Kondenzace vodní páry při expanzi ve škrtícím ventilu Josef Plášek, email: plasek.j@fce.vutbr.cz Škrtící ventil je běžnou součástí parních otopných soustav a slouží k redukci tlaku distribuované vodní páry. Tato změna tlaku vodní páry škrcením se provádí mechanickým přiblížením nebo oddálením kuželky od sedla ventilu. Vzdálenost mezi kuželkou a sedlem ventilu je velmi malá vzhledem k okolnímu expanznímu prostoru ve ventiluj proto zde dochází k expanzi vodní páry. Celý tento fyzikální děj expanze je navíc(ještěpv tomto případ^doprovázen výraznou změnou rychlosti vodní páry v kombinaci se změnou teploty. Cílem tétfl studie je zjistit, zda tato změna energie vodní páry vyvolaná škrcením je využita k nárůstu rychlosti na sedle ventiluja to téměř až k trojnásobku rychlosti zvuku, jak bylo publikováno dříve výrobcem ventilu, nebo je tato změna energie využita ke snížení entalpie vodní páry a její rychlost pak nepřekračuje Machovo číslo. V prvním dříve publikovaném případě by při nárůstu rychlosti vodní páry muselo docházet k supersonickému jevu a naopak ve druhém případu by změna ^entalpie vyvolala kondenzaci vodní páry na kapky vody a pak možnou kavitaci těla škrtícího ventilu. Řešení této úlohy je provedeno nejmodernější teoretickou metodou nazývanou Compute Fluid Dynamics, která vychází z teorie proudění tekutiny přes kontrolní objemy. Vybraný matematicko-fyzikální model Wet-Steam je založen na gradientu tlaku a umožňuje tak řešit vícefázové proudění tekutiny. Okrajové podmínky numerického výpočtu jsou zvoleny tak, aby odpovídaly experimentálnímu měření a získané výsledky mohli být vzájemně porovnány. Výsledky studie ukazují, že změna energie vodní páry vyvolaná škrcením je(p^é^nostně/při expanzik/yužitiTke snížení entalpie vodní páry, což se projevuje kondenzací páry na kapky vody. Tato změna fáze z páry na kapalinu sníží objemový průtok tekutiny, protože měrný objem vody je přibližně 2000 krát menší než páry. Objemový průtok tekutiny je podle výsledků numerické simulace snížen tak, aby v žádném případě nedošlo k překročení rychlosti zvuku a následnému supersonickému jevu. Životnost těchto zkondenzovaných kapek vody je v řádu několika mikrosekund, protože se po průletu sedlem ventilu v expanzním prostoru ventilu velmi rychle odpaří zpět do plynné fáze. Energie potřebná k odparu kapek vody zpět do plynné fáze se odebere z okolní páry|a tím dojde k poklesu teploty u výstupní páry, což také odpovídá výsledkům experimentálního měření. Vzhledem ke krátké živostnosti kapek vody tak v tomto případě nedochází ke kavitaci těla škrtícího ventilu. k I V 5 (i O; O Kateřina Bartošková UČO 400174 Mediteránní studia, FF MU Záhadná spiritualita starověkých civilizací v období antiky \ os / c" Obsah: /r/i/ŕ- he/n £>t/ Spiritualita dávnověku Pyramidy i nt/£flb A-t-re, ť b^/^e^ ňca^Hf"1 Rituály / Drahé kameny (j - / Ostatní civilizace - sfli<€ OGIŔtM - Každý, kdo se blíže zajímá o spirituální dědictví starověkých civilizací^se zřejmě setkal s myšlenkou, která sahá za hranice chápání toho, co je nám dosud známé ^Logicky přistupujeme k vývoji lidstva lineárně, tedy že s postupem času se stáváme moudřejšími, zručnějšími a díky úžasným objevům vědců a píli mnohých dalších významných osobností se dostáváme více pod pokličku toho, jak tento náš svět vlastně funguje. ^ q dl Štěpánka Stratilová, 438423 V rámci předmětu Teatralita veřejných událostí, mám napsat seminární práci na tři události, kterých se během semestru zúčastriíme. Výstup práce bude zaznamenání celý průběh akce od jejího možného chystání, až po ukončení se zachycením teatrálních prvků a jejich funkčnost. 1) Výzkumná část - Přímé pozorování a poznámky - Fotografie, audio a video záznam - Následné zpracování a rekonstrukce akce 2) Teoretická část na základě povinné literatury k semináři - M. Musilová: Teatralita veřejných událostí - J. Fiebach: Předvádění^ skutečnosti jako její performativní provádění. - E. Fischer-Lichte: Divadelnost-teatralita - E. Goffman: Všichni hrajeme divadlo - J. Gehl: Život mezi budovami 3) Sekundární literatura - P. Bogatyrev: Mimoestetické funkce lidového divadla. In. P. Bogatyrev: Lidové - G. Lipovetsky: Znovuzrozená slavnost. In. G. Lipovetsky: Paradoxní štěstí, - R. Schechner: Od rituálu k divadlu a spät. In. R. Schechner: Performancia: teorie, ) )J Ľ üH/v /ťa Lživ Lolita stejně jako její autor patří do postmodernismu. Ve své seminární práci se tedy pokusím tento pojem definovat a též ho zařadím do časového období. Kniha byla dvakrát zfilmována, poprvé v roce 1962, podruhé v roce 1997. Oba filmy mají ^vesměs kladné recenze,-já-věak-na názory cizích lidí tnuc nedám. Myslím si, že většina filmů není lepší než jejich knižní předlohy, i když některé filmy mohou být dost zdařilé. Proto bych /chtěla sama porovnat, jestli se filmy vyrovnají své předloze, a své poznatky potom prezentovat / Ái této práci. I / Jak jsem již uvedla, vydání Lolity se neobešlo bez obtíží, neboť ji čtenáři považovali za 1/ ^pornografickou literaturu. Jak je tedy možné, že kniha nakonec byla vydána, a komu za to I ( můžeme poděkovat? Odpovědi na tyto otázky vysvětlím ve své semipámí práci.- /v d«? /y& C * P* b LM Te/VÝň i frfle \V CA z/of <~« b Q ^ ^ co Vf\ T. ^ 0 /)DfiPff)0| GAlSTc^e SťecsZTq -%fl*/nQVG ^'VE^rcraf. T k(/ -2j>í<>\\isO0irtAo{/éb M* r tra ďví*Jfr*&r se ňé*. St* T ADHDajehovlivna(j)o^ NťP* Osnova ^ íe^/q -"p/x. oe^i^ HC(/^Í( L úvod %fimU€f< 0£ /ií/°íeTe i/hsvwi/ir- . 2. Základní charakteristika "1 ' fvrP'7^*£/- 2.2. Druhy ADHD ) *C r^P^k^Aj 3. Dospíváním ,6,sPlí& ^ ^ ^ , ^ Ď 4. Osobnost jedince v dospělosti / ^ r'-v M W / f f/ bc^i--)^" 5. Závěr 6. Bibliografie Literatura VÁGNEROVÁ, M. Psychologie školního dítěte. 1. vyd. Praha: Karolinum, 1997. ISBN 80-7184-487-X VÁGNEROVÁ, M. Vývojová psychologie: dětství, dospělost, stáří. 1. vyd. Praha: Portál, 2000. ISBN 80-7178-308-0 HŘÍCHOVÁ, M., NOVOTNÁ, L, MIŇHOVÁ, J. Vývojová psychologie pro učitele. 2. vyd. Plzeň: Západočeská univerzita, 2000. ISBN 80-7082-626-6 BARTOŇOVÁ, M. a kol. Edukace žáků se speciálními vzdělávacími potřebami. Zaměření na edukaci žáků se specifickými poruchami učení. 1. vyd. Brno: MSD, 2005a. ISBN 80-86633-38-1 TRAIN, A. Špecifické poruchy chovania pozornosti. 1. vyd. Praha : Portál, 1997. ISBN 80-7178-131-2 Domácí úkol č. 1 Téma: Odměny a tresty používané při vyučování Hypotéza: Jaké odměny a tresty jsoú^fimkčnT^ běžném vyučování? — /ikP^T^-Tví/ o€ T£^f\y Základní osnova: , 1. Pojmy Vl?' Vru iíI^Aí 1.1 Odměna a) Definice pojmu b) Historický vývoj 1.2 Trest a) Definice pojmu / b) Historický vývoj ' 1.3 Vyučování a) Definice 2. Třída 2.1 Učitel a) Role učitele 2.2 Žák 2.3 Prostředí 3. Školní praxe - vyučovací hodina 3.1 Metodika a) techniky vyučování ' — - ' y r Seznam zdrojů: Literatura Petty, G. (2008). Moderní vyučováni Praha: Portál. Rôhner, R., & Wenke, H. (2003). Daltonské vyučování. Stále živá inspirace. Brno: Paido. Čáp, J. (1997). Psychologie výchovy a vyučování. Praha: Univerzita Karlova. Sběr a přepis textů soukromé korespondence z roku 2015; analýza pravopisných prohřešků Hypotéza: Je nynější pravopisná norma stále dodržována i v dospělém věku v soukromých dopisech? -fr(-P'7*tí 1. Úvod x _ ' . » _ - „ 2. Přepis dopisu — ^" p -cD p, l<ĹnW ňimľ\^š 2.1. Pravopisná analýza dopisu dle nyní platných pravopisných norem Q^-p/^c- ZS^/^T/) r i l/í^v ^ 3. Závěr . Ä „ 4. Bibliografie Seznam zdrojů, literatury HLAVSA, Zdeněk. Pravidla českého pravopisu. Vyd. 2. (s Dodatkem Ministerstva školství, mládeže a tělovýchovy ČR). Praha: Academia, c2005, 391 s. ISBN 802001327x.