kurz Školní pedagogika DPS002 Podzimní semestr 2015 Vyučující: členové Ústavu pedagogických věd FF MU Garant předmětu: Mgr. Kateřina Trnková, Ph. D. Studijní podpora: ELF 23. 10. 2015 8,20 – 9,50 h (Mgr. Roman Švaříček, Ph.D.); učebna D21 Uvedení do kurzu Základy pedagogiky. Pedagogika jako věda – předmět a metody pedagogiky, její vztah k jiným oborům Základní terminologie. Normativní a explanativní přístup v pedagogice. 10,00 – 11,40 h (doc. Jiří Zounek, Ph. D.); učebna D21 Žák jako subjekt vzdělávání: typy inteligence, styly učení, rozdíly mezi žáky. Problém kázně a svobody ve výchově. Autorita učitele a vychovatele. 14,10 – 15,40 (Mgr. Zuzana Šalamounová, Ph. D.); učebna D22 Kurikulum. Teorie kurikula, formy kurikula. Základní kurikulární dokumenty. 20. 11. 2015 12,30 – 14,00 h (Mgr. Kateřina Trnková, Ph.D.); učebna D22 Učitel - charakteristiky profese, vývoj profesní dráhy učitele, prestiž učitelského povolání, profesní kompetence a dovednosti učitelů a jejich rozvoj. 14,10 – 15,40 (Mgr. Zuzana Šalamounová, Ph. D.); učebna D22 Vzdělávací systém v České republice. Sekundární školství, trendy jeho vývoje. Vzdělávací politika, její vymezení a základní české i mezinárodní dokumenty. 4. 12. 2015 8,20 – 9,50 h (Mgr. Martin Sedláček, Ph.D.); učebna D21 Škola jako instituce a organizace. Efektivní školy. Řízení školy. 10,00 – 11,40 h (doc. Klára Šeďová, Ph. D.); učebna D21 Pedagogická komunikace: specifika komunikace ve školní třídě, koncept dialogického vyučování. 18. 12. 2015 Nabídka k domluvě: předtermín / samostudium Uzavření a hodnocení kurzu V průběhu zkouškového období proběhne zkouška formou písemného testu s otevřenými otázkami. Otázky se vztahují k povinné literatuře a přednáškám. Pro úspěšné zvládnutí je třeba odpovědět správně 66 % otázek. Termíny budou vypsány v IS.MUNI. Příklady otázek 1. Co je to socioekonomický status? Z čeho se skládá a proč se jím pedagogika zabývá? 2. Co to jsou klíčové kompetence? 3. Jaké má kurikulum formy? Pro každou z forem kurikula uveďte jeden příklad a vysvětlete jej. Povinná studijní literatura Průcha, J. (2011). Moderní pedagogika. Praha, Portál. Kapitoly 1-6, 9-10.