Zobrazování Boha Miriam Kolářová Obrazy Boha a) Bůh v podobě Krista • antropomorfní i zoomorfní zobrazení vnitřního tajemství Boha • Kol 1,15: On je obraz neviditelného Otce • Kdo vidí mne, vidí Otce (zobrazování Otce v Kristově podobě): toto zobrazení se objevovalo často, ačkoliv z textu je jisté, že se jedná o Otce nebo celou Trojici • zobrazování Boha Otce se začíná odlišovat od zobrazování Krista až od 12. století a teprve od 2.-ipoloviny 14. století nastává pravidlo zobrazování Otce jako staršího muže nebo starce b) Bůh v podobě Trojice • velký rozvoj v západním umění ve 2. polovině středověku • Gnadenstuhl, Žaltářová Trojice, Paternitas, Triandrická Trojice, Trikephalos, Trifrons (12. stoL) • Compassio Otce, Korunování R Marie, Nazírání Boha (15. stol.) Bůh v podobě Krista: Majestát a Slovo Ukřižovaný Spasitel • Ukřižovaný je zobrazen jako triumfující Bůh od raného středověku do 12* století • od 13. století je v popředí jeho utrpení Boží majestát a Slovo, které se stalo tělem Klanění se Beránkovi • Zobrazování božího majestátu (objevuje se také v ikonografii Kristova křtu v Jordáně, Zjevení na hoře Tábor, Nanebevstoupení nebo Sestoupení do pekel) • Především v karolínskych a otonských miniaturách nebo nástěnných malbách se nacházela z historických narací, ale ze zjevení S v. Jana Sakramentář Roberta de Jumiéges Klanění se apokalyptickému Beránkovi Začátek 11, století Stvořitelské slovo Bůh jako tvůrce universa • Stvořitel byl do konce 12+ století zobrazován jako mladý muž s plnovousem • Později (od 13* století) jako stařec Bible ze Souvigny Stvoření světa v sedmi medailoncích (Stvořitel jako mladý muž plnovousem) Poslední čtvrtina 12. století Maiestas Domini • Ikonografie je doložena od raného křesťanství • Biblické prameny: Zj 4; lz 6,3; Ez 1,5 -14 („Svatý, Svatý, Svatý) • Bůh v podobě Krista trůní na nebeském trůně a je obklopen čtyřmi apokalyptickými zvířaty Sakramentář biskupa„Pons z Clermontu" Clermont-Ferrand BM MS 63, fol. 55 Maiestas Domini /1170-1175/ Mgmw dno deo nrot)i{$mim Starozákonní Bůh ve slávě • „Postilla" („Post" a „illa„ = „potom") - traktáty s eschatologickou tématikou • Exegese Mikuláše z Lyry (*1270): Postillae perpetuae in universa Biblia" • V rukopise z knihovny v Tours se nachází zobrazení vize proroka Izajáše (objevuje se velmi zřídka) • K textu se váže Mikulášova exegese z r+1322-1330 • Je zde zobrazen SZ Bůh v Kristově podobě (Iz 6,1-3) a dále Bůh podle Ezechielových vizí Postilla in Bibliám, Tours BM, MS 54, fol lOOr Vize proroka Izajáše 15, století Postilla in Bibliám, Tours BM, MS 54, fol 210r Vize proroka Ezechiela 15, století Postilla in Bibliám, Tours BM, MS 54, fol 210v Vize proroka Ezechiela 15, století Bůh jako papež Tiara byla ustanovena až v r* 1300 papežem Bonifácem VIIL a jako symbol Boha se objevuje až od poslední čtvrtiny 14* století Modlitební kniha(MS H3). Paris, France, Pierpont Morgan Library Búh jako pápež 71490/ KrNcí>irtini\:.WKÍiwri/l-rttamtfu\cic ^BBwBH^Wc nu>n fcimunrct mon &um £fcm J^^^H^io/tnfojPutir JwiUr ?»r £cdk'u«nt Icc lumct \- Imiihic cmk cř řtf-iiuiut-Sc ix iiwnJc iic tKimťnr mmpt • -ivruutrtA font fcr- otxiMxf- tfnr rií/atwint point Ja Immitatio lesu Christi, Valenciennes BM MS 240, fol 158, detail AW* Spasitel světa jako učitel církve ^ tI /1462/ É*! Bůh v podobě Trojice Trůn milosti - Gnadenstuhl • Nejstarší příklad pochází patrně z konce 1L století: Misál z Cambrai • iluminace k textu „Te igitur Pater" • dotek holubice úst Otce a Syna („ Ab utroque" - schisma r* 1054) • Žaltář královny Elišky Rejčky z Rajhradu - R 355 • Drží Bůh Otec Syna nebo kříž s ukřižovaným? • Antifonář z Vendome: redukce pouze na zobrazení hlav • Binité: zobrazení Boha Otce a Syna bez Ducha svatého (Holubice) Rajhradský žaltář R355, fol 121r Trůn milosti 71320/ i^BL onfitrau tonuto tumis in oictiico ítiw pcriDiidtntíUtturosw^ ouUIxvsmnmimm nit JmnrtrfĎtíscFí)Wi:Do pimpnotptumtuDiemwuiifi mříí0 \ tiMiw {cóumvmim mittitiamwn Herou tr-Ttumut önc er tiammrtitr ty pťfltes oittůJomeřtittiH-rcĎtu Ořoinr ituWnfciritvX)Tí5 atopm mismiftc .,&fiít tn Dtř itt fur trgts -r tiôimbit tn 114 Antifonář z Vende Trůn milosti (redu 4. čtvtina 15. stolei Žaltářová Trojice • Žalm 110 (109): „Pán řekl mému Pánu: Seď po mé pravici, dokud nepoložím Tvé nepřátele za podnož tvých nohou" • tento verš se objevuje v Novém zákoně celkem 20x a pokaždé vychází Z úst Boha Otce • Otec a Syn sedí na jednom trůnu nebo na dvou různých trůnech a mezi nimi se vznáší holubice Ducha svatého* • „Nepřátelé" jsou od 14. stoh zobrazováni pouze zřídka • Tento typus nebyl zdaleka tak oblíben jako Gnadenstuhl, objevuje se výlučně v knižní malbě od 13. století do 15. století V iniciále „O" jsou přes sebe zobrazeni Otec a Syn, mezi nimiž se vznáší mystická holubice Ducha svatého Postava v popředí žehná a drží sféru, je to Otec? Sakramentář ze Sv. Martina zTours, BM Tours, MS 193, foL 59r Žaltářová Trojice 71170-1180/ Binité: V žalmu není zmínka o Duchu svatém,tak jde vlastně o ilustraci podle textu Obě postavy jsou zobrazeny naprosto identicky, nelze tedy rozeznat Otce od Syna (Syn je pravděpodobně zobrazen se sférou frtr tlítč dub i tcrdítä? wtmuoBntů fcíMtií pcdw J TltC.Cttd Žaltář z Vesoul BM ms 0006, foL 184 Binité Konec 13» století Otec a Syn sedí každý zvlášť na svém trůně V mezeře mezi nimi se vznáší holubice Ducha svatého Gregoriánske dekrety, Bourges MS 186, foL 2r Nejsvětější Trojice Třetí čtvrtina 13. století Pravdepodobne zhotoven pro Dauphina Ludvíka z Guyene (druhý syn Karla VL, + 1415) Nádherné zdobení, které pochází pravděpodobně z rukou Mistra Bedfordských hodinek Otec má papežskou tiáru Pařížský breviár, Chateauroux BM MS 2 foL 106r Nejsvětější Trojice 15. století mát* |ťí)H(ili$ uiM tti^'J;* gíwwíto ptm(rfilw foiuro írnmlM , ^řralmto. m. ô lom lauorog Pařížský breviář, Chateauroux BM MS 2 foL 106r Nejsvětější Trojice, detail 15. století Paternitas • Zobrazení Boha Otce, v jehož lůně se nachází Kristus nebo ho něžně drží jako matka dítě (Jan 1,18; lz 7,14: „Bůh je s námi") • Objevuje se v orientu i na západě od 1L století • nebylo moc populární Bůh něžně drží svého Syna v náručí jako malé dítě Pařížský breviář, Chateauroux BM MS 2 foL 67r Paternitas, detail 71414/ Cmmuedmgi Ittrtmrawtuts mmtmctpíma iPwIis uwnts Prolog k Janovu evangeliu Otec má v lůně zobrazeného žehnajícího Syna (Sinus) Bible ze Saint-Benigne de Dijon, BM Dijon MS 2, fol 442v Paternitas 2. čtvrtina 12, století Triandrická Trojice Zobrazení celé Trojice v podobě tří mužů (po Tridentském koncilu zakázáno jako hereze) nejranější příklady této ikonografie pochází ze začátku 13. století Za stolem sedí tři identické žehnající postavy s knihou před nimi jsou umístěny tři kalichy liší se jen natočením hlavy jejich pohledy se protínají v bodu, který tak tvoří vrchol pomyslného trojúhelníku Podle R Boespfluga by se tato zobrazení měla nazývat „Oltářní Trojice" nejranější příklady pochází ze 13. století Hodinky, Avignon BM MS 111, fol. 23r Triandrická Trojice /1400/ • Tři trůnící postavy oděné ve stejném plášti • na hlavě mají tiáru s trojitou korunou • všichni žehnají Lektionář ze St, Chapel v Bourges, Bourges BM MS 35, fol lr Triandrická Trojice 71404/ Uprostřed je Bůh Otec, na jehož klíně spočívá sféra, jíž se Syn (heraldicky vpravo) a Duch dotýkají Otec má plnovous a nádhernou sponu na plášti Syn ukazuje rány Circuminsessio: sezení v kruhu jako model pro nerozlučnou jednotu augustiniánů i li ifi mu Lektionář ze St. Chapel v Bourges, Bourges BM MS 35, foL lr, detail Triandrická Trojice 71404/ Postavy sedí jak na „rodinném fotu" Kristus úplně vpravo drží kříž postava uprostřed má otevřenou knihu text, který je k této iluminaci připojen: „(T)e invocamus, te adoramus, te laudamus, o beata Trinitas♦" MUOCfc Hodinky, Bourges BM Angers MS 134, fol. 180v, detail Triandrická Trojice Konec 15. století Trikephalos a Trifrons • řec„Kephalos' znamená hlava; trikephalos = tělo se třemi hlavami • Trifrons = jedna hlava, která má většinou čtyři oči, 3 nosy a 3 ústa a působí jako 3 velmi blízké obličeje • tyto typy se objevují od 12* století ve Španělsku, od 13* století pak v Angliii a Itálii ve 14. století ve Francii a Německu • Tato zobrazení kritizována • Antonínem Florentským (spolunovic Fra Angelica a pozdější florentský arcibiskup) • Papežem Urbanem VIIL (1628) • Benediktem XIV (1745) • přesto bylo téma v celém Záalpí velmi oblíbené • Pater non est Filius • Pater est Deus • Filius non est Pater Misäl z Langres, BM Chaumont, impr. 3J7Y, p. lr Trianfrons a Trikephalos 71517/ nur tut u tatet uoje- quo eontpantec ctactu Delectcinuc et fructu