Johana Zelenáková (449062), Jan Toman (421697) Píseň písní Historie  Nazývaná též Píseň Šalamounova  Báseň skládající se ze 117 veršů rozdělených do 8 kapitol  Sporný původ o Církev stále přisuzuje autorství Šalamounovi o Většina historiků datuje vznik ucelené podoby do 5. – 3. stol. př. n. l. o Některé části ale vykazují analogie s mnohem starší staroegyptskou poezií o V originále se vyskytují i slova přejatá z řečtiny a perštiny  Otázka kanonizace o V doslovném výkladu jde o milostnou sbírku popisující erotické skutečnosti o Dlouhou dobu byla proto její existence zamlčována o Součástí Tanachu (Spisy – Pět svitků) se stala až po výkladu rabi Akivy  Výklad o Naturalistický  Jeho stoupenci byli uznáváni z kacířství  Přijat až v 18. stol. (J. G. Herder a J. W. Goethe)  Jde o sbírku lidových písní oslavujících lásku, krásu vztahu a setrvání v manželském stavu o Alegorický  V judaismu o Interpretace vztahu Milého k Milému jakožto vztahu národa Izraele k Hospodinovi o Podle komentářů vykládá Píseň dějiny Izraele od exodu až do doby Mesiáše a postavení třetího chrámu o Text písně se čte výhradně o svátku Pesach, sám rabi Akiva ji považoval za nejsvatější ze všech svatých knih a odsuzoval ty, kteří si ji během běžného dne zpívali např. ve vinárnách  V křesťanství o V novém zákoně není o Písni zmínka, a tak je její výklad rozvíjen jen komentáři o Interpretuje vztah ženicha s nevěstou jako vztah Krista a církve o Tento výklad byl založen na výkladu judaistickém, jako první ho adaptoval Hipolytus Římský a dále ho rozvíjeli další, za zmínku stojí např. komentář Origenese a Řehoře Velikého Vyobrazení  Ženich – Kristus a nevěsta – Církev/panna Marie – polibek, objetí o Komentář sv. Řehoře k Písni písní, poč. 12. stol, Troyes o Pasionál abatyše Kunhuty, kol. r. 1320, Praha NG  Cisterciáci zobrazují Pannu Marii s prstýnkem – jako nevěstu Kristovu o Madona Zbraslavská, 1350, Praha NG  Tmavý inkarnát Madony Březnické – citát (1,4) „Černá jsem a přece půvabná, jeruzalemské dcery.“ o Madona Březnická, 1396, Praha NG  Hortus conclusus – Zahrada uzavřená (Pramen zapečetěný) – Panna Marie v uzavřené zahradě o Blockbuch, cca 1465 Nizozemí, MDZ o Maria v Zahradě růží, Stefano Da Zevo, 1410, Museo di Castelvechi, Verona  Zobrazení motivů nevěsty/milenky, text chápán jako soubor svatebních/milostných písní o Ilustrace k Písni písní, František Kupka, 1904, soukromá sbírka o Milovaná/Nevěsta, Dante Gabriel Rosetti,1865, Tate Britain o Píseň písní, Gustave Moreau, 1893, Ohara Museum of Art Důležité symboly  Myrha, vinná réva, lilie, granátové jablko, koza, ovce