Seslání Ducha svatého Duch svatý - třetí osoba Trojjediného Boha (s Otcem a Synem) - ve Starém zákoně ještě není pojmenován Duch svatý, je zmíněn pouze duch - Nový zákon: Zvěstování Páně, Křest Páně, Seslání Ducha svatého, dary Ducha svatého, ovoce Ducha svatého - jedině skrze Ducha je možné poznat Boha - Duch svatý jako inspirace - Maria jako „Stánek Ducha svatého“, Církev jako „chrám Ducha svatého“ Seslání Ducha svatého - 50. den po Velikonocích, Letnice/Padesátnice - podobnost: Sinaj – Bůh sestoupil v podobě hromů, blesků ohně a dýmu - po Nanebevstoupení Páně, „přímluvce“ Duch svatý, který zůstává navždy - událost popisují Skutky apoštolů - přijetím Ducha svatého jsou učedníci vysláni, aby šířili evangelium do celého světa - zrození církve - spojení církve – všichni, kdo obdrželi Ducha, jsou spojeni v jedno Zobrazení Ducha svatého - holubice (na stříškách kazatelen), ohnivý plamen nad hlavou (seslání DS), proud paprsků (vychází z novozákonního popisu projevů Ducha svatého) Zobrazení seslání DS - do 6. století zobrazováno s Nanebevstoupením (Rabbulův kodex) - přítomnost Panny Marie – symbol církve - v 10. století změna kompozice – apoštolové sedí na lavici v apsidě a bez Marie - v 11. století se objevuje symbol Trojice: trůn (Otec), kniha (Syn), holubice (Duch svatý) - centrální bod se mění – Kristus (lekcionář z Cluny), sv. Petr (žaltář z Rheinau), někdy zůstává místo prázdné (kniha perikop Jindřicha II. z Reichenau) - knihy v rukách apoštolů – výuka - apoštolové zobrazeni v exedře – jednota - různé národy – Duch svatý poslán ke všem - postava císaře – císaři jako „apoštolům rovní“ – misionářská úloha