I. Prostorový kontext, A) Athény Athény – plán.jpg - - centripetální model uspořádání prostoru - čtyři hlavní centra podle jednotlivých sfér: Akropole (náboženské centrum), nová agora (centrum ekonomické a právní činnosti), kopec Pnyx (shromáždění), areopag (soudní sféfa) - Dionýsovo divadlo – symbolika vertikálního spojení s hlavním náboženským centrem - - - - - - Akropole Agora Pnyx Areopag B) Širší prostor Attiky – divadla v démech Divadla v démech, Paga fig. 1 všechna zaručeně doložený divadla.jpg Athény II. Divadelní prostor •Theatron – „místo pro dívání se“, v užším smyslu „hlediště“; postupně získává širší význam „divadla jako celku“ •Otevřený prostor – základ jiné zkušenosti divadla (Nietzsche, Zrození tragédie, §8) •Horizont a přirozené panorama jižní Attiky – širší rámec jevištního pozadí (Rush Rehm) •Širší chápání divadelního prostoru – otevřený VS uzavřený prostor budovy • III.1 Epidauros •Postaveno mezi léty 330–300 •Kapacita 12 500 – 14 000 •Hlediště průměr 119 m, kruhová orchéstra 20 m Epidauros – model EpidaurosR..jpg Epidauros – model EpidaurosR2.jpg Epidauros – současný, theatron (hlediště) Epidauros1.jpg Epidauros – současný, publikum EpidaurosP3.jpg Předpoklady na základě Epidauru • Kamenné hlediště (theatron) • Velká kapacita • Kruhová (symetrická) orchéstra • Orchéstra oddělená od kamenného jeviště (prostorové oddělení herce a sboru) Epidauros – rekonstrukce jeviště Epidauros, rekonstrukce jeviště Puchstein.jpg III. 2 divadla v oblasti Attiky •19 divadel v oblasti Attiky (v jednotlivých démech) •Společné rysy: –Nepravidelně obdélníkové theatron (hlediště) –Hlediště v 5. st. převážně dřevěné a prozatimní –Multifunkční prostor; neslouží jen divadlu •Nejvýznamější: Thorikos, Ikarion, Rhamnous, Euonymon Thorikos – schéma (6./5.st, 2500) Thorikos - plán (Moraw-Nölle).jpg Rozšířené hlediště o 12 řad, 4. st. Orschéstra oltář Dionýsův chrám Thorikos – model; 6/5 stol, cca 2500 diváků Thorikos - model (Moraw-Nölte).jpg Kol. 350 kamenné hlediště + 12 nových řad – cca 5000 Thorikos – současná podoba Thorikos6.jpg Ikarion – schéma Ikarion (Wiles podle Bucka a Travlose).jpg Rhamnous – schéma Rhamnous (Wiles podle Petrakose a Travlose).jpg III.3 Dionýsovo divadlo (současná podoba) Athény - foto E.S..jpg Dionýsovo divadlo – základní údaje A.Původní prostor -6. století, základy starého chrámu boha Dionýsa = náboženský prostor -Rituální slavnosti spojené s Dionýsem, tedy svého druhu představení (rituální představení) Možný scénář: účastníci sledovali oběť (jejíž následné hostiny se snad měli účastnit) ze svahu Akropole, kde bylo později hlediště B. Divadelní prostor: stratigrafická analýza potvrzuje kolem roku 500 -V moderní době objeveno 1862 (Rhousopoulos, první schéma E. Ziller) -Nejvýznamnější rekonstrukce 19. st. Wilhelm Dörpfeld C. Charakteristiky divadelního prostoru (5. st.) -Kapacita 3700-6000 (dříve od 1.-17 tis po 30 tis. [Plat. Ion]) -theatron 5. st. asi 1/3 rozlohy hlediště 4. století -dřevěné (dočasné) hlediště -skéné dřevěná a nikoli ve smyslu vyvýšeného jeviště - Otázka / problém kamenných částí (Periklés až Lykourgos), nejnověji Papastamati III.4 Dionýsovo divadlo – rekonstrukce (Dörpfeld) Dörpfeld 1.jpg Rekonstrukce Dörpfeld detail Dörpfeld 1.jpg Rekonstrukce Dörpfeld detail Dörpfeld 1.jpg Skupina kamenů R – SM1 Skupina kamenů R – SM1 Gogos foto SM1 – R.jpg Skupina kamenů Q Rekonstrukce Dörpfeld VS Fiechter Dörpfeld VS Fiechter (podle Wilese).jpg Pravděpodobná rekonstrukce Goette – plán Goette - rekonstrukce schéma.jpg Pravděpodobná rekonstrukce Goette – plán Goette - rekonstrukce schéma.jpg Pravděpodobná rekonstrukce Goette – model Goette - model.jpg Rekonstrukce Morretti Moretti model apud Gogos.jpg Dionýsovo divadlo – Lykurgova rekonstrukce Dörpfeld – schéma Lýkurgovy skéné.jpg Lykurgovská rekonstrukce (Papastamati)