Ikonografie Panny Marie Hodegetria Průvodkyně na cestách— Maria s dítětem na levé ruce • toponym - jeden z nejoblíbenějších mariánských obrazů v Konstantinopoli byl pojmenován podle místa, kde se nacházel - klášter Hodegon („Průvodce na cestách"), nedochoval se • Maria je zobrazena v polofiguře, gestem pravé ruky ukazuje na Krista, kterého drží na levé straně • Kristus pravicí žehná a v levici drží svitek • Ve vrchní části obrazu se někdy objevují malí andělé se zahalenýma rukama • Od r*1200 se objevuje správa o obrazu Hodegetrie namalovaném ev+ Lukášem Hodegetria, Byzanc Wernherův triptych, British Museum /ÍO, století/ Hodegetria, Kypr Byzantské muzeum v Aténách, /13* století/ Hodegetria -Dexiokratusa, Smolensk 71482/ Eleusa, Glykophilusa • obraz něžnosti: Kristus a Maria se dotýkají svými tvářemi, naklání se k polibku • Maria má často smutný výraz, proto se k ní Kristus naklání, aby ji utěšil • Zlidštění, symbol intimního vztahu mezi církví a Spasitelem • nejedná se o ustálený typ, Maria se může objevovat jako stojící, polopostava nebo trůnící Glykophilousa Vladimirská Bohorodička (Konstantinopol) Tretjakovská galerie, Moskva 71130/ Glykophilousa Muzeum Byzantského umění, Atény 112. stol/ Pelagonitissa Maria s hrajícím se dítětem • název podle ztraceného milostného obrazu z makedonského města Pelagonia (dnes Bitola) • Ikonografie vychází z typu Eleusy (Glykophilousy) Ikonografie Panny Marie Okcident Západ • křesťanský Západ prijal všechny ikonografické typy, které vznikly na Východě (autentická víra) • Přijetí probíhalo těmito způsoby: 1. Export originálních děl z Východu na Západ 2* Práce byzantských mistrů 3* Kulturní výměna mezi Byzancí ovládanou oblastí v Jižní Itálii a Itálií • tento systém zůstal konstantou až do dobytí Byzantské říše v roce • musíme také započítat kulturní výměnu, která souvisela se sňatkovou politikou (např+ sňatek Tneophanu) a později také vliv křížových výprav a s ním související dobytí konstantinopole v r* 1204 (obrovská kořist, např* trnová koruna - S* Chapel, hlava Sv* Anny - Chartres a další) Trůnící Maria s dítětem • úmysl zobrazit trůnící „Královnu nebes" císařovnu • někdy majestátní chvíli umocňují andělé s kadidelnicemi Trůnící Maria s dítětem Evangelistář Jindřicha IL clm 4452, foL 18 /1007-1112/ ri králové Evangelistář Jindřicha IL elm 4452, foL 17 /1007-1112/ Zlatá Madonna Nejstarší socha Marie v západním umění Essen 7980/ Trůnící Maria z Auvergne Metropolitan Museum of Art /kolem n 1100/ Trůnící Maria pod baldachýnem Severní portál Sv+ Anny /kolem n 1160/ Nejstarší Madona typu Regina v Toscaně • milostný obraz - k přivolání nebo zastavení deště Madonna delľlmpruneta Bazilika R Marie v Imprunetu 112. století/ Obrovský panel -2,5 metru plastické zobrazené nimbu typologický paralelismus: Zvěstování Panně Marii a Zvěstování při vzkříšení s/i ■mJks!^,,, k. - 'i Mi Coppo di Marcovaldo: Nikopoia v S* JVL Maggiore Florencie /1250/ ..'U II mm Hodegetria • přísnost • neobvyklé úzké sepětí s byzantským uměním — pochopení principů Guido da Siena Madonna del Voto Siena, dóm 71262/ Marcovaldo zhotovil obraz v zajetí po bitvě u Montaperti Coppo di Marcovaldo Trůnící Maria Santa Maria dei Servi, Siena /1261/ \ umírněnost monumentalita Cimabue Maesta z kostela S+ Trinita Uffizi, Florencie /1280/ • Madona mezi světci • Dominik, Jan Ev., Marie Magdalská, Kateřina, Jan Křtitel, Petr z Verony • Nad Madonou Gabriel a Michael, žehnající Kristus • dvanáct apoštolů (Jan Ev je nahrazen Pavlem) • predella: Muž bolesti mezi Marií a sv Markem, dále (zleva): Řehoř, Lukáš, Štěpán, Apollonia, Jeroným, Lucie, Anežka, Ambrož, Tomáš Akvinský, Augustin, Uršula a Lorenc Simone Martini Dossale - Sv. Kateřina Pisa, Museo Nacionále di San Matteo 71319/ mi * Sedes Sapientiae, Thron Salomonis Stolice moudrosti, Trůn Šalamounův • tento ikonografický typ neodpovídá vždy pouze trůnící Marii s dítětem • jeho základním znakem jsou lvi, kteří trůn nesou, nebo ho dekorují, případně mohou ležet u nohou nebo pod nohama Marie • Dóm v Gurku (Rakouskou): V biskupské kapli se nachází nástěnná malba Trůnící Marie s dítětem. Trůn se nachází na nejvyšším stupni. Na nižších se nachází lvi. Ve dle trůnu dva lvi se svatozáří symbolizují dva sv. Jany, zbývající lvi symbolizují apoštoly. Pod trůnem se nachází nápis „Thronus Magni Regis et Agni". Zobrazení doprovází kromě proroků také alegorie ctností. Nad hlavou Marie se nachází sedm holubic, které symbolizují sedm darů Ducha svatého.