Ob razy Panny Marie v Českém gotickém uméní • dítě je typicky umístěno na pravé ruce Marie • silná mariánská úcta zastiňuje christologickou úctu • Maria jako přímluvkyně, prostřednice, mateřská tvář, niterné ponoření do kontemplace • dítě jako vtělené Slovo - eucharistický symbol • typologické zobrazení - diptych s bolestným Kristem • slohové východisko - tradičně Itálie (Byzanc), Francie • dvůr Karla IV - významný milník ve středoevropském umění • devoce (osobní, liturgická) Madona Mostecká Národní galerie Praha 71340/ Madona % Veveří Národní galerie Praha /1350/ Madona Římská Národní galerie Praha /1360/ Madona Vyšehradská Národní galerie Praha /1355/ Vitale da Bologna Madona Pokorná Museo Poldi Pezzoli Miláno 71353/ Aula Regia Zbraslav, Mater Domus cisterciensis lapis lazuli, zlacení Konrád z Haimburgu - výklad Ave Maris Stella, prsten a brož toskánský vzor (prodloužená polopostava), dexiokratusa Madona zbraslavská Národní galerie Praha 71350-60/ Madona zbraslavská Národní galerie Praha 71350-60/ pravděpododobně součást diptychu (oči) barevnost (rukopisy Jana ze Středy) kompoziční příbuznost s Madonou mosteckou (prst) Ježíšek tahá za cíp plátna Mistr Morganova diptychu Madona Boston, Museum of Fine Arts Praha 71355-60/ 1 i ■ í, 4 '^'t?^ * - Mariologie Katedrála v Chartres /11504155/ ■ Giotto di Bontone Cappella Arena Inkarnace teologie dějin spásy 713054307/ Giotto di Bontone Cappella Aréna Maria Světlo jako prostředník mezi pozemskými a nebeskými věcmi (Duch sv) 713054307/ Mistr Vyšehradského oltáře Zvěstování Archa úmluvy / polovina 14. století/ Simone Martini a Lippo Memmi Zvěstování se sv Markétou a sv Ansanem, dále: Jeremiáš, Ezechiel, Izajáš, Daniel (určeno pro Sienu) Uffizzi, Florencie 71330/ Fra Angelico Zvěstování San Marco, Florencie /40. léta 15. století/