Strategické řízení
STRATEGICKÉ ŘÍZENÍ
Vize, mise, hodnoty, strategický cíl, strategický plán, strategický cyklus, balanced scorecard, vnitřní a vnější prostředí, SLEPT analýza, Stakeholders analýza, Porterova model 5 sil, benchmarking, GE matice, analýza 7S, SWOT analýza včetně vazeb (matice příležitostí a rizik, závislosti mezi faktory)
„Stratégův postup velmi jednoduše spočívá ve zpochybňování převládajících předpokladů pomocí jediné otázky (Proč?) a v neúnavném kladení stejné otázky těm, kdo jsou odpovědni za současný způsob, jakým se věci dělají, a to tak dlouho, až jim z toho bude špatně.“
Kenichi Ohmae
Strategické řízení je oblastí řízení zaměřenou na dlouhodobé plánování a směřování organizace. Strategické řízení v organizaci zajišťuje, že se věci nedějí náhodně ale podle předem naplánovaných, dlouhodobých záměrů. Slouží jednak pro přenášení požadavků vlastníků na management organizace a jednak managementu organizace pro uspořádání, sjednocení a usměrnění chování všech lidí ve všem částech organizace.
Strategické řízení je klíčovou a nejvyšší manažerskou manažerskou aktivitou, kde se potkávají všechny manažerské funkce - je to jeden z klíčových pilířů řízení a vytváří kostru celkového řízení každé organizace. Formuluje pravidla fungování, priority a oblasti směřování v dlouhodobém horizontu včetně směru, kterým se organizace chce bude ubírat. Celý proces strategického řízení probíhá ve 4 základních, neustále se opakujících fázích (tzv. Strategický cyklus):
- Formulace strategie (mise organizace, její vize a strategických cílů)
- Plánování strategie (vytvoření strategického plánu a harmonogramu realizace)
- Realizace strategie (alokace zdrojů, realizace projektů, aktivit a opatření k naplnění strategických cílů)
- Kontrola strategie, monitoring stavu a vyhodnocování strategie (vyhodnocení a případná aktualizace strategie).
Při strategickém řízení nejde pouze o stanovení dlouhodobých cílů. Je to velmi komplexní manažerská disciplína - strategické řízení je umění, věda a dovednost ve formulování, komplexním rozhodování a následném plnění všeho, co umožníorganizaci dosáhnout stanovených záměrů. Strategické řízení představuje celý proces specifikování mise organizace, její vize acílů, různých politik a plánů, definice programů, projektů, či různých opatření, které pomáhají k dosažení cílů. Musí existovat určitý harmonogram, který říká, kdy bude kterých cílů dosaženo. Musí existovat metriky, pomocí kterých se změří, zdali bylo cílů dosaženo. Zásadní pro strategické řízení je definicecílů a stanovení způsobu jejich dosažení.
Strategie je jedním z výstupů strategického řízení. Jedná se zpravidla o formalizovaný dokument, který obsahuje popis prvních dvou fází strategického cyklu, tedy popis mise organizace, její vize a strategických cílů a harmonogramu jejich realizace. Vždy musí existovat jednahlavní strategie (někdy označována jako obchodní či globální strategie), která agregovaně určuje celkové směřování organizace čipodniku. Velké organizace dle svých potřeb dále pracují s hierarchií dalších podřízených strategií, jako jsou například:
- Finanční strategie
- Personální strategie / Strategie rozvoje lidských zdrojů
- Informační strategie
- a další
Stanovení mise a strategických cílů organizace je záležitostí vlastníka, případně statutárního orgánu, který nejvyššímu managementu organizace prostřednictvím strategických cílů předává svoje představy o fungování, vytyčuje směr podnikání a definuje jim úkoly, kterých mají dosáhnout. Například s pomocí metody Balanced Scorecard (BSC) lze docílit vyvážených cílů ze všech klíčových pohledů. Ve středních a velkých organizacích spočívá hlavní odpovědnost na úrovni ředitele, ale dílčí úkoly se týkají všech manažerů a správně nastavené strategické cíle se propagují až na úroveň úkolů jednotlivých pracovníků. V malých organizacích strategické řízení spočívá zpravidla na úrovni statutárního orgánu.
Nejznámější Metody, modely a techniky strategického řízení jsou:
- 7 tříd strategického rizika (Slywotzky)
- Analýza 5F (Porter)
- BCG matice
- BSC (Kaplan a Norton)
- Blue Ocean Strategy
- Diferenční analýza (Ansoff)
- EFE matice
- IFE matice
- Hierarchie strategií
- Podnikatelské koncepce/koncepce marketingových činností (Kottler&Keller)
- MBO (Drucker)
- Metoda MOST
- PESTLE analýza
- Princip strategie=>struktura (Chandler)
- Prognózování
- Technika scénářů
- SWOT analýza
- Analýza VRIO (Barney)
- Krizová matice (Winterling)
Existují rovněž oborově zaměřené metody strategického řízení, jako je například MMDIS v oblasti strategického řízení informačního systému podniku.
ZDROJ:
Strategické řízení. In: Management Mania [online]. 29.1.2012 [cit. 2012-01-30]. Dostupné z: http://managementmania.com/strategicke-rizeni
SWOT analýza:
http://www.pppuk.cz/soubory/ppp_teplice/teplice_swot-analyza.pdf
Prezentace z hodiny:
Doporučená literatura: