¡ http://farm1.staticflickr.com/5/5681426_c652e6de08_b.jpg Teorie v ISK Metodologie ISK, 3. 10. 2014 14342567734_0271c3716a_k.jpg ¡ http://farm1.staticflickr.com/36/116220689_438039ddb3_b.jpg Paradigma - rámec Teorie - směr ¡Kumasi, K.D., Charbonneau, D.H., Walster, D. (June 2013). Theory talk in the library science scholarly literature: An exploratory analysis, Library & Information Science Research, 35 (3), 175-180. ¡Kumasi, K.D., Charbonneau, D.H., Walster, D. (June 2013). Theory talk in the library science scholarly literature: An exploratory analysis, Library & Information Science Research, 35 (3), 175-180. ¡45 % ze sociálních věd ¡30 % z přírodních věd ¡5 % z humanitních věd Pettigrew, K. E., & McKechnie, L. (2001). Use of theory in information science research. Journal of the American Society for Information Science and Technology, 52, 62–73. ¡„Předpokladem PLE je to, že jednotlivci vykonávající nějaký úkol použijí takový způsob, při kterém vynaloží pravděpodobně nejmenší množství obvyklé práce – least effort.“ ¡ ¡Jakákoliv lidská alokace zdrojů (slov v dokumentech, dokumenty v souborech, nebo lidí ve městech) obvykle řídí principem LE ¡ ¡Principle of Least Effort: An Introduction to Human Ecology (1949) http://farm1.staticflickr.com/2/1743995_7950ad9579_b.jpg ¡Metody: ¡Analýza dokumentů, analýza použitých zdrojů + rozhovory atd… ¡Vysvětluje informační chování > pomáhá při designování OPACů ¡proč je používán internet, i když neobsahuje kvalitnější informace? ( Zao Liu and Zheng Ye Lang, 2004) ¡Vysvětluje vztah komunikace, informace a smyslu ¡Aktivní proces uplatňující se při vyhledávání informací ¡proces, při kterém lidé dávají smysl prožitku/zkušenosti ¡„sense-making“ informace nám pomáhají porozumět našemu okolí a světu ¡ http://informationr.net/ir/11-4/p269fig5.jpg ¡ http://farm8.staticflickr.com/7278/7069748077_6db8c7f495_b.jpg Nejčastější metody: ¡Rozhovory ¡Narativní analýza ¡Kognitivní autorita popisuje druh autority, která přirozeně ovlivňuje myšlenky a názory ostatních lidí (působí věrohodně) ¡vzniká na základě vztahu nejméně dvou lidí ¡být kognitivní autoritou je něco jiného než být expertem ¡souvisí s kredibilitou – kognitivní autority jsou hodnotnými zdroji informací ¡nemusí se vždy jednat o jedince - můžeme ji nalézt také v knihách, nástrojích (instrumentech), organizacích, institucích ¡ http://sphotos-h.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-prn1/s720x720/548208_10151047961742700_1668719559_n.jpg Využití: ¡Vysvětlení konceptu relevance informací Metody: ¡široké spektrum ¡Constance Mellon (1986) / Sharon Bostick (1992) ¡Pro VŠ knihovny – vysvětluje bariéry, které stojí mezi studenty a knihovnou – 5 dimenzí: ▪Bariéry s personálem ▪Citové bariéry ▪Pohodlí knihovny ▪Znalosti knihovny ▪Mechanické překážky http://images.betterworldbooks.com/081/Library-Anxiety-9780810849556.jpg ¡ http://farm4.staticflickr.com/3272/2919607232_c299f9066b_o.jpg Využití: ¡Design služeb v knihovnách Metody: ¡Dotazníky, kombinace ¡Flow – duševní stav zapojení se do aktivity ¡9 podmínek flow: ▪jasné cíle ▪okamžitá odezva ▪rovnováha mezi úrovní výzvy a osobní dovedností ▪slučování aktivnosti a povědomí ▪zaměřená koncentrace na úkol ▪pocit potencionální kontroly ▪ztráta nesmělosti ▪změněné vnímání času ▪samovolná či sebeodměňující zkušenost http://beacon.wharton.upenn.edu/remurphy/files/2008/02/flow_original.gif ¡ http://farm4.staticflickr.com/3467/3309510154_5b94153048_b.jpg Využití: ¡Design systémů – CI, měření uživatelského prožitku Metody: ¡ESM, deníkové záznamy ¡Chatman, 1996 ¡Vychází ze sociologie vědění ¡ výzkumy zaměřené na informační potřeby a chování u sociálně znevýhodněných osob ¡ ¡Lidé, kteří jsou označeni za informačně chudé, vnímají svou situaci tak, že nemají žádný zdroj, jenž by jim mohl pomoci. ¡Informační chudoba je částečně spojena s rozdělením společnosti do tříd. ¡Zakrývání a sebeochraňující mechanismy ¡Pocit, že negativní následky odkyrtí informační chudoby převýší výhody. ¡Nové znalosti budou selektivně předávány dál. Okolnost, která ovlivňuje tento proces, je relevance dané informace pro každodenní problémy a starosti. http://farm4.staticflickr.com/3028/2781329487_ba20fd6005_b.jpg Využití: ¡Výzkum informačních potřeb menšin Metody: ¡etnografie, kvalitativní