Alena Sarkissian 20/10/15 Herec v antice
 Herec v antice, 1 Alena Sarkissian 20/10/15 Počátky divadla Hypotézy rituál Dionýsos kult předků herectví jako extatická praktika dithyramb ! Kómastai korintské vázy od ca. 630 př. Kr. (tyran Periandros) dionýské motivy - víno, opilost, tanec kostýmy s vycpanými břichy a hýžděmi, někdy zvýrazněn falus masky nejsou jisté ! Marmor Parium Kronika z Paru (3. nebo 2. stol. př. Kr.) Oxfordský zlomek č. 39: Súsarión z obce Ikarion - import komedie do Athén Herec v antice, 2 Alena Sarkissian 20/10/15 Oxfordský zlomek č. 43: Thespis importuje divadlo (patrně tragédii) Vznik hereckých rodů herectví jako rodinný podnik 8 prvních hereckých rodů tragiků 12 prvních hereckých rodů komiků Profesionalizace herectví Do Athén a okolí Platón. Ústava, 475d. 449 př. Kr.: založena herecká soutěž na Velkých Dionýsiích posl. čtvrtina 5. století: doklady pro účinkování Athéňanů na Venkovských Dionýsiích (a dalších slavnostech). K počátkům komedie Theriomorfní attické sbory kult zvířecích démonů z doby minojské vegetační rituál minojsko- mykénský kult předků extatická teorie herectví Velké Řecko Druhý zdroj formování komedie ! Herec v antice, 3 Alena Sarkissian 20/10/15 Flyakové, flyacké vázy mytologická burleska hilarotragódia Rhintón ze Syrakús (ok. 300 př. Kr.) někdy naznačují import komedie z mateřského Řecka mnoho námětů neurčená předloha bez chóru viditelné jeviště K prvním zobrazením herců v akci ! Váza Vlastos jevištní nahota ! ! ! ! ! ! ! Herec v antice, 4 Alena Sarkissian 20/10/15 ! Jeviště dřevo nebo kombinace dřeva a kamene? kamenná divadla 5. století: Thorikos Acharnai snad Argos Herec v antice, 5 Alena Sarkissian 20/10/15 Dionýsovo divadlo v Athénách: 4. století př. Kr. ! ! flyacké jeviště ! ! ! ! ! Počet herců v komedii 2. herec od 484 - vítězí Aischylos s Peršany? Kleisthenova reforma pro divadlo: 502-501 - přidělení asistentů pro prótagonisty agón komických herců na VD od r. 432 př. Kr. diskuse, zda počet mluvících herců omezen či nikoli počet členů chóru: 24 Herec v antice, 6 Alena Sarkissian 20/10/15 později profesionální sboristé (doloženi již v 5. století pro satyrskou hru) Herecký projev maska kostým hlas jak na ženské role? sófrosyné a její opak - faulotés sófrón a faulos postoje způsob chůze, stání, sedění tanec kordáx gestikulace: cheironomiá Kostýmy v komedii spodní kostým krátký chitón falos persikai embatai kothornoi Herec v antice, 7 Alena Sarkissian 20/10/15 ! ! ! ! Osobnosti Magnés Chionidés Herec v antice, 8 Alena Sarkissian 20/10/15 Ferekratés Hégemón z Thasu (?) Počet herců v tragédii Kleisthenova reforma k divadlu: ok. r. 502/501 př. Kr. - asistent prótagonisty tradice: Aischylos: deuteragonistés Kleandros jako první doložený deuteragonistés (490 př. Kr.) Mynniskos jako první doložený trítagonistés (ok. 450 př. Kr.) Vita Aeschyli 15. Sofoklés: trítagonistés Problematika zobrazení tragédie v hmotných pramenech dvojí vidění systém signálů, např.: trojnožky a jiné divadelní objekty sloupoví „scény“ postavy+situace známé z dramat oblečení - divadelní kostým ! Herec v antice, 9 Alena Sarkissian 20/10/15 ! Kostým jako soubor znaků Eur. Hekabé, 733-35. Aischylos, Prosebnice, 234-253. Aristofanés. Ženy o Thesmoforiích, 141-144. Maska Dionýsův kult není to skrývání, je to metamorfóza maska a identita Herec v antice, 10 Alena Sarkissian 20/10/15 neutrální maska asymetrie masky hra těla se masce přizpůsobuje Herec na jevišti a prožívání Herec Pólos v roli Élektry Aristotelés. Problémata, 956b Velké změny 449 př. Kr. 386 př. Kr.: „Za Theodota tragédové poprvé provozovali staré drama.“ Fasti: IG II(2) 2318, r. 386 př. Kr. Osobnosti Kallipidés Pólos Theodóros Sláva divadla v helénismu vznikají nové agóny – posvátné soutěže je nutný přísun herců divadlo při nepravidelných divadelních slavnostech vysoké herecké honoráře pokuty pro nedisciplinované herce Herec v antice, 11 Alena Sarkissian 20/10/15 Systém festivalů stále složitější nejvyšší hodnotu eiselastické - tradiční: hieronikai stefanítai thematické, talantiaioi: ceny jsou v penězích, méně atraktivní kromě toho nekyklické agóny (jednorázové) Vznik a činnost cechů Technítai peri tú Dionýsú (Dionýsovi umělci/řemeslníci) Sídla: Athény Argos - pobočka Isthmijské a nemejské org. Théby - hlavní město Isthmijské a nemejské organizace Teos Pergamos – Attalistai Syrakúsy Činnost: náboženská politická (najímáni k politickému vyjednávání a jiné služby) Herec v antice, 12 Alena Sarkissian 20/10/15 ekonomická: disponovaly vlastním jměním, zajišťovaly obživu svým členům profesionální: udržování herecké tradice výsady pro úspěčné herce ne každý herec členem ! Herec v antice, 13