Důsledky prostorového uspořádání Goette - model.jpg I.Dynamika středu a skéné oPř. přesouvání důrazu v Aischylově Oběti na hrobě. Opačný směr v Agamemnonovi oSledování výjevu u skéné skrze středový bod, př. Eurípidovy Prosebnice LEY – kresba staging Prosebnice, Výřez 1.jpg LEY – kresba staging Prosebnice, Výřez 2.jpg II. Interakce sboru a herce; nevydělení (Wiles) III. Skéné jako základ vztahu UVNITŘ – VENKU / VIDĚNÉ – NEVIDĚNÉ / SOUKROMÉ – VEŘEJNÉ oOtázka strukturální opozice (Wiles) o oNeřečený předpoklad: skéné charakterizuje scénický prostor a jeho vztah uvnitř – vně; contra např. Aischylovy Eumenidy o oProměnlivá a přizpůsobitelná skéné jako předefinovatený divadelní znak > role slova v určení znaku IV. Dynamika scénického prostoru - Neplatí jednota místa (Eumenidy, Aiás, Ženy z Aitny), předefinovatelný je i celý scénický prostor (A. M. Dale) V. Polarita dojmů – neustále protínání viděného a neviděného oE. Stehlíková: „Drama, tedy to, co se děje, není jen to, co se fyzicky odehrává, ale i to, co se děje ve fantazii diváka“ oObjev imaginace obecenstva jako jednoho z nejvýznamnějších divadelních prostředků oNěkteré praktické důsledky: §Maska: výraz se skládá (herec + případný popis; Eumenidy) §Problém nezobrazování násilí (thymelé) §Malovaná skéné a dekorace obecně (př. Eurípidův Ión, Ífigenie v Tauridě) §Ne vše, co postavy popisují, také dělají § VI. Paradoxní vztah slova a (neviděného) – Nejpřesnější údaje v textu o neviděném A. M. DALE: [„Protože byly tyto texty řeckých her napsány pro představení a nikoli s cílem pomoci čtenářskému publiku s vizualizací scény nebo dokonce s cílem pomoci budoucím režisérům se správným inscenováním nového uvedení, ] nejpřesnější údaje, poněkud paradoxně, se v textu týkají toho, co obecenstvo nevidělo, anebo vidělo jen v natolik elementární podobě, že potřebovalo pomoci s interpretací toho, co vidělo. V takových případech text osvětluje a doplňuje výjev (spectacle).“ – původní určení a zaměření textu (poiétés jako didaskalos)