Průvodce studiem předmětu Informační management VIKMA07 Kabinet Informačních studií a knihovnictví, FF MU. Úvod do Informačního managementu Abstrakt: Úvodní hodina si klade za cíl: seznámit posluchače předmětu s podmínkami pro úspěšné ukončení předmětu, informovat studenta o obsahové náplni předmětu, identifikovat historické souvislosti a kontext vývoje, zejména procesy komputerizace, automatizace rutinních činností a s tím související agendové zpracování. Posluchač je rovněž seznámen se současným chápáním pojmu Informační management a s jeho aplikací do podnikové praxe. Součástí úvodní hodiny je i nezbytné vymezení terminologie související s problematikou IM. Název prezentace k přednášce: Úvod do Informačního managementu.pptx Klíčové slova: Informace, Data, Znalosti, Management, Informační management, Znalostní management, ICT, náklady, informační politika, rentabilita, optimalizace nákladů, strategie, informační strategie, podnikatelské strategie, organizace, trh, organizační struktura, lidské zdroje, znalostní ekonomika, podniky nové ekonomiky, podniky staré ekonomiky. Hlavní cíl/témata přednášky: · Podmínky pro ukončení předmětu – písemný test v zápočtovém týdnu · Informační společnost, znalostní společnost, znalostní ekonomika, turbulentní prostředí, znalostní podnik. · Informace a znalost jako obchodní komodita · Informační management a jeho vztah k Znalostnímu managementu · Historický vývoj pojetí IM · Současné chápání IM · IM a optimalizace nákladů na ICT · Informační politika · Informační strategie organizace – předpoklady pro úspěšnou strategii. · Podnikatelská (globální) strategie firmy (GST) · Průvodní znaky nevyjasněné firemní strategie · Úvod do problematiky procesu a procesního řízení. Otázky k tématu: · Z jakých činností se skládá práce informačního manažera? · Jaké jsou obecné předpoklady pro uchazeče o post informačního manažera?, jakými kompetencemi musí disponovat? · Kdy a za jakých okolností vznikl (začal být formován) informační management? · Uveď příklady profesních organizací zabývajících se informačním managementem. · Co je to informační politiky? · Jaké oblasti definuje Informační strategie organizace? · Jaké jsou předpoklady pro úspěšnou Informační strategii organizace? · Co je to podnikatelská strategie firmy a k čemu slouží? · Jak se projevuje špatně koncipovaná firemní strategie? Základní literatura: ČASTORÁL, Z. Strategický znalostní management a učící se organizace. 1. vyd. Praha: Vysoká škola finanční a správní, o.p.s., 2008. 144 s. ISBN 978‐80‐86754‐99‐4. VYMĚTAL, J.; DIAČIKOVÁ, A.; VÁCHOVÁ, M. Informační a znalostní management v praxi. 1. vyd. Praha: LexisNexis CZ, 2005. 381 s. TRUNEČEK, J. Znalostní podnik ve znalostní společnosti. 2. vyd. Praha: Professional Publishing, 2004. ISBN 80-86419-67-3. Doporučená literatura: BUREŠ, V. Znalostní management a proces jeho zavádění. 1. vyd. Praha: Grada Publishing, 2007. 216 s. ISBN 978-80-247-1978-8. COLLISON, C.; PARCEL, G. Knowledge management. 1. vyd. Brno: Computer Press, 2005. 234 s. ISBN 80‐251‐0760‐4. BARTÁK, J. Od znalostí k inovacím: tvorba, rozvíjení a využívání znalostí v organizacích. 1.vyd. Praha: Alfa nakladatelství, 190 s., 2008. ISBN 978-80-87197-03-5. Doplňková literatura: DOUCEK, P. Řízení projektů informačních systémů. 2. vyd. Praha: Professional Publishing, 2006. 180 s. ISBN 80-86946-17-7.