http://farm4.static.flickr.com/3029/3097124543_f37e93f688_b.jpg Kvalitativní výzkum Metodologie v ISK, 22/11/2013 Kvalitativní výzkum •„Beletrie psaná pod přísahou“ (MacDonald, Švaříček a Šeďová 2007) •KV umožňuje pozorovat sociální fenomény a procesy v jejich přirozeném prostředí. Tento typ výzkumu tak umožňuje hluboké pochopení sociálního života, neboť umožňuje zjistit významy, které aktéři sociálního života těmto fenoménům a procesům připisují (Hancock, Beverley, 1998, Rabušic) • • http://www.banksyunmasked.co.uk/gallery2/main.php?g2_view=core.DownloadItem&g2_itemId=580&g2_serial Number=1 Jak? Proč? Jakým způsobem? Jaký význam? Kvalitativní výzkum v ISK •Před rokem 1980 téměř chybí (do roku 1985 pouze 1,65 % výzkumů) – zaměření výzkumů spíše na organizační, než individuální úroveň (Järvelin & Vakkari, 1993) • •ISK si vypůjčuje teoretické rámce a metody z jiných disciplín (sociologie, antropologie, pedagogika, komunikační studia) (Afzal, 2006) • Kvalitativní výzkum v ISK Menší zájem o kvalitativní výzkum lze vysvětlovat i samotnou povahou oboru Kvalitativní metody mohou vést k lepšímu pochopení Model kvanti výzkumu Model kvali výzkumu Porovnávání Porovnávání Porovnávání Vzorkování Vzorkování Vzorkování ßPředpoklady àTeorie Sběr dat a analýza Ezzy: Qualitative Analysis. Practice and Innovation Zásady kvalitativního výzkumu •Výzkumník obvykle sbírá data v přirozeném prostředí – sám se stává výzkumným nástrojem – intenzivní a dlouhodobý kontakt •Zaměření na aktivitu/proces, nikoliv na výsledky •Sesbíraná data jsou obvykle textová, nikoliv numerická Zásady kvalitativního výzkumu •Otevřenost k novým cestám zkoumání •Usilování o co nejplastičtější obraz problému •Snaha o pochopení (ne jen popis) •Nestandardizované/nestandardizovatelné postupy •Etika •Subjektivita vs. kritická reflexe (otázka objektivity) • 1. Nemanipulativní výzkum •Kvalitativní výzkum se snaží porozumět lidem z jejich vlastního pohledu •Studium reálného života • 2. Holistický & případový •Westbrook (1994): „naturalistický přístup“ - holistický přístup, ale v ISK opomíjený •Příklady: Mellon (1986), Chatman, Kulthau 3. Zaměřený na proces •Poměrně častý v oblasti vyhledávání informací (IR) •Příklady: Ingwersen (1982), time-line interview – Brenda Darwin • • 4. Otevřený a flexibilní •Výzkumník musí být připravený na změnu •Příklady: Chatman (1983) – zápisky z interview • • 5. Kombinace metod •Triangulace • • • 6. Vztah výzkumník-zkoumaný •Kdo je expert na problematiku – zkoumaný nebo výzkumník? •Z jakého pohledu se interpretují data/informace? • • • 7. Induktivní postupy •Hypotézy, modely, teorie výsledkem postupu, ne apriorní předpoklady •Oproti tomu kvantitativní přístup: dedukce (potvrzování/vyvracování hypotéz a teorií) Výzkumné přístupy (kvali) •Fenomenologický výzkum •Etnografický výzkum •Narativní •Biografický design •Zakotvená teorie •(…) • http://farm1.static.flickr.com/133/348708208_5032aafeca_b.jpg Constance Mellon: Library Anxiety (příklady výzkumných designů) Příklad I: Kvantitativní přístup •Otázky: co? Kdy? Jak často? Kde? • •Výsledky: –Jaké typy úzkosti? –Jaká frekvence? –Jaké jsou nejčastější příčiny? • •Ale co to znamená pro samotné student(k)y? • Příklad II: Fenomenologický •Fenomenologie = studium fenoménů (událostí, zkušeností, konceptů, situací) •Snaha porozumět povaze strachu pociťovaného studenty •Co strach způsobuje? Jaký má dopad na život/studium? Jaký význam mu přikládají informanti? •Malá skupina (5-8 lidí), ale hloubkové zkoumání • Příklad III: Etnografický •Etnografie – základ v antropologii •Soustředění na detailní, přesný popis (spíše než vysvětlení) – realitu je potřeba pozorovat a popsat „taková, jaká je“ (naturalistická tradice) •Cíl: hustý popis (thick description - Clifford Geertz) •Extenzivní výzkum v terénu, zúčastněné pozorování, život v komunitě Etnografický výzkum •Pozorování +rozhovory •Analýza – z perspektivy zkoumané populace (včetně jazyka) •Spolupráce s „informátory“ – zvyšování validity před prezentací závěrů •à je potřeba větší skupina (15-20), výzkum probíhá v přirozeném prostředí, interakce s dalšími skupinami (referenční knihovníci) • Příklad IV: Biografický výzkum •Cíl: zachytit pohled účastníka, pochopit smysl •Rekontrukce života skrze aktuální pohled – narativní biografie •Narativní analýza – zkoumáme i žánr, jakým je příběh vyprávěn •„Soupeření dvou vypravěčů“ – zkoumaného a výzkumníka Příklad IV: Zakotvená teorie •Zakotvená teorie = propojení pozitivistické a interakcionistické tradice –Glaser, Strauss, 1967 –Strauss, Corbin, 1990 •Pokus o vytvoření nové teorie na základě sběru dat o studovaném fenoménu – ale vysvětluje výzkumník, nikoliv aktér Příklad V: Zakotvená teorie •3 hlavní zásady: •(Objektivní) odstup od problému (vstup do terénu bez prekoncepcí) – zeptej se: Co se tam dějě? Je má domněnka o tom, co se děje, ve shodě s daty? •Skeptický duch: Vysvětlení pocházejí z literatury či zkušeností. Chápej všechna vysvětlení jako prozatimní. Neustále je konfrontuj s daty. •Drž se výzkumných procedur Příklad V: Zakotvená teorie •Teorie je vyvíjena přímo z existujících dat •Theoretical sampling – současně probíhá sběr dat, analýza, výběr vzorku, až dojde k teoretické saturaci •Metoda konstantního srovnávání – metodologie není vytvořena předem, ale během výzkumu Příklad IV: Zakotvená teorie Sběr dat Kódování Poznámkování Příklad IV: Zakotvená teorie •Popis sociálních a psychologických procesů, kterými respondenti procházejí v knihovně •Větší množství respondentů • •Striktně daná pravidla kódování a zpracování výzkumu (datové úryvky – kódy – kategorie) Příklad IV: Kódování •Analogie s kvantitativním výzkumem • •Datové úryvky – indikátory •Kódy – koncepty •Kategorie – proměnné Příklad IV: trojí kódování •Otevřené kódování (témata) •Axiální kódování (příčinné podmínky - jev – kontext – intervenující podmínky – strategie jednání a interakce – následky) •Selektivní kódování (centrální kategorie) Otevřené kódování •Prozkoumejte data •Kódování (významy, akce, pocity…) •Srovnávání •Kategorie pro kódy •Vlastnosti kódů Axiální kódování •Prozkoumat kódy •Najít vztahy mezi nimi •Sledování podmínek, kontextu, startegií, následků •Porovnávání s daty Selektivní kódování •Výběr centrální kategorie •Vztahy mezi centrální kategorií a ostatními kódy ZT a úzkost z knihovny •Metoda: konstantní porovnávání textů od studentů •Otázky: –Jaké byly vaše zkušenosti s knihovnou při hledání informací k vašemu výzkumu? –Jak jste vnímali knihovnu svou schopnost ji využívat? –Jak se tyto vaše pocity proměňovaly v průběhu semestru? –Jak vnímáte knihovnu nyní? • Úzkost z knihovny: zjištění •Dimenze úzkosti z knihovny: –Personál –Znalost knihovny –Bariéry dané prostředím (pohodlí) –Citové bariéry –Technologické bariéry • • http://achieveemotionalfreedom.com/wp-content/uploads/2011/07/bigstock_Stressed_Student_Doing_Her_H om_8244451.jpg Výběr vzorku Sběr dat Výběr vzorku •Gradiální sběr dat x apriorní výběr •Teoretické nasycení •Snowball technika –Specifické ne-známé soubory •Cenzovní výběry –Malé komunity •Dobrovolné výběry • http://www.experiment-resources.com/images/exponential-non-discriminative-snowball-sampling.jpg Výběr případů •Typické příklady •Extrémní případy •Vhodné případy •Maximálně variantní případy Výzkumník jako… •Cizinec •Návštěvník •Zasvěcený •Domorodec Kvalita v kvalitativním výzkumu Kvalita v kvalitativním výzkumu Patton 1990 Kvalita v kvalitativním výzkumu •Triangulace (kombinace s dalšími výzkumnými metodami, ideálně kvanti) •Interní validita (důvěryhodnost, autenticita) –Odpovídají pozorování badatele teoriím, které vyvinul? •Externí validita - konzistence •Peer debriefing / peer auditing (kontrola kvality od kolegů-vědců) •Ověřování (u informantů) •Koherence, zápisky, field notes • Přenositelnost •Techniky k zajištění přenositelnosti –Reflexe subjektivity (jaké postoje máme k problematice? Jak jsme dospěli k závěrům? –Dodatečná validizace –Popis limitů výzkumu –Pozice výzkumníka (standpoint theory) Spolehlivost •Techniky k zajištění spolehlivosti –Konzistence otázek (jak klademe otázku různým informantům? Jak jí rozumí?) –Přepis nahrávek, field notes –Konzistence při kódování –Dvojité kódování •Obrázky: –Amir Kuckovic, darling.clandestine Urban Art Association, Banksy, http://www.cogsci.unitn.it/ecn2009, http://www.ethnosnacker.com/2009_09_01_archive.html, http://psychologie.cz/milgramuv-brutalni-experiment/