Rekapitulace Takže, už víme… ● co je vizualizace, k čemu slouží, jak se dělí ● kde se vizualizace vzala ● jak to v ní chodí a vypadá dneska ● z čeho se vizualizace skládá ● jak funguje mozek, když ji čte ● jaké teoretické koncepty odpovídají na otázku, co je efektivní vizualizace Lyra hejt Čas na diskuzi... The purpose of visualization is insight, not pictures. – Shneiderman, 1994 Co mě naučili ve škole hledání tématu akademické psaní hledání a citace zdrojů design výzkumů získávání vlastních dat vizuální prezentace dat? Unlike, say, language arts, the subject of information graphics is rarely taught in schools, nor is it part of on-the-job training. This leaves professionals in every industry scrambling to express themselves graphically. - Dona M. Wong Grafy v našich diplomkách… … něco sdělují, ale špatně se čtou. … vlastně nic nesdělují. … mi neúmyslně lžou. … mi záměrně lžou. (Data)vizualizační gramotnost Co bychom měli o grafech vědět všichni... I. Ujasněte si, co vlastně chcete říct. Nebojte se nepoužít vizualizaci. Vyberte správnou formu vizualizace. http://jakygraf1.jdem.cz/ http://jakygraf2.jdem.cz/ Omezte nebo rozšiřte vstupní data. Udělejte si pořádek v datech! Konzultujte a testujte. http://helpmeviz.com/ II. Obalte graf správným kontextem. Graf není jenom doplněk textu. … a pak se děje tohle a tady tohle a takhle to z dat toto a na základě toho se toto takto přes to, z čehož vyplívá že v reakci na toto můžeme konstatovat, ačkoliv přesto že tamto bylo tady, toto a v podstatě i tamhle, data ovšem naprosto a zcela prokazatelně ukazují že to bylo jinde a takto (viz graf č. 2) a protože je toto takto a pak se děje tohle a tady tohle a takhle to z dat vyplívá i toto a na základě toho se toto takto přes to, přesto že tamto bylo i tamhle a vůbec i všude jinde než jak bylo zkoumáno.. Netvořte překážky při čtení ani v kontextu grafu. Netvořte překážky při čtení ani v kontextu grafu. Praktická vsuvka Nelžete a nemanipulujte. Nebuďte FOX news! Design a estetika pro efektivní grafy Chartjunk Zbavte se všeho, co není důležité pro efektivní příjem sdělení. Nepoužívejte 3D, pokud nepřidává další rozměr informaci, kterou se snažíte předat. Přemýšlejte nad barvami. http://vyberbarev.jdem.cz/ http://testbarvoslepost.jdem.cz/ Praktická vsuvka Co vlastně chceme říct? Varianty A a E nejsou ekonomicky perspektivní Zatímco varianta F, kterou jsme po spuštění výroby považovali za neperspektivní, na trhu nalézá odbyt, výrobu dlouhodobě průměrných variant A a E doporučujeme zastavit. Není jediné správné efektivní řešení, ale každé efektivnější řešení je lepší než to výchozí. Doporučení pro jednotlivé typy grafů Naučná literatura zastává jen 3 % ve fondu zkoumané knihovny. Vizualizace není povinnost, vizualizace je výhoda. Nevytvářejte bezobsažné vizualizace. Definujte si, co chcete říct. Sdělení je jasné i bez článku, vizualizace obstojí sama o sobě. Vždy si ověřte, že vizualizace bude správně čtena. Snažte se o minimalismus, utlumte chart junk. Pozor na barvoslepost, pozor na černobílý tisk, vytvářejte přístupné vizualizace. Při tvorbě grafů v diplomce používejte selský rozum. Přemýšlíme nad vizualizací aneb Hejtujeme pozitivně http://migranti.jdem.cz/ www.energomonitor. cz/ http://urbanobservatory.org/ DÚ Ve studijních souborech v ISu najdete složku s grafy z našich diplomek. Nejsou úplně vhodné a nevypadají ani nefungují tak, jak by grafy v diplomce měly. Vyberte si jeden z nich, vytahejte z něho zpětně data a v Excelu nebo Open Office, tedy v nástroji, který vy běžně používáte pro tvorbu grafů, graf znovu vytvořte a přepracujte podle doporučení, o kterých jsme dnes mluvili a dle toho, co jsme si v posledních přednáškách říkali. Myslete hlavně na to, co chtěl diplomant asi sdělit a k čemu při své analýze došel. Původní graf a nový pak vložte do wordu a krátce popište, jaké hlavní změny jste provedli. Hodně štěstí!