Strategické řízení organizace Lektor: Ing. Marek Šedivý Schody k úspěchu neziskové organizace 4. ROZVOJ Volba strategie Posilování značky a image organizace Lobbing Rozvoj lidí Nové zdroje a příležitosti Nové trendy 3. ZPŮSOBILOSTI – JAK Public relations Fundraising Marketing Ekonomika a finanční řízení Vedení a řízení lidí 2. STRATEGIE DLOUHODOBÉ UDRŽITELNOSTI Strategické plánování Hodnoty Vize Diferenciátor Cílové skupiny a podporovatelé Konkurence Produkt Zdroje – lidi a finance Dlouhodobé cíle NO 1. ZALOŽENÍ ORGANIZACE – VÝCHODISKA A ZÁKLADY Poslání Právní forma (tvrdé prvky) Statutární orgán (správní rada) Neziskovky.cz, o.p.s., Malé náměstí 12, Praha 1, 110 00 tel.: 224 239 876, fax: 224 239 875, e-mail: vzdelavani@neziskovky.cz, www.neziskovky.cz 1 Kdo neví, kam jde, dojde někam jinam. (bulharské přísloví) JAK SE TAM DOSTANEME? KAM CHCEME DOJÍT KDE JSME jJJ Neziskovky.cz, o.p.s., Malé náměstí 12, Praha 1, 110 00 tel.: 224 239 876, fax: 224 239 875, e-mail: vzdelavani@neziskovky.cz, www.neziskovky.cz 2 PROCES STRATEGICKÉHO PLÁNOVÁNÍ PŘÍPRAVA STRATEGICKÉHO PLÁNOVÁNÍ DEFINICE CÍLŮ STRATEGICKÉHO PLÁNOVÁNÍ SESTAVENÍ TÝMU VÝBĚR FACILITÁTORA ANALÝZA ORGANIZACE, MAPOVÁNÍ HISTORIE A SOUČASNOST ORGANIZACE ANALÝZY podle jednotlivých metod POSLÁNÍ VIZE HODNOTY ROZVOJ STRATEGIE DEFINICE STRATEGICKÝCH CÍLŮ TVORBA PLÁNU A JEHO SCHVÁLENÍ VYTVOŘENÍ STRATEGICKÉHO PLÁNU REALIZACE STRATEGICKÉHO PLÁNU VYTVOŘENÍ AKČNÍCH PLÁNŮ HODNOCENÍ VÝSLEDKŮ Neziskovky.cz, o.p.s., Malé náměstí 12, Praha 1, 110 00 tel.: 224 239 876, fax: 224 239 875, e-mail: vzdelavani@neziskovky.cz, www.neziskovky.cz 3 POSLÁNÍ K čemu potřebujete silné poslání? 1. Poslání předurčuje právní formu organizace. 2. Poslání reaguje na společenskou potřebu, kterou organizace naplňuje. 3. Z poslání vycházejí hodnoty, které organizace vyznává. 4. Poslání informuje veřejnost a podporovatele organizace o jejím přínosu. 5. Poslání vymezuje prostor pro produkty organizace. 6. Poslání umožňuje fundraising. 7. Poslání motivuje zaměstnance, dobrovolníky i podporovatele NO. 8. Poslání určuje tvář a image organizace. Znaky dobrého poslání - stručné - srozumitelné - jednoduché - motivační - vymezuje jedinečnost organizace - vyjadřuje co děláte pro koho a kde Příklady: UMOŽNIT KAŽDÉMU DÍTĚTI VYRŮSTAT V RODINĚ. (Nadace Táta a máma, www.nadacetm.cz) VYRÁBĚT PRODUKTY, KTERÉ SPOLUVYTVÁŘEJÍ DOMOV NAŠIM ZÁKAZNÍKŮM NA CELÉM SVĚTĚ. (Jitona, a. s., http: //www.jitona.cz) VIZE Vize rozvíjí poslání organizace a definuje záměr organizace navenek i dovnitř. Vize přímo podporuje princip dlouhodobé udržitelnosti, tzn., dbá na to, aby nezisková organizace budovala svoji kapacitu i stabilitu. Příklad: STANEME SE JEDNÍM Z NEJUZNÁVANĚJŠÍCH, NEZÁVISLÝCH A PROZÁKAZNICKY ORIENTOVANÝCH DODAVATELŮ NÁBYTKU ZEJMÉNA DO ZEMÍ EVROPSKÉ UNIE. (Jitona, a. s.,http: //www.jitona.cz) HODNOTY Z hodnot vychází image organizace a na nich se buduje firemní kultura. Nejdůležitější aspekty související s hodnotami: 1. co v organizaci hodnoty ovlivňují nejsilněji; 2. volba hodnot; 3. jak vyhodnotit naplňování hodnot. Hodnoty ovlivňují celý život organizace - nábor a výběr zaměstnanců, vedení a řízení lidí, etický kodex, hodnotící procesy, oslovení individuálních a firemních dárců, budování značky na veřejnosti, lobbing, ovlivňování trhu. Příklad ODBORNOST. Definice - organizace nabízí kvalitní produkty reagující na potřeby trhu, zaměstnává profesionálně zdatné a kompetentní pracovníky a dále je rozvíjí, zkvalitňuje své vnitřní procesy, sleduje, reaguje, případně vytváří trendy v oboru. Podle kterých ukazatelů lze tuto hodnotu poměřovat?  dotazníky na spokojenost klientů;  evidencí spontánní zpětné vazby (pochval a stížností) klientů, dodavatelů, dárců a dalších partnerů;  statistikami prodeje produktů;  jasně definovanými kriterii (požadavky) k pracovním pozicím (vzdělání, počet let praxe);  frekvencí strategického plánování;  frekvencí motivačních a hodnotících pohovorů (alespoň 1x ročně);  počtem a rozsahem vzdělávacích aktivit/pracovníka za rok ve vazbě k jeho pracovnímu zařazení;  účastí zaměstnanců na konferencích;  existencí a rozsahem supervize;  zaměstnanci studují odbornou literaturu (reporty na poradách);  aktivním členstvím organizace v profesních sdruženích.ppp METODY STEEP analýza je analýzou jednotlivých částí vnějšího prostředí, které mají vliv na organizaci. V průběhu analýzy se hodnotí míra vlivu společenských (demografických), technických, ekonomických, environmentálních a politických faktorů na existenci organizace a její fungování. Cílem je ujasnit si, jaké vnější faktory, které organizace většinou nemůže vůbec ovlivnit, mají na ni významný vliv. SWOT analýza se zaměřuje kromě hodnocení vnějšího prostředí také na vnitřní prostředí v organizaci. Skládá se ze čtyř částí. Analyzují se silné a slabé stránky organizace, které popisují vnitřní prostředí v organizaci. Následně dále probíhá analýza vnějšího prostředí, kde se definují případné příležitosti a ohrožení. SWOT analýza je jednou ze základních analýz a pomocí výstupů z této analýzy je možné určit základní strategické směry pro další rozvoj organizace. Analýza konkurence je jednou z praktických analýz, která by při strategickém plánování neměla chybět. Cílem analýzy je sebrat a analyzovat data týkající se přímých i nepřímých konkurentů, tedy organizací, které mohou čerpat finanční prostředky ze stejných zdrojů jako vaše organizace a samozřejmě také organizací, které se zabývají stejnou činností jako vaše organizace. Analyzují se zdroje konkurentů, skladba projektů, ceny, za které konkurenti nabízí své produkty, je možné hodnotit i známost značky vašich konkurentů apod. Analýza ve svém důsledku poskytuje potřebné informace k tomu, jak se v budoucnu s konkurencí vypořádat, s kým „soutěžit“ a s kým spolupracovat. Analýza zainteresovaných skupin (včetně cílových skupin a podporovatelů) je jednou ze složitějších analýz. Jejím cílem je určit, jaký má vaše organizace význam pro jednotlivé zainteresované skupiny, tedy všechny, kterých se fungování organizace dotýká, ať již pozitivně nebo i negativně. Současně se zpětně posuzuje vliv jednotlivých skupin na vaši organizaci. Můžete tak například zjistit, že význam vaší organizace pro vaši cílovou skupinu drogově závislých je velmi vysoký, ale jejich vliv na poslání a chod organizace je rozhodně daleko nižší. Naopak význam vaší organizace pro média nebude zdaleka tak vysoký, ale vliv médií na vaši organizaci bude daleko vyšší. Výsledkem této analýzy je v konečné fázi definovat, jak s jednotlivými zainteresovanými skupinami pracovat – koho stačí např. jen informovat, koho se vyplatí vyzvat ke spolupráci a koho zapojit například do přípravy nových projektů nebo do řízení celé organizace. Analýza rizik slouží podobně jako předchozí analýza k posouzení významu jednotlivých rizik na chod organizace. Nejprve se definují všechna možná rizika a následně se hodnotí pravděpodobnost, s jakou dané riziko může nastat (vysoká, střední, nízká) a současně také vliv daného rizika na fungování organizace (vysoký, střední, nízký). Cílem je pak posoudit budoucí postup organizace vzhledem k míře pravděpodobnosti a vlivu jednotlivých rizik. Analýza portfolia - Gruberova a Mohrova matice funguje na podobném principu jako v podnikatelském prostředí používané GE matice nebo Bostonská matice. Při analýze neziskové organizace se posuzují jednotlivé programy a projekty podle jejich finanční návratnosti ve vztahu ke společenské hodnotě. Čím větší existuje společenská potřeba a zároveň poptávka po dané službě nebo produktu, tím vyšší je i jejich společenská hodnota. Použití matice přibližuje následující obrázek. Analýza STEEP Analýza STEEP se zaobírá nejdůležitějšími vnějšími faktory, které organizace nemůže ovlivnit, ale které mají vliv na ni, na její konkurenci a na všechny organizace podobného zaměření. Společenské Technické Ekonomické Ekologické Politické Neziskovky.cz, o.p.s., Malé náměstí 12, Praha 1, 110 00 tel.: 224 239 876, fax: 224 239 875, e-mail: vzdelavani@neziskovky.cz, www.neziskovky.cz 1 SWOT analýza Silné stránky – Strengths – „Co děláte dobře?“ Slabé stránky – Weaknesses – „Co vám moc nejde?“ Příležitosti – Opportunities – „Jaké příležitosti vidíte pro vaši organizaci? Hrozby - Threats Výběr strategie: S - silné stránky W - slabé stránky O - příležitosti Strategie SO Strategie WO T - hrozby Strategie ST Strategie WT Neziskovky.cz, o.p.s., Malé náměstí 12, Praha 1, 110 00 tel.: 224 239 876, fax: 224 239 875, e-mail: vzdelavani@neziskovky.cz, www.neziskovky.cz 2 Grüberova a Mohrova analýza portfolia neziskové organizace Společenská hodnota programu Nízká společenská hodnota Vysoká společenská hodnota Kladná finanční návratnost Udržovací programy (nutné zlo) Doporučená strategie: udržovat tyto programy a použít příjmy z nich k podpoře „hodnotných” programů Prospěšné programy (nejlepší) Doporučená strategie: rozvíjet tyto programy a použít příjmy z nich k podpoře „hodnotných”programů. Finanční návratnost programu Záporná finanční návratnost Nevýhodné programy (bez zjevného přínosu) Doporučená strategie: vyloučit tyto programy z portfolia Hodnotné programy (uspokojivé, dobré pro společnost) Doporučená strategie: trpělivě tyto programy rozvíjet s pomocí aktivního fundraisingu a podpory z jiných součástí portfolia Neziskovky.cz, o.p.s., Malé náměstí 12, Praha 1, 110 00 tel.: 224 239 876, fax: 224 239 875, e-mail: vzdelavani@neziskovky.cz, www.neziskovky.cz 3 ZÁKLADNÍ CHARAKTERISTIKY DOBRÉHO CÍLE STRATEGICKÝ PLÁN - DLOUHODOBÉ CÍLE AKČNÍ PLÁNY - DÍLČÍ CÍLE pecifický ěřitelný kceptovatelný eálný ermínovaný S M A R T Neziskovky.cz, o.p.s., Malé náměstí 12, Praha 1, 110 00 tel.: 224 239 876, fax: 224 239 875, e-mail: vzdelavani@neziskovky.cz, www.neziskovky.cz 4 OBVYKLÁ OSNOVA STRATEGICKÉHO PLÁNU Historie a současný stav organizace Poslání Kritické faktory úspěchu a dlouhodobé cíle Strategie pro dosažení dlouhodobých cílů Plán služeb, programů a projektů Krátkodobé cíle programů, projektů a organizačních jednotek Personální plán „Pravidla hry“ v organizaci – firemní/organizační kultura Plán implementačních akcí včetně jejich finančního ohodnocení Finanční plán Alternativní plán implementace pro případ mimořádných událostí DALŠÍ MOŽNÉ ČÁSTI STRATEGICKÉHO PLÁNU Popis potřeb a problémů Popis cílových skupin Organizační schéma Popis způsobu řízení organizace Plán marketingu a PR Plán fundraisingu Plán investic PŘÍLOHY STRATEGICKÉHO PLÁNU Strategický plán bývá často doplněn závěry z analýz, které jste provedli během strategického plánování. Ty by měly být uvedeny v příloze vašeho plánu, neboť se od nich odvíjejí vaše strategická rozhodnutí. Běžnými přílohami jsou: Výsledky SWOT analýzy Analýza současných a potenciálních klientů a jejich potřeb Analýza současné a potenciální konkurence Přehled předpokladů, na kterých byl plán postaven. Neziskovky.cz, o.p.s., Malé náměstí 12, Praha 1, 110 00 tel.: 224 239 876, fax: 224 239 875, e-mail: vzdelavani@neziskovky.cz, www.neziskovky.cz 5 Příklad procesu strategického plánování POPIS KROKŮ PLÁNOVACÍHO PROCESU ČASOVÁ OSA 1. Dohoda o potřebě strategického plánu a kroků, které je třeba v této souvislosti učinit - časový rámec SP a termín budoucího setkání. Do té doby je čas na promyšlení cílů SP, kontaktování a přizvání konzultanta a facilitátora do celého procesu. 0. měsíc: na pravidelné poradě 2. Zhodnocení poslání a zpracování prvního návrhu strategie organizace připomenutí poslání a zhodnocení odklonu od něj. Pojmenování předpokladů vnitřního a vnějšího rozvoje pro nejbližší 2-4 roky a definování klíčových bodů, které z nich vyplývají pro organizaci (diverzifikovat zdroje a adekvátně k předpokladům rozvoje upravit obsah programů). 1. měsíc: 1/2 - denní setkání 3. Podrobné zhodnocení externích faktorů - analýza vnějších hrozeb a příležitostí. 3. měsíc: 2-hodinové setkání 4. Redefinování poslání a zpracování vize a orientace organizace do konce příštího roku - prezentování představ všech přítomných a dohoda na výsledné formulaci, rozdělení úloh na zpracování podkladů pro další setkání - průzkum a potřeby trhu. 4. měsíc: 1/2 denní setkání 5. Rozvoj činnosti organizace do budoucnosti - sumarizace možné činnosti a její přehodnocení z pohledu: a) současných schopností, případně budoucí orientace zaměstnanců; b) klientů a poptávky trhu; c) nutných operativních kroků a d) nevyjasněných otázek. 5. měsíc: 1/2 denní setkání 6. Scénáře organizační struktury - zhodnocení současné organizační struktury a návrh 4 možných scénářů na zajištění budoucí činnosti organizace. Analýza jejich výhod a nevýhod. 5. měsíc: 1/2 denní setkání 7. Identifikace prioritních oblastí činnosti - zhodnocení alternativních oblastí činnosti a dohoda o prioritních činnostech. 6. měsíc: 2-hodnové setkání 8. Vnější pohled - písemné oslovení externích spolupracovníků a dalších členů správní rady, jejichž názory jsou podstatné pro budoucí rozhodování, se žádostí o zodpovězení následujících otázek: V čem vidíte slabiny dosavadního fungování organizace? V čem vidíte její silné stránky? Jakou roli vidíte pro organizaci do budoucna? Jakým činnostem ba se měla organizace se svými současnými schopnostmi a kapacitou v každém případě věnovat? 6. měsíc 9. Transformace institucionální podoby organizace v souvislosti s platnou legislativou - analýza možných právních forem transformace, doporučení pozvaných expertů, návrhy možných institucionálních podob a výběr nejvhodnější z nich. Dohoda o potřebných krocích změny registrace. 7. měsíc: 2denní setkání za účasti právníka 10. Hodnoty organizace - individuální vyplnění dotazníku "12 klíčových oblastí podmiňujících úspěch organizace", jeho zhodnocení a dohoda na hodnotách v organizaci. 7. měsíc: 2-hodinové setkání 11. Programová a finanční strategie - zhodnocení celého předcházejícího procesu; dodefinování mise a vize; návrh, přehodnocení a dohoda na programové, marketingové a finanční strategii. 8. měsíc: 1denní setkání 12. Dohoda o struktuře SP a jeho zpracování - navrhnutí struktury SP, jeho kritické přehodnocení a zpracování prvního konceptu. 8. měsíc: 1denní setkání 13. Připomínky ke konceptu, zpracování závěrečné verze SP a jeho přijetí organizací. 9.-10. měsíc: průběžná 2 hodinová setkání 14. Zpracování akčních plánů a jejich přijetí - rozpracování SP do konkrétních úloh, zodpovědností a časové osy jednotlivě na každý rok (na 1. rok podrobně, na 2. a 3. rok rámcově). Současné definování indikátorů úspěšnosti. podle kterých se bude hodnotit naplnění/nenaplnění navržených úloh. 10.-11. měsíc: individuelní příprava na 1 denní setkání 15. Realizace a monitoring - dohoda o čtvrtročních jednodenních setkáních průběžného zhodnocování jednotlivých úloh. nejbližší 3 roky VOLBA STRATEGIE Existující programy a služby Nové programy a služby Současné trhy PRONIKÁNÍ NA TRH ROZVOJ PRODUKTU Nové trhy ROZVOJ TRHU DIVERZIFIKACE STRATEGIE ROZVOJE PRODUKTU – cílem je vytvářet a nabízet nové produkty pro dosavadní cílové skupiny.  Organizace má programy a služby, které jsou dostatečně rozvinuté.  Organizace má věrné klienty, kteří jsou spokojeni s dosavadními službami a pravděpodobně se mohou stát příjemci nového vylepšeného programu.  Organizace čelí konkurenci ostatních organizací a potřebuje odlišit sebe sama a své služby.  Organizace má zvláště silné předpoklady pro výzkum a rozvoj. STRATEGIE DIVERZIFIKACE (rozrůzňování, rozšiřování počtu) – cílem je vytvářet a nabízet nové produkty novým cílovým skupinám.  Poptávka po hlavních produktech stagnuje nebo klesá.  Hlavní produkty (služby, výrobky) se přibližují ke konci svého životního cyklu.  V situaci, kdy organizace může pro svůj růst a diverzifikaci využít např. stejných technologií, stejných pracovních dovedností, stejných distribučních kanálů, podobných pracovních metod, podobného řídícího know-how nebo vzájemného překrývání cílových skupin. Neziskovky.cz, o.p.s., Malé náměstí 12, Praha 1, 110 00 tel.: 224 239 876, fax: 224 239 875, e-mail: vzdelavani@neziskovky.cz, www.neziskovky.cz 1 STRATEGIE PRONIKÁNÍ NA TRH – cílem je posílit nabídku a odbyt existujících produktů současným cílovým skupinám.  Trh, na němž nyní působíte, není nasycen produkty, které poskytujete.  Míra využití dosavadních produktů může být současnými příjemci významně zvýšena.  Konkurenti jsou slabí. STRATEGIE ROZVOJE TRHU – cílem je nabídnout a posílit odbyt existujících produktů novým cílovým skupinám.  Nové distribuční kanály jsou spolehlivé, levné a kvalitní (např. studium po internetu).  Pověst organizace přesahuje současný trh. Literatura a další zdroje informací BÁRTA, Jiří. Strategické plánování pro neziskové organizace. 1. vyd. Praha : NROS, 1997. 126 s. ISBN 80-902302-0-2 BEDNAŘÍK, Aleš. Čítanka pre neziskové organizácie. 1. vyd. Bratislava : Centrum prevencie a riešenia konfliktov, 1998. 199 s. ISBN 80-967890-5-8 PLAMÍNEK, Jiří a kol. Řízení neziskových organizací. 1. vyd. Praha : Nadace Lotos, 1996. 186 s. ŠEDIVÝ, Marek; TURNEROVÁ, Jolana. Role správní rady v řízení neziskové organizace (se zaměřením na obecně prospěšné společnosti. 1. vyd. Praha : Informační centrum neziskových organizací, o.p.s., 2003. ISBN 80-86423-08-5. TÖRÖKOVÁ, Marianna. Strategické plánování. 1. vyd. Baltimore (U.S.A.): The Johns Hopkins University Institut for Policy Studies, 1997. 32 s. ISBN 1-886333-32-7 VEBER, Jaromír. Management : základy, prosperita, globalizace. 1. vyd. Praha : Management Press, 2000. 700 s. ISBN 80-7261-029-5. GRANTIS: měsíčník neziskového sektoru. Praha : Informační centrum nezsikových organizací, 1993-. 1x za měsíc. www.neziskovky.cz www.ngomanager.org