DESIGNY VÝZKUMŮ V INFORMAČNÍCH STUDIÍCH A KNIHOVNICTVÍ 17. 10. 2014 DOPORUČENÉ ZDROJE https://c619091.ssl.cf2.rackcdn.com/9781591585039.jpg https://p.gr-assets.com/max_square/fill/books/1348425061/3426686.jpg http://ecx.images-amazon.com/images/I/51E43Y691EL._SY344_BO1,204,203,200_.jpg + 100metod.cz ZÁKLADNÍ OTÁZKY •Způsob, jakým provádíme výzkum •Kvalitativní nebo kvantitativní •Klíčové otázky u každého výzkumu: •Jak sesbíráme data? •Poměr kvalita vs. efektivita •Triangulace •Kombinace metod EXPERIMENTÁLNÍ VS. NEEXPERIMENTÁLNÍ DESIGN STUDIUM DOKUMENTŮ (OBSAHOVÁ ANALÝZA) •Veřejné, oficiální dokumenty •Výroční zprávy, reporty, grafy •Poznámky (memos), komunikační kanály v organizaci •Obrázky, záznamy zvuku, video, fotografie… • •Výhoda oficiálních dokumentů (Denobe, 2003): systematická archivace STUDIUM DOKUMENTŮ (OBSAHOVÁ ANALÝZA) •Kombinovaná metoda, častěji kvantitativní analýza dat • •Text-driven •Method-driven •Problem-driven analysis (Beck, Manuel, 2008) • •Příklad: Noa Aharony: Library and Information Science research areas: A content analysis of articles from the top 10 ROZHOVORY •Hloubkový výzkum •Strukturované X nestrukturované X polostrukturované •Narativní X biografické •Jak na to? •Vyberte vhodný prostor pro rozhovor - neměl by navozovat další bariéry. •Přizpůsobte se jazyku a kultuře dotazovaných. •Rozhodněte se, jak aktivně budete jako výzkumník vystupovat. •Získejte důvěru informanta. •Zvolte metodu pro záznam dat • • FOCUS GROUPS •Paul Lazarsfeld, Robert Merton (40. léta) •V ISK od 80. let •8-12 (3-15) participantů, 1-3 hodiny •Moderovaná diskuze - skupinová dynamika, skryté vazby •Použití: •Studium komplexních témat •Testování řešení, nových nápadů, inovací •V rámci triangulace metod •Marketingový výzkum DOTAZNÍKY •Kvantitativní metoda - velké množství respondentů, jsou relativně nenáročné na čas i finance •reprezentativní obrázek o celé výzkumné populaci, možnost výsledky porovnat •nemusí odpovídat reálnému chování, vysoká míra standardizace dotazníků nám také brání jít více do hloubky. •Jak na to? •Nejprve je potřeba ujasnit si výzkumný problém. Správně jej naformulovat, rozložit na molekuly (respektive na řadu zjistitelných proměnných), případně i formulovat hypotézy. •Také je potřeba pečlivě zvážit výběr vzorku a metodu sběru dat (online vs. papírové dotazníky). •Než začnete vyťukávat na klávesnici otázky do dotazníku, seznamte se s pravidly a úskalími formulace otázek. •Sesbírejte data. •Pečlivě data zanalyzujte. FOCUS GROUP •Pravidla: •Hovoří 1 osoba / 1moment •Neprobíhají vedlejší rozhovory •Všichni se účastní •Srozumitelný jazyk •Nikdo by neměl být dominantní FOCUS GROUP •Od poloviny 90. let (chatovací software) •Nové role účastníků: •• Moderátor •• Participant •• Pozorovatel •• Administrátor •• Projektový manager Nástroje: • Itrack.com • Artafact.com • Myvff.com POZOROVÁNÍ •Zúčastněné x nezúčastněné •Standardizované x nestandardizovamé •Zjevné x skryté •Ve skutečnosti celá řada metod •Hluboké porozumění zkoumanému •problému •Zejména skryté a zúčastněné pozorování v sobě nese řadu rizik a obtíží •Velké nároky na výzkumníka VÝZKUMNÉ DENÍKY •Strukturované x nestrukturované •Vyžádáné x nevyžádané •Intervalové x signální x událostní •Postup: •Vybrat účastníky a jejich motivaci •Stanovit způsob komunikace •Stanovit strukturu deníků •Kdy je spouštěč? •Zvolit technologii, médium DELPHI METODA •Odhadování budoucího vývoje •Kombinace kvali a kvanti přístupu •Několik kol •Anonymní odpovědi SPECIÁLNÍ PŘÍPADY VÝZKUMŮ •Longitidunální studie •Kohortová studie •Část obyvatelstva, která prožila v tomtéž časovém úseku tytéž významné životní nebo společenské události (Sociologický slovník, Jandourek 2001) •Panelová studie •Typ longitudinálního výzkumu •Výzkum na mikroúrovni •V sociálních vědách i marketingu od 30.-40. let •Paul Felix Lazarsfeld SPECIÁLNÍ PŘÍPADY VÝZKUMŮ •Omnibus •Marketingový výzkum •Dotazníkové šetření – varianta panelu •Efektivita: multi-client koncept •Případová studie – n=1, zkoumáme případ do hloubky •Kvalitativní výzkum •• Detailní studium jednoho případu •• Výzkum se odehrává v terénu •• Jednotkou výzkumu mohou být osoby, •rodiny, instituce, skupiny, komunity