Všudypřítomné programování •one to one (sms) •one to many (email) •many to many (chat rooms) •many to one (UC - Ubiquitous Computing) •užívání předmětů s UC •→ zastarávání rozdílu mezi 'online' a 'offline' •začlenění a spoléhání na virtualitu v každodenní osobní realitě •→ rozmazání rozdílu mezi realitou a virtualitou •http://youtu.be/2HHEQuspi4o •http://vimeo.com/4169912 •http://youtu.be/HNKCSuX_E1A Všudypřítomné programování Smart dust • Smart dust je hypotetický systém mnoha drobných mikroelektromecha-nických systémů (MEMS), rozmístěných v nějakém prostoru, které jsou bezdrátově propojené. Mohou zjišťovat informace o světle, teplotě, vlhkosti, chemikáliích, apod. • lze je rozprašovat do prostředí • př. Smart Dust project • http://youtu.be/GvdGggusRYU Smart skin •látka z vodivých a světlo vyzařujících polymerů, do níž mohou být případně vetkány MEMS , tvořících propojenou síť – flexibilní, elastická, připevnitelná k nějakému povrchu. Lze ji umístit na lidské tělo – tzv. elektronické tetování. Může tvořit i oblečení či různé závěsy (smart surfaces). http://2003-2008.telic.info/wordpress/wp-content/uploads/2007/03/gessler-500.jpg • http://youtu.be/GkXSk-z4XjU Smart Clay http://farm1.static.flickr.com/4/9198170_aafc422ef4.jpg?v=0 • Smart Clay tvoří skupina MEMS ve tvaru 3D objektů napodobujících různé fyzické objekty - plastická programovatelná hmota. • claytronika • Cíl: budování syntetické reality. http://youtu.be/XJEMfAg5l2w http://deliveryimages.acm.org/10.1145/1570000/1562772/figs/uf1.jpg Chytrá zařízení http://walyou.com/wp-content/uploads/2010/02/apple-iboard-imat-design-gadget.jpg Základní formy chytrých zařízení: Tabs: přenosné záznamníky centimetrové velikosti Pads: ruční bloky decimetrové velikosti Boards: tabule metrové velikosti Mats: desky několikametrové velikosti Ubiquitous Computing Smart House http://www.myownspunk.com/wp-content/uploads/2008/12/nokia-smart-homes.jpg http://www.emeraldinsight.com/fig/0330240205001.png • http://www.youtube.com/watch?v=9DJr8QwgLEA Internet věcí Internet věcí •„nejdůmyslnější technologie jsou ty, které zmizí .. zapleteny do pletiva každodenního života“ •změna internetu z akademické sítě na síť masového obchodu, orientovanou na konzumenta •Internet of Things – vedle internetu lidí další síť, síť věcí •komunikace mezi lidmi a věcmi i mezi věcmi samotnými •Technologie: •RFID (radio-frequency identification) - identifikace věcí, •technologie čidel – detekují změnu fyzického stavu věcí •vložená inteligence (embedded intelligence) – schopnost zpracovávat informace samotnými věcmi •nanotechnologie – miniaturizace, využití tagování Internet věcí •Použití: •RFID čipy při vybírání dálničních poplatků, manežmentu zásobování, farmaceutika (ochrana proti padělání), e-zdarví (monitoring pacientů), sport (ski pasy), bezpečnost (čipování dětí, domácích zvířat), e-government •Baja Beach Club v Barceloně •tvorba informací na základě vědomí o kontextu (např. elektronická vesta,hrozící defekt automobilu) •mohutnost informačního zpracování – chytré domy a auta (chytré sporáky, ledničky) •Obavy: nebezpečí zneužití dat a narušení soukromí •sledování pohybu uživatelů, jejich zvyků a preferencí •zajistit platnost principu poučeného souhlasu, důvěrnosti a bezpečnosti dat •problémy se standardizací, právní problémy, sociálně-etické problémy Kontinuum virtuality http://en.wikipedia.org/wiki/File:Mediated_reality_continuum_2d.png Milgram, Paul; H. Takemura, A. Utsumi, F. Kishino (1994). Augmented Reality: A class of displays on the reality-virtuality continuum. Proceedings of Telemanipulator and Telepresence Technologies. Kontinuum virtuality •označení pro kontinuální škálu mezi realitou a virtuální realitou •2 dimenzionální rovina „virtuality" a “zprostředkovanosti“ •R značí nemodifikovanou realitu •osa virtuality zahrnuje realitu rozšířenou grafikou (rozšířená realita), grafiku rozšířenou realitou (rozšířená virtualita) •osa zprostředkovanosti zahrnuje modifikaci reality a virtuality podle míry zprostředkování – zprostředkovaná realita, zprostředkovaná virtualita. Zahrnuje násobené efekty – modulace – redukce reality. •nahoře vpravo jsou virtuální světy – silně modifikovaný verze reality •předpoklad: realita může být modifikována různými způsoby Kontinuum virtuality http://www.flatrock.org.nz/topics/info_and_tech/assets/mixed_reality.jpg Kontinuum virtuality •Steve Woolgar - 4 pravidla virtuality: •způsob, kterým média a technologie ovlivňují lidi, závisí na jejich netechnickém pozadí, které zahrnuje pohlaví, věk, sociální status, příjem apod.. •nebezpečí a obavy z nových médií a technologií jsou nerovnoměrně sociálně distribuovány •mediální a technologický pokrok spíše doplňuje než nahrazuje v realitě prováděné činnosti •nová média a technologie směřují k tvorbě nových druhů lokality spíše než podpoře globality • Počítačem-zprostředkovaná realita http://en.wikipedia.org/wiki/File:Viraugmixmodmediated_reality.png Zprostředkovaná realita •rámec zprostředkované reality popisuje zařízení záměrně či nepředvídatelně modifikující realitu •schopnost přidávat, nebo odebírat informace či jinak manipulovat s vnímáním reality pomocí přenosných počítačů a ručních zařízení jako Smart Phone •vizuální percepce prostředí je zprostředkována •elektronická zařízení fungují jako filtr mezi skutečným a vnímaným světem Zprostředkovaná realita http://techie-pinoy.com/wp-content/uploads/2009/08/DynaVox-Xpress-Handheld-Device.jpg • ručních zařízení (hand-held device) http://www.deseretnews.com/photos/1693963.jpg • Eye tap http://eddieespinal.com/wp-content/uploads/2009/03/sixthsense.jpg • přenosný počítač (wearable computers) Smíšená realita http://www.vtt.fi/img/research/ict/mixedreality_640.jpg Smíšená realita •Mixed reality (MR) •realita v níž jsou propojeny reálné a virtuální světy v novém prostředí či vizualizaci, v níž koexistují a interagují fyzické a digitální objekty ve skutečném čase •směs reality, rozšířené reality, rozšířené virtuality a virtuální reality • •http://www.architecturemixedreality.com/Augmented_Virtuality/Augmented_Virtuality.gif •http://www.youtube.com/watch?v=avBDStDmXcg • • • Rozšířená virtualita http://kommerz.at/Files/176/mriMRI1.jpg • http://www.architecturemixedreality.com/Augmented_Virtuality/Augmented_Virtuality.gif Rozšířená virtualita •začleňuje objekty reálného světa do virtuálního světa, možnost ovládat digitální objekty hmatatelnými předměty •označuje převážně virtuální světy, v nichž jsou fyzické elementy, tj. fyzické objekty a lidé, dynamicky integrováni do virtuálního světa v němž mohou interagovat •Různé techniky: streamované video z fyzických prostorů - přes webkameru, 3-rozměrnou digitalizaci fyzických objektů • Rozšířená realita http://en.wikipedia.org/wiki/File:C-130J_Co_Pilot%27s_Head-up_display.jpg http://www.slipperybrick.com/wp-content/uploads/2009/01/wrap2_view1.jpg • Head Mounted Displays • Handheld Displays http://www.digitaltrends.com/wp-content/uploads/2009/11/layar.jpg • Spatial Displays http://cdn.cbsi.com.au/story_media/339300314/samsung-monitors_1.jpg http://www.architecturemixedreality.com/Virtual_Reality_Gloves/Virtual_Reality_Gloves.htm • Input devices - gloves Rozšířená realita •http://youtu.be/b64_16K2e08 •rozšiřuje realitu o informace generované počítačem (syntetické informace) •funkce technologií posilují naše běžné vnímání reality •augmentace se uskutečňuje obvykle v reálném čase a v sémantickém kontextu s prvky prostředí. Př. Zobrazení skóre během sportovního zápasu •S pomocí pokročilých AR technologií (přidáním digitalizovaného zpracování obrazu a rozpoznávání objektů) se informace o okolním světě uživatele stávají interaktivní. •Umělé informace o prostředí a objektech mohou být uloženy a vyhledány jako informační vrstvy (information layer) překrývající pohhled na skutečný svět •Předpokládá se, že termín augmentovaná realita byl poprvé použit v roce 1990 Thomasem Caudellem, zaměstnaným v té době u firmy Boeing Rozšířená realita •http://www.wired.com/gadgetlab/tag/augmented-reality/ •http://www.youtube.com/watch?v=U2uH-jrsSxs •http://www.youtube.com/watch?feature=endscreen&NR=1&v=e_T1XRuPyBY •Uznávané definice: •1997, definice AR dle Ronalda Azuma: •kombinuje reálné a virtuánlí •je interaktivní v reálném čase •je zaznamenána v 3D •1994, Paul Milgram and Fumio Kishino definovali Milgramovo skutečné-virtuální kontinuum - mezi reálným prostředím a čistým virtuálním prostředím je rozšířená realita (blíže k skutečnému prostředí) a rozšířená virtualita blíže k virtuálnímu prostředí). Rozšířená realita •Displeje: •Displeje upevněné na hlavu •A Head Mounted Display (HMD) umisťují zobrazení virtuálních grafických objektů přes výhled uživatele na reálný svět •Ruční dispeje •Handheld Displays – malá programovací zařízení •Prostorové displeje •Spatial Displays – používají digitální projektory ke zobrazení grafických informací na fyzické objekty. Displej je oddělený od uživatele systému. Protože displej není propojený s každým uživatelem, rozšířená realita se rozšiřuje na skupinu uživatelů a umožňuje kolaboraci mezi uživateli v daném místě •Sledování •Moderní mobilní systémy rozšířené reality používají tyto sledovací technologie: digitální kamery, optická čidla, akcelerometry, GPS, gyroskopy, RFID, kompasy pevných částic, bezdrátové sítě. •Vstupní zařízení (rukavice) počítač, software Rozšířená realita - aplikace •lékařství – vizualizace vnitřních orgánů, vnitřních zákroků (punkce, biopsie), vizualizace údajů z MRI či CT, neviditelných pouhým okem, instrukce k postupu zákroku pro nováčky •automobilismus – informace na předním skle auta o směru, okolních objektech •vojenská letadla – navigační a letové informace, mířidla •průmysl – vizualizace oprav a úprav složitých strojů (Boeing) •turismus – orientace v prostředí •zábavní průmysl •vzdělávání – m-learning, s-learning (projekt ARiSE) QR kódy Vrstvová technologie Oblasti smíšené reality Antikytherského mechanismu National Archaelogical Museum of Athens where the Antikythera Mechanism is exhibited and studied: a Physical Reality space My Mixed Reality Lab, where I study a physical reconstruction of the Antikythera Mechanism in conjunction with animated virtual gears: an Augmented Reality space A three-dimensional digital space, where we interact with virtual and physical representations (streaming video on the video-wall): an Augmented Virtuality space A three-dimensional digital space, where we interact with a virtual reconstruction of the Antikythera Mechanism: a Virtual Reality space http://www.architecturemixedreality.com/Antikythera_Mechanism/Antikythera_Mechanism.htm Computer supported cooperative work http://en.wikipedia.org/wiki/File:Cscwmatrix.jpg Computer supported cooperative work ØCMC – computer mediated communication ØT-v-T – F-t-T ØGUI – Graphical user interface ØGDSS – group decision support system group ØGCSS – group communication support system ØMUVE - Multi-User Virtual Environments ØMUDs - Multi-User Dungeon • World of Warcraft http://www.philoking.com/wp-content/uploads/2007/01/WindowsLiveWriter/WorldofWarcraftPoorFrameRates onWindowsVi_F89F/screenshotwow21.jpg