
S nástupem podzimu 2011 obletěla svět zpráva, že vědci sdružení v projektu OPERA
detekovali neutrina pohybující se rychleji než světlo. Kdyby se tento objev potvrdil,
znamenalo by to nutnost přepracovat značné části fyziky a nabídnout nová vysvětlení. Období
v dějinách vědy, kdy nové objevy vyžadují novou interpretaci, která sebou může přinést
nutnost přebudovat celý systém, přirozeně přitahují pozornost nejen samotných vědců, ale i
širší veřejnosti včetně filosofů. Epistemologické a metodologické otázky na nějakou dobu
vycházejí z akademických pracoven a z odborného tisku a na čas se zabydlují v kavárnách a
na stránkách sobotních příloh. Vyslovit se k novému objevu se stává téměř povinností a
o komentáře tak není nouze. Jak by si v této situaci vedli filosofové, kteří se ve své době
vyslovovali k aktuálním fyzikálním problémům – teorii relativity či objevu rozpínání
vesmíru? Jak by asi reagoval E. Rádl, kdyby měl dopsat kapitolu do své Moderní vědy z roku
1926, zařadil by J. L. Fischer báseň věnovanou superrychlým neutrinům do svých Meditací
o čase a L. Rieger by obohatil své metodologické principy, s jejichž pomocí se snažil vnést
jasno do kosmologických teorií?
Emanuel Rádl a teorie relativity v Moderní vědě
Pokud by se nadsvětelná rychlost neutrin potvrdila, první na řadě k revizi by byla speciální
teorie relativity. Rádl jí věnuje ve své Moderní vědě několik málo stránek, stručně ji představí
a odmítne. Hlavním důvodem k odsouzení teorie je jeden z jejích důsledků – relativita
současnosti, přesněji to, že by pro různé pozorovatele mohly být dvě stejné události jednou
současné a podruhé nikoli.
Rádl při kritice teorie relativity vychází z rozlišení, kdy proti sobě staví teoretickou
konstrukci, ve které je sice možné myslet, že hodinky se při vzájemném pohybu v prostoru
proti sobě opožďují, a samotnou skutečnost, pro kterou odmítá připustit toto opožďování jako
fakt. Nabádá čtenáře, aby připustil možnost, že paprsek světla se „nešíří prostorem tak, aby
2
bylo nutno za všech okolností naměřit tutéž jeho rychlost“1
a pak samozřejmě vyjde jiný
výsledek, pro Rádla podstatně přijatelnější. Ve své kritice Rádl Einsteinovy podsouvá, že ve
svých spekulacích svádí čtenáře k vytvoření představy dvou pozorovatelů – v každé
z pohybujících se soustav jeden – s tím, že Einstein údajně zapomíná na to, že existuje ještě
pozorovatel třetí, který je hlavní, protože ten popisuje celou situaci a k němu je možno
všechna měření vztáhnout. „Myšlenka, že dvě události mohou býti pro jednu osobu současné
a pro druhou nikoli, jest absurdní, protože jest konec konců jen jedno vědomí, které
o současnosti rozhoduje“2
.
Podle Rádla je současnost stanovena jen a výhradně mluvčím, „současnost ustanovuji já“3
.
A protože relativita současnosti je v přímé souvislosti s předpokladem konstantní rychlosti
světla, je i tento postulát tedy nepřijatelný a zbytečný. Částice rychlejší než světlo by nepřímo
přihrávaly Rádlovu přání předpokládat, že nemusíme vždy naměřit stejnou rychlost světla,
protože by se potvrdila zbytečnost tohoto požadavku v teorii.
A všechny tyto spekulace dohromady by pak Rádl jistě chápal i jako závažný argument ve
sporu, který se podle něj vyvinul z debat o teorii relativity, a řešilo se v něm oprávnění
filosofie soudit kriticky přírodovědecké teorie. Byl by to pro něj důkaz, že filosofie toto právo
má.
Josef Ludvík Fischer a relativita času
J. L. Fischer by jistě dokázal reagovat na celou řadu pochybností spojených s měřením
rychlosti neutrin. Jedna z prvních věcí, kterou fyzici na experimentu prověřují a která by jistě
neušla Fischerově pozornosti, je samotná metoda měření. Nejdříve bylo nutno změřit co
nejpřesněji vzdálenost mezi zdroje a detektorem neutrin, tedy mezi laboratoří v CERNu na
hranicích Švýcarska a Francie a laboratoří v Gran Sassu v centrální Itálii. Měření bylo
prováděno pomocí GPS systému, přičemž požadavek na přesnost mnohokrát překračoval
běžně dosahované výsledky (při běžném použití dosahuje systém GPS přesnosti v řádu metrů,
zde, na vzdálenosti 730 km, nesměla být nepřesnost větší než 20 cm). Druhým problémem
1
Rádl, E., Moderní věda. Praha 1926, s. 225.
2
Tamtéž.
3
Tamtéž.
3
bylo to, že doba, po kterou vznikala neutrina, byla o několik řádu delší než požadovaná
přesnost umocněná ještě tím, že se z celkového množství generovaných neutrin podařilo za tři
roky trvání experimentu zachytit pouze 16 000 neutrin. Změřená nadsvětelná rychlost je tak
vlastně výsledek statistických metod, nikoli pouze několika málo fyzikálních měření
samotných.
Vedle metodologických otázek měření by se Fischerovi nabídla ještě jedna nesrovnalost, která
by mohla zintenzivnit jeho úvahy o relativitě tzv. „ekologických struktur“, ke kterým se za
chvíli vrátíme. Pokud by neutrina skutečně dokázala předběhnout fotony na dráze 730 km
o 20 metrů, tj. o 60 nanosekund, bylo by možné pozorovat mnohem větší náskok ve vesmíru,
kdy zdroje neutrin a fotonů jsou od nás vzdálené desítky a stovky světelných let. Jedno takové
měření skutečně experimentu OPERA předcházelo a skutečně bylo změřeno, že neutrina
dorazila ze zdroje, kterým byla supernova (1987, Velké Magelanovo mračno), dříve než
fotony z téhož místa, a to o celé tři hodiny. Pokud by však měla mít rychlost neutrin
pohybujících se mezi CERNem a Gran Sassem, musela by dorazit s náskokem několika let.4
Pokud by chtěl Fischer zachránit speciální teorii relativity, která je výsledky experimentu
přímo ohrožena, mohl by se zaměřit na v experimentu použitou metodiku měření, která by ho
vedla k novému promýšlení používání statistických metod a podmínek kvantifikace5
, které
původně analyzuje mimo jiné v porovnání jednotlivých fyzikálních struktur – mikro-, makro a
megakosmu. Snaží se na několika vykonstruovaných příkladech ukázat, že důsledkem
pochopitelného statistického zprůměrňování, kde „každý nadprůměrný rozdíl je udušen“6
,
může být i zkreslení způsobené výslednou záměnou „normálního“ za „optimální“ (či naopak).
Tato cesta by ovšem byla hodně kostrbatá, a to hned z několika důvodů. Úvahy o podmínkách
kvantifikace staví Fischer především na rozdílu klasické a kvantové fyziky, případně na
rozdílu přírodních a společenských jevů a nad smysluplností jejich přenášení do nové situace
by byl velký otazník. Tím spíše, že v kvantové fyzice jsou statistické metody dobře
zpracované a vlastně i jedině možné. Jediným náznakem oprávnění těchto úvah pak už
zůstává jen fakt, že i samotní fyzici a experimentátoři se staví skepticky ke vlastním
výsledkům a připravují jinak založený experiment, který by je měl potvrdit či vyvrátit.
4
Podle Vohánka, J. – von Unge, R., Neutrina rychlejší než světlo? Muni.cz , měsíčník Masarykovy univerzity,
říjen 2011, s. 6.
5
Fischer, J. L., Uvedení do vědy, kapitola VIII, in Výbor z díla sv. II. Academina UP Olomouc 2009, s. 427–437.
6
Tamtéž, 436.
4
Jestliže by Fischer nebyl motivován záchranou STR, ale mnohem spíše samotným principem
relativity ve smyslu výše zmíněných „ekologických struktur“, měl by v experimentu OPERA
jistý materiál pro svá tvrzení. V Meditacích o čase v mnohém navazuje na myšlenky
z Kvalitativního kosmu a ukazuje, že principy teorie relativity domýšlené do důsledků vedou
k přesvědčení, že vše, co nazýváme skutečností je určeno kvalitativně. Vše, každá věc má
svůj vlastní časoprostor, svůj „domov“ (oikos, ekologická struktura), přičemž různé domovy
do sebe zapadají, prolínají se, splývají a samozřejmě se i vzájemně ovlivňují. Pokud o nich
chceme vypovídat, často však z různých důvodů využíváme stále běžné měrné jednotky
v podobě kvantitativních schémat, která však nemohou postihnout to nejzásadnější,
kvalitativní rozrůzněnost. Odlišnosti domovů se týkají i takových základních charakteristik,
jako časové a prostorové uspořádání
„Tím domovem je čas vždy poznamenán
jak stará láhev značkou svou
a není lahví dvou
by totéž víno z nich se perlilo“7
což by dávalo jistou šanci vysvětlení nejen nadsvětelné rychlosti neutrin, ale i různým
nadsvětelným rychlostem těchto částic.
Ladislav Rieger a kompetence filosofie
Postoj Ladislava Riegera k rychlým neutrinům by byl velmi pravděpodobně rozporuplný. Na
jedné straně by se snažil respektovat faktickou stránku fyzikálních faktů, měření a již
prověřených teorií, současně by se ovšem pokoušel o obecnější metodologické zajištění
novou formulací základních principů a, vycházeje z jeho postoje z počátku 50. let, jistě by se
snažil hledat cesty, jak vše uvést do souladu se stávajícím paradigmatem, které můžeme být
ovlivněno i ideologicky. Jistě by také výsledek našich úvah ovlivnila volba období Riegerova
filosofování, kterému bychom v našich spekulacích věnovali větší pozornost. Pokud bychom
se inspirovali spíše v předválečných letech, konkrétně ve spisu Idea filosofie, v níž je kapitola
K noetické analysi fysikálního předmětu věnovaná otázkám v té době aktuálních fyzikálních
teorií a jejich gnoseologickým důsledkům, jako byly otázky determinismu v souvislosti
s kvantovou teorií a principem neurčitosti a světonázorové otázky dělící fyziku klasickou a
7
Fischer, J. L., Meditace o čase. Brno 1994, s. 6.
5
relativistickou, dospěli bychom velmi pravděpodobně k závěru, že Rieger by respektoval
naměřené experimentální výsledky včetně jejich fyzikální interpretace, protože se snaží
výslovně rozlišovat „sféry vlivu“ fyziky a filozofie a oddělit fyziku od metafyzických otázek,
které „již nejsou otázkou vědy, spíše filozofické víry“.8
Jinak by to totiž podle něj znamenalo
„imputovat moderní fyzice starost o jiné problémy, metafysické, resp. noetické“, přičemž
„naše kritika teorií fysikálních může být adekvátní jen tehdy, týká-li se modality, struktury
fysikálního poznání a intence fysiky vůbec“.9
Přísné respektování materiálu přírodních věd a
stanovení otázek, které může řešit filozofie, by pak v případě rychlých neutrin pro Riegera
znamenalo znovu se vrátit k otázce determinismu, protože překročení rychlosti světla by
vyvolalo otázku kauzality, resp. časově jednoznačného spojení příčiny a účinky.
Situace a Riegerovy náhledy se posouvají a doplňují v souvislosti se záměrem napsat práci
Prolegomena ke kosmologii10
. To jsme již v roce 1954, kdy si toto téma Rieger sám zvolil
mimo jiné i proto, aby se mohl vypořádat s idealistickým světovým názorem v kosmologii.
Faktickou stránku fyzikálních a astronomických teorií však nechce opomenout, a tak pořadí
důležitosti východisek jeho plánované práce vypadá takto: 1. fyzikální znalosti, 2. logika
vědeckého poznání, 3. dialektický materialismus.
Pro rychlá neutrina by to zřejmě znamenalo, že by se Rieger při respektování výsledků
experimentu více zaměřil nejen na vlastní technické provedení, ale i na interpretaci jevu
v kontextu platných (uznávaných) fyzikálních zákonů a hledal by alternativní vysvětlení
taková, která by si nevynucovala změnu dosavadních představ. Alespoň takto postupoval
v případě hledání jiných vysvětlení kosmologického rudého posuvu, když se snažil vyhnout
výkladu pomocí Dopplerova efektu, který vedl k představě rozpínajícího se vesmíru, což byla
myšlenka v 50. letech pro neodbornou veřejnost (tj. mimo fyzikální obec) stále ještě velmi
neobvyklá. Nicméně je třeba podotknout, že v této věci si nebyl jistý, stále se pohyboval mezi
urputnou snahou přijít s vlastním řešením a stále sílícím hlasem rozumu, který mu
zprostředkovával A. Kolman, když mu v květnu roku 1956 v jednom ze svých dopisů napsal:
„…jiné vysvětlení rudého posuvu než Dopplerovým efektem se pokládá za ztroskotané a
ztracené.“ Rieger přitakává a (na čas) těchto snah opravdu zanechává.
8
Rieger, L., Idea filosofie. Praha 1939, s. 77.
9
Tamtéž.
10
Rieger, L., Prolegomena ke kosmologii. Čerpáno z písemné pozůstalosti L. R. uložené v ÚA AV, Praha.
6
Podobně jako aktuální otázky kosmologie inspirovaly Riegera k formulaci základních
východisek práce Prolegomena ke kosmologii, která bychom mohli považovat za
kosmologické principy11
, dalo by se očekávat, že se o něco podobného pokusí i v případě
nadsvětelných neutrin. Dominantní by v této fázi byla nejspíše linie úvah, kterou Rieger
sleduje v poslední připravované, ale nedokončené práci Červený posuv, resp. Nový pokus
o výklad červeného posuvu fotoelektrickým jevem (datovaná 5. 6. 1957) a ve které se pokouší
nastínit vztah teoretických konceptů (např. i v podobě fyzikálních zákonů) a samotné
skutečnosti. Uznání experimentálních výsledků, tedy i měření nadsvětelných neutrin, by nutně
předcházela nová formulace celého rámce vědního odvětví, tedy toho, čemu se později začalo
říkat paradigma. Slovy Ladislava Riegra: „fysikové necítí potřebu měnit své teoreticky
komplikované stavby, které jim plně vyhovují... kosmologové proto prostě extrapolují
terestrickým pokusům plně vyhovující fysikální zákonitosti... na celý kosmos, aspoň do té
doby, dokud stavba samotné fysiky se neoctne v další krisi“12
.
Addendum
Od doby konání konference, na které zazněl tento příspěvek, po korektury textu pro
zveřejnění, uběhlo několik měsíců, během kterých se v průběhu ověřovacích experimentů
ukázalo, že nejblíže správnému řešení by byli ti, kteří pátrali metodologickým směrem. Rieger
by mohl oprášit úvahy o úbytcích energie pohybujících se částic (v případě fotonů a rudého
posuvu neúspěšné), ovšem v případě aplikace na částice pohybující se nadsvětelnou rychlostí
by mohl spolu s fyziky13
konstatovat, že nebylo pozorováno tzv. Čerenkovovo záření, které je
průvodním jevem nadsvětelnou rychlostí pohybujících se částic14
. Absence těchto pozorování
se stala jedním z argumentů proti revolučním závěrům experimentu týmu OPERA.
11
1. Předmětem kosmologie není pro Riegera kosmos jako celek, protože odmítá apriorní poznání, je jím jen
oblast dostupná pozorování a omezené extrapolace. 2. Vesmír není uniformní jednota. 3. Ve vesmíru
nacházíme rozmanité oblasti se specifickými zákonitostmi.
12
Rieger, L.: strojopis Červený posuv, 1957. Čerpáno z písemné pozůstalosti L. R. uložené v ÚA AV, Praha.
13
Viz Cohen – Glashow: OPERA is Self-Contradictory. In Of Particular Significance. Conversations About Science
with Theoretical Physicist Matt Strassler [on-line]
[cit. 10. 5. 2012].
14
Nejde o všem o pohyb částic ve vakuu, kde je rychlost světla stále nepřekonatelná, ale např. ve vodě, kdy
hustší prostředí způsobí, že fotony se pohybují asi 75% rychlostí světla ve vakuu a miony přicházející
s kosmickým zářením se zde pohybují rychleji než fotony a jsou tak zdrojem uvedeného jevu.
7
Druhá odhalená chyba by dala za pravdu zase Fischerovi alespoň v tom, že je třeba věnovat
zvýšenou pozornost jednotlivým systémům podílejícím se na měření času a jejich vzájemné
synchronizaci. Ukázal se totiž problém v kalibraci hlavních hodin, které měřily přílet neutrin.
Přestože nešlo o nijak zásadní a vůbec ne nepřekonatelný problém, Fischerovy „domovy“ by
tak mohly dojít alespoň náznaku uznání.
Všechny tři filosofy by pak jistě sjednotila úvaha o tom, že nadsvětelná neutrina by podle
další studie15
porušovala zákony zachování. Ovšem rychle se ukázalo, že by nebylo nutné
vracet se k těmto základům fyziky. Konečné rozřešení přišlo z nečekané strany. Ukázalo se
totiž, že největším zdrojem chyb byl nedbale zapojený kabel, který zajišťoval přenos signálu
pro měření časových intervalů pro hlavní hodiny. Jeho řádným připojení skončily všechny
anomálie a celý experiment byl ukončen, aniž by se musely přepisovat učebnice fyziky.
K rozřešení této záhady tentokráte tedy nebylo třeba ani revize fyzikálních zákonů, ani nové
promyšlení filosofických základů vědy, stačila pečlivá práce technika, aby skončily i naše
spekulace.
15
Grossman, L., Faster-than-light neutrinos dealt another blow. In New Scientist [on-line]
[cit. 10. 5.
2012]. Physical Review Letters, DOI: 10.1103/PhysRevLett.107.251801.