Jak vést účinně konverzaci Výukové materiály SPIN 1 Věnování pozornosti Podporujete osoba A interakci? Projevuje zájem? Usmívá se? Přikyvuje na souhlas? Má přátelskou intonaci? Má přátelský postoj? Čeká? Věnujete osoba A dostatečnou pozornost osobě B? Dívá se po celou dobu na osobu B? Navazuje a udržuje s ní oční kontakt? Naslouchá osobě B? Čeká na iniciativy osoby B? Pokoušíte se vždy rozpoznat, rozpracovat a podpořit to, co si osoba B myslí nebo cítí? Iniciativa - příjem Podporuje osoba A iniciativy osoby B a odpovídá na ně tím, že? Dává najevo, že se zajímá (o věc, osobu...)? Naslouchá aktivně? Pojmenovává to, co vidí - slyší myslí - cítí? Ujišťuje osobu B, že rozumí tomu, co sděluje? Ujišťuje osobu B, že rozumí jejímu stavu nebo situaci? Vyjadřuje často souhlasná sdělení? Přijímá osobu B ve smyslu „ano“? Využívá neverbální komunikace dostatečně a adekvátně? Jak vést účinně konverzaci Výukové materiály SPIN 2 Interakce Podporuje osoba A krátké výměny? Má sama krátké řady? Čeká a naslouchá pozorně, když má slovo osoba B? Podporuje střídání se? (tzn. alespoň 2násobnou výměnu řady při hovoru o stejném tématu) Přerušuje dlouhou řadu osoby B vzetím si slova ve smyslu „ano“? Dialog - diskuze Podporuje a prohlubuje osoba A diskusi tím, že... Očekává výměnu názorů, pohledů na danou věc? Pojmenovává pocity (oboustranně) ? Přijímá různé pohledy / názory jako legitimní? Prozkoumává pohledy, názory? Žádá upřesnění, vysvětlení, pokud nerozumí? Přerámovává problémové vidění či názory na možné řešení? Navrhuje změnu / řešení / kompromis?