> o.!<: C 0:1 N C Cll ::J ,,= c .8c « na plasticnosti. Jeji telo jakozi cely obraz jsou pioche. 1Celebonovicova UpozOrDuje na nektere nedostatky tahoto dila: Ani linie tela. ani mekkost sUnu nedavaji formam obrazu zadnou partikula.ffifvyznamnost. Plasticka a formaIni str{mka nejsou vyvinuty.. . a barvy jsou nevyrazne.38 Clovek ma skutecne pocit. ze moohe specificke ry­ sy obrazu (napt. seskupenf andelicktl. zptlsob zpra­ COVan! more a oblohy) by mohly byt rtlznyro zptlso­ bern upraveny. anii. by obraz utrpel. Z tohoto pffkladu mtlzeme vyvodit. i.e akademicka dfla 5 vbodnou tematikou hranicl s lcycem pouze v techpffpadech, kdyjsou esteticky nezvladnuta.Presto bych ani vyse uvedene Cabanelovo dilo nenazval proste lcycem.i kdyf je pravdepodobne.ze kdyby byto namalovano dnes, bylo by asi zakYc povaZovano. Duvodem je. ze toto dilo rna sve mlsto v dejinach urneni. Pokusim se to objasnit odpovedi na !Uowou namitku proti definici kYce navriene v predchozi casti. Lze namftnout. ze nektere dosti rutinne namalovane florentinske obrazky Panny Marie splnuji nase tii podminky kYte: je zde zi'ejmy emocionaIoi naboj. tema je jasne identiflkovatelne a casto nedochazf k zadnemu obohacem asociaci. Kdyby does nekdo takto maloval, i'ekli bychom asi. ze maluje ki'estanslcy kYc.Presto vsak fiorentinske madony lcycem nenaz'Yvarne. Proc? Lze tvrdit. ze jde 0 uctu k historli. ktera nam bran! srovnavat renesancm dUo s lcycem. Morna je zde ale jeste hlubSi dtlvod. Nase ucta k dfhim, ktera maji sve mfsto v historii umen!, mMe tez. pramenit z jejich umelecke hodnoty - z toho. ze tato dila vyznamnym zpusobem pfispivala ke konsolidaci umeleckeho smeru sve doby. Pi'estoze by nemela vaInou umelec­ 86 kou hodnotu. kdybybyla namalovana dnt s. ve svcdobe byla umeleclcym pi'inosem. Myslim, le La plat! i 0 takovych obrazech. ktere se nam dnes jeNIjako rutinne namalovane a podobne mnoha jin}nt. Tam. kde vidime s odstupem casu podoboost a unifomlilu. vi· deli soucasnici mnoho rozdflu a vyznamnych variam. Bylo to v dobe. kdy se dany styl (kterY sl moznfl jako takovytehdyanineuvedomovalil teprve ,),tvarel tedy riei, ze i obrazy. ktere nebyJy revolutni a neprlnasely zadne radikalni zmeny. mely umeleckou hodnotu, protoze pomahaly konsolidovat a deflllovat tvorief se umelecky smer. To plati i pro historickou kategorli akademickeho umen!. Prace vakademickern stylU budeme povaZovatzalcyc pouze tehdy, budou-Ii malovanyv dobe,kdy byl.akademismus jii prekonan a stal se pro dalSi vYvoj vytvarneho LLmeni nepodstatnYm. Jako pffklad muze poslouZ.it oficiaLnf umenf tfeti riSe. ktere tak miJoval Adolf I"lirler, nebo ten typ umeni, ke kteremu nabadal a ktere obdivoval Nikita Chruscov. 6/ Logicka struktura estetickYch soudu DospeH jsme k zaveru. i.e nedostatek umelecke hodnoty nenf sam 0 soM postacujicfm dtlvodem k diskvalifikaci kyce. Abychom dokazali, ze kYc jen predstira a na umeni si pouze braje, musime prokazat. i.e postrada i hodnotu estetickou. Nejde vsak jen 0 to piedvest. ze lcyc ma esteticke nedostatky. Kombinaci estecicke p rumernosti a absence um elecke bodnoty najdeme snadno i mimo oblast lcyce. Cbceme-lizduvodnit, ze lcyc je bezcenny jak z hlediska estetickebo. tak i z hlediska umeleckeho,musfmedoloZitnejen to, ze se dramaticky liM od umeni opravdu kvalitnfho.ale i od praci prumernych a podprurnemych.YetSina del. ktera urnelci tvo[f 5 temi nejupi'frnnejsimi zamery. jsou prumerna a podpnimerna. Jsou vsak presto za 87 umelecka dila povaiovana. I pies svou pnimernost jsou vnimana jako legitimnf a v urcilem smyslu i respektovatelny umelecry neuspech. Musime tud-~ prokazat nejen, fe lcYe ma vazne esteticke nedostatley, ale tez, i.e jebo defekty jsou dostatecne velike. To je vsak prave to, co se nam nepodafilo, kdyi jsme se snafili ukazat, ze k)ic je defektru zhlediska pozitivnich eSLeticrych kvalit jednoty, komplexnosli a intenziry, tak jak jsou tyl.o pojmy chapany Beardsleym a Dickiem. Prot? Nenl to proto, i.e by se tyto pojmy k analyze esteticke hodnoty nehodily. Problem je v tom, fe nebyly pati'icne explikovany. Jednota, komplexnost a inlenzita jsou Beardsleyrn a Dickiem pojimany (;iste v intuitivnf rovine,jako primitivni, dale neanalyzovatelne pojmy. Dusledkem toho zUstaly (zvlaste pojem intenzity) pfrus vagni, nejasne a nejednoznacne, abychom se jejich prosti'ednictvim mohli dopracovat k spoleblivym vYsledkOm. Tyto pojmy je ti'eba dale analyzovat, abychom pochopili, jak reflektujf nase esteticke preference a hodnoceniesteticrych kvalit i nedostatku. Aby se tyto pojmy staly uZitecnym pojmorym aparatem pro esteticke hodnoceni urne\eckYch del, je ti'eba odkrYt jejich skrytou logickou strukturu a odhalit vniti'nj vazby, ktere mezi Dimi exisrujL Abychommobli zodpovMetolazky typu,zajakycb podminek je jedno diIo jednotnejsi, komplexnejsi ciintenzivnejsinez jine, potfebujeme alespon castecne vysvet.leni teehto pojmu. Jinymi slovy: potiebujeme kvantitativni nebo alespoi'l komparatiun(model eSletickeho hodno­ ceru. V nas\edujidchdvoupodkapitolach sepokusim lakov)f model nastlnit. Esteticka hOdnota v nem bude pojimana jako funkce vztallU mezi ruznymi druhy alterad , kter)imi by molllo byr hodnocene dilo upraveno. Pro jednoduchost a didaktickou zi'ejmost budou 11lavnJ rysy tohoto modelu prezentovany ve for­ 88 me algebraickeho vzorce. To samozi'ejme neznamena, fe chci pfedkladat nejakY algoritmus, pomocl kterebo hychom mohli numerid..-y znamkovat mIru jednoty, komplexnosti a intenzity diJa. Navrhuji vsak, aby bylytyto veliciny pojfmany jako funkce, jejichz argumenty jsou ruzne druhy alteracf ci uprav; jako funkce, jejichz hodnoty zaurcirych podminekstoupaji a za jinych podminek klesaji.39 Ucelem tohoto modelu je objasnit zakladnf logickou strukturu teehto ti'f IdfcovYchpojmu,abycbompochopili,jaicym zpllsobem reflektujf nase esteticke preference. S pomod tohoto modelu tei uvidime, prot bylo predchazejlcihodnoceni estetick)ich vlastnostl Icyce nedostatecne a jakje ti'eba je revidovat. 6 .1./ Pojem jednoty ...a pak prijde okamiik. kdy vseclmy komponellty dfla j sou tak vzdjemll£ sladeny. ie citfm. ie nemo/Ill phdat da/sf ta/) ste/ce, anii bycl! je musel cele prema/oval. Henri Matisse JakY je vyznam pojmu "jednota"?Co mame na mysli, fekneme-li, ie dno je dobfe sjednoceno? Beardsley pouz.lvavYrazU jako "dobfe zorganizovano", .Jormalne perfektni", majfci "vnitini logiku struktury a stylu".lOPojem jednoty Ize stupi'lovat (nektera dila jsou sjednocena lepe nei jina).Zamyslerne se tedy nejprve nad jeho krajuim pfipadem, nad pojrnem perfektne sjednoceneho urneleckeho cUla. Co znamena, ze dilo je absolutne sjednocene ti "formaIneperfektn1"?Jiste to, ie nema zadne fonnelinf nedostatky. Perfektne sjednocene dilo mus!byt takove,fe vSechnyjeho konstitutivlli prvky jsou na svem mlste, pfesne tam, kde majf byr. To dale znamena, ze takove dUo nelze ji vylepsit. Jakakoli uprava ci a]terace, ktera by zJepsenim byla, bytotiz ipsofacto poukazovala nap redchozf 89 nedostatek - dno by nebylo perfektn1. Absolutne vyv