DPS002 Školní pedagogika Předmět pedagogiky, základní termíny 23. 10. 2015 Co je pedagogika? Mezi zdmi (2008) Představte si sebe v roli učitele  Co se vám na ukázce líbilo?  Co se vám na ukázce nelíbilo? Axiom č. 1 Chcete-li, aby se žáci více naučili, musíte zvýšit jejich angažovanost. Instituce  Rodina – soukromé hodnoty  Škola – spojení/střet obou  Stát – veřejné hodnoty Škola by měla  předávat hodnoty x  vytvářet alternativy Škola je…  konzervativní institucí  udržení stávajícího stavu  akceptované normy Dalším principem…  Rodina – příbuzenské vztahy, potřeby dítěte, ekonomické rozdělení práce  Škola ?  Stát – princip konsenzu, zájem většiny Škola je…  založena na racionálním principu  Co to znamená?  Ekonomický profit?  Autorita? Škola se odlišuje  svým cílem: Autonomní jedinec Rozumný Morálně uvědomělý Osobnostně rozvinutý Škola je založena na Klíčovým principem školy je tedy jakýsi racionálně zdůvodnitelný systém.  Jaké jsou cíle výchovy?  Jaké by měly být?  Jaké pro to existují důvody?  Jak by měl vypadat obsah?  Kdo se na tom, co se během učení děje, podílí?  Jaké mohou být způsoby učení?  Které jsou efektivnější? Funkce škol  kvalifikační  integrační  personalizační  socializační Vymezení pedagogiky  Laické vymezení  Pedagogika jako kuchařka  Pedagogika neposkytuje záruky  Manipulace?  Indoktrinace? Vymezení pedagogiky „Sotva existuje jiná věda, v níž je tak rozšířeno nevědecké klábosení, stranická horlivost a dogmatická předsudečnost, jako je tomu v pedagogice“ Brezinka, 2001 Vymezení pedagogiky „každý se cítí povolán posuzovat bez hlubších znalostí výchovu a vzdělávání, jak by se to neodvážil laik v oboru lékařství, stavitelství…“ Lindner Vymezení pedagogiky Podobný problém mají i jiné humanitní vědy  Filozofie  Psychologie  Sociologie Explanace x normy  „...pedagogika staví na objektivní a přesné reflexi procesů a jevů edukační reality bez úporné snahy o její normování či přetváření.“ (Průcha, 1999)  „Pedagogika jako věda o výchově studuje a stanoví normy všestranného vychování...“ (Chlup, 1948) Houština výroků Deskriptivní výrok Žák osmé třídy stráví tři krát více času sledováním televize, než řešením domácích úkolů. Hodnotový výrok Normativní výrok Houština výroků Deskriptivní výrok Hodnotový výrok Výchova pomocí prostředků alternativní školy Montessori je nejlepší výchova Normativní výrok Houština výroků Deskriptivní výrok Hodnotový výrok Normativní výrok Třídní učitel by měl děti provázet po co nejdelší dobu školní docházky. Specifičnost pedagogiky Jaké je specifikum pedagogiky oproti jiným sociálním vědám zkoumajícím školu (psychologie, sociologie)? video Co to je výchova? Dualistické pojetí výchovy A) Rozvoj přirozených vloh  Rousseau: „Vše vychází dobré z rukou stvořitelových, vše se kazí v rukou člověka.“  Výchova rozvíjí potence jedince, Nové školy B) Překonávání přirozených sklonů a jejich nahrazování návyky  Durkheim: vše, co člověka dělá člověkem, je společenského původu  Výchova je konverze lidské přirozenosti Co to je vzdělávání? Co to je vzdělávání?  Předávání (transfer) poznatků  Konstruování významu  Uvádění do světa kultury  Rozvíjení dovedností a schopností  Utváření klíčových kompetencí Axiom č. 2 Účelový vztah (cíl → metoda) Plánování nejlepší výchovy Co je dobré?  Co mají žáci umět?  Minimální standardy pro všechny?  Pro koho?  Kognitivní či afektivní rozvoj?  Zaměstnatelnost?  Občanská uvědomělost? Pohledy na vyučování A) Vyučování je aktivita zdravého rozumu B) Vyučování jako umění C) Vyučování jako řemeslo D) Vyučování jako aplikovaná věda E) Vyučování jako reflektivní praxe Úskalí dnešních cílů  orientace na výkon (Štech)  vliv soukromých společností na cíle (Keller)  individualizace společnosti  nedostatek kognitivní práce  banalizování školy  permanentní revoluce (Británie) Definice kurikula Kurikulum je obsah veškeré zkušenosti, kterou žáci získávají ve škole a v činnostech ke škole se vztahujících, jejich plánování a hodnocení (Pedagogický slovník) Pedagogika jako věda 1. Východiskem vědy je vždy problém či problémová situace. 2. Pak přijdou pokusy o řešení: To jsou vždy teorie a ty jsou jakožto pouhé pokusy často chybné. 3. Také ve vědě se učíme tím, že eliminujeme své omyly, tedy eliminací nesprávných teorií. (Popper, 1998)