1 —Úvod: proč, co je cílem, etika, definice (Banátská charta), požadavky, dostupné informace — —Základní pojmy — —Dokumentace a průzkum — —Konzervování-restaurování — —Konzervátorsko-restaurátorská zpráva - požadavky — 1 Základní pojmy —Restaurování = „činnost zaměřená na snižování míry rozpadu hmoty výtvarných děl – památek a z toho vyplývajícího zániku časem nesené informace a výtvarného sdělení[1] —Zásah = „všechna opatření prováděná při profesionální ochraně památek“[6] —Degradace = zhoršení mechanických, užitných a estetických vlastností materiálu vlivem okolního prostředí —Koroze = elektrochemický děj vedoucí ke snížení mechanických a fyzikálních vlastností materiálu 2 Dokumentace —Fotodokumentace – předmětu samotného, nálezového prostředí, ostatní dokumentace — - měřítko, barevná škála — - dokumentace před zásahem, během něj i po něm — - mikrosnímky — - použití UV záření Detail dřeva pod UV světlem Indická dýka Saintie 3 Nákres železného tesáku [9] Hlavice meče, in situ [8] 4 Průzkum —Cílem je pochopení daného předmětu v komplexních souvislostech - historický význam, skladba materiálu, funkčnost i estetický celek —Spolupráce s ostatními obory — - historie, chemie, umělecké řemeslo, muzeologie, archeologie … —Hlavní úkoly — - získat co nejvíce informací o stavu předmětu — - zjistit zda se na předmětu vyskytují nějaké předešlé restaurátorské zásahy — - vyhodnocení průzkumu a na jeho základě sestavit konzervátorsko-restaurátorský záměr 5 Metody průzkumu —Nedestruktivní — - není nutný odběr vzorku, nepoškozuje předmět — - optická (světelná) mikroskopie, SEM/EDX (pokud se předmět vejde do vakuové komory), XFR, rentgen, — 3D tomografie nebo radiografie — —Destruktivní — - je nutný odběr vzorku — - TEM, metalografický výbrus, chromatografie, měření tvrdosti, test smáčivosti povrchu, stratigrafie — 6 Metody průzkumu Přilba z hrobu Morkovských ze Zástřizl [2] Řez mečem [8] SNAP-085825-0013100x Plátovaná mosaz Zkouška mikrotvrdosti 7 Konzervátorsko-restaurátorský záměr — požadavky majitele/investora, kde to bude uloženo výstava/depozitář/archiv, požadovaný vzhled a vypovídací hodnota (pro koho? – chemik, badatel, čumil, historik) —Konzultace s odborníky: chemici, historici, restaurátoři 8 Terminologie —Preventivní konzervace — - nepřímá opatření vedoucí ke zpomalení přirozené degradace — - úprava okolních podmínek —Sanační konzervace — - přímé zásahy s cílem stabilizovat fyzický stav památky — a ochránit ji před další degradací —Restaurování — - přímé zásahy se snahou o zlepšené čitelnosti památky — - obnova estetické nebo užitné funkce — 9 Preventivní konzervace —Podmínky uložení — -cílem je zamezit dalšímu poškozování památky a zpomalit přirozenou degradaci — - rozdílné pro každý materiál nebo jejich kombinaci — —Sledované faktory — - teplota a relativní vlhkost — -světlo — - vzdušné polutanty — — — 10 Teplota a vlhkost —velmi významně ovlivňují většinu fyzikálních a chemických procesů, které způsobují degradaci materiálů —rychlost většiny chemických reakcí stoupá s teplotou —RH= skutečný obsah vodní páry/obsah vodní páry při nasycení * 100 [%] —Měření: elektronické data-loggery, identifikátory vlhkosti Korozní produkty na železném nosníku, sloup Nejsvětější Trojice v Olomouci[3] A2-obj_ d Koroze skla 11 Doporučená teplota a vlhkost Materiál Teplota [°C] RH [%] Tolerance RH [%] Papír, dřevo, kůže, pergamen, textil, malba, závěsné obrazy, mobiliář, kosti, slonovina, sklo, etnografický materiál (peří, proutí, konopí), biologické sbírky 18–21 55 45–60 Kovy samotné 18–21 30–40 do 55 Kovy v kombinaci s organickými materiály 18–21 40–55 do 55 Keramika, kámen 20 50 45–50 Laky 50–60 Polymery 30–70 [5] 12 Světelné podmínky —Nejškodlivější je UV složka záření (290–400 nm) —Nejvýznamnější vliv má na organické materiály: dřevo, textil, papír, slonovina, rohovina — - urychluje chemické reakce, usnadňuje degradaci materiálů — - má kumulativní účinek — —Má kumulativní účinky – škody způsobené fotooxidací jsou nevratné — —Důsledky — - zhoršení mechanických vlastností — - barevná změna 13 Doporučené hodnoty pro světlo Kategorie Stabilita intenzita [lx] Doba expozice (týdnů v roce) při intenzitě osvětlení 50 lx UV záření max. [µW/lm] 1. Vodové barvy, kvaše, koláže, miniatury, tisky a kresby, poštovní známky, rukopisy, tapety, všechny textilie, barvená kůže, etnografické předměty a přírodovědné sbírky Zvláště citlivé 30–50 4 10 2. Plasty, syntetické pryskyřice, olejové a temperové barvy, dřevo, evropské a orientální laky, nebarvená kůže, kosti, rohovina, slonovina, želvovina, apod. Dosti citlivé Do 200 12 75 3. Sklo, barevné glazury, emaily, drahé kameny Citlivé 300 24 75 [5] 14 Druhy záření Druh záření µW/lm Sluneční záření 400 Fluorescenční zářivky 40–250 Žárovky s wolframovým vláknem 60–80 Wolfram-halogenové žárovky do 130 Vysokotlaké sodíkové žárovky 3 Barevná změna usňové knižní vazby 15 Vzdušné polutanty —Vnější atmosféra — - oxid siřičitý — - oxid uhličitý — - sloučeniny chlóru — - ozon — —Zdroje znečištění — - silniční doprava — - rozklad organických látek — - přítomnost člověka — —Vnitřní atmosféra - sulfan - kyselina octová - kyselina mravenčí - amoniak — —Důsledky - iniciace chemických reakcí na povrchu - koroze materiálu 16 Sanační konzervace a restaurování —Čištění —Stabilizace —Konzervace povrchové úpravy —Nová povrchová úprava —Tmelení a lepení —Demontáž a montáž —Pájení —Doplňování — 17 Čištění —Nečistoty = látky, které chceme z předmětu odstranit (prach, mastnota, korozní produkty apod.) —Mechanické — - mechanické odstranění nečistot pomocí kartáčů, skalpelu, textilií, tryskáním —Chemické — - chemická přeměna nečistot nebo korozních produktů — - kyselé i alkalické lázně organického nebo anorganického původu —Pomocí rozpouštědel — - převedení nečistot do roztoku, vymytí, nabobtnání — - vodné roztoky, organická rozpouštědla 18 Čištění 19 IMG_4202 IMG_4215 Bronzová sekyrka, mechanické čištění kartáčkem a d. vodou Želené nálezy, čištění tryskáním balotinou Stabilizace —Je to souhrn chemických a fyzikálních opatření, jejichž cílem je zpomalení korozních dějů — - odstranění stimulátorů koroze — - změna chemické struktury korozních vrstev — - aplikace filmotvorných látek na povrch Část tesáku před a po tanátování [7] 20 Další restaurátorské zásahy —Doplňování, oprava, odstranění nevhodných předchozích zásahů, rekonzervace, zpevnění materiálu, povrchové úpravy – modifikace povrchu, závěrečné povrchové úpravy 21 Lepený spoj, železného meče[8] — P6129106 Doplnění dvou přívěsků do náhrdelníku Lepení a doplňování keraniky 22 Povrchové úpravy — —Konzervační vrstvy: dekanan, Paraloid B72 nebo B44, včelí vosk, Revax (s inhibitorem), mikrokrystalický vosk 23 Restaurátorská zpráva —Info o předmětu: původ, vlastník, historie,.. —Popis a průzkum: fotodokumentace, nákresy, literární rešerše, analýzy —Konzervátorsko-restaurátorský záměr: návrh a schválení —Popis konzervátorsko-restaurátorského zásahu: foto, použité materiály a přístroje —Doporučené podmínky uložení a manipulace — — — — — 24 Zdroje —1. http://www.npu.cz/pro-odborniky/pamatky-a-pamatkova-pece/zakladni-odborne-specializace/restaurovani / 3.2.2015. —2. MAZÍK, M. Konzervace renesanční přilby z hrobu Morkovských ze Zástřizl, Diplomová práce, MUNI Brno, 2010. —3. NOVÁK, P. Koroze kovů, učební text, VŠCHT Praha, 2004. —4. OTENWELE, E. výukový materiál k předmětu Základy archeologie. —5. http://www.muzeum-roztoky.cz/odborne-konzervace.php. —6. KOL. Konzervování a restaurování kovů. TMB Brno, 2012. —7. BÁRTA, P. Rekonzervace železného tesáku, Bakalářská práce, MUNI Brno, 2012. —8. BÁRTA, P. Průzkum a konzervace železného meče s fixací korozních produktů a organických fragmentů, Diplomová práce, MUNI Brno, 2014. —9. ŽÁKOVSKÝ, P. Tesáky s prořezávanými záštitnými trny z moravských sbírek. In: Archeologické rozhledy LXIII – 2011, s. 501516. 25 26 —Děkuji za pozornost