REPREZENTACE 1 MIMÉZE Platon (okolo 400 př. n. l.): Intence Malba reprezentuje konkrétní objekt tehdy a pouze tehdy, když umělec s pomocí plátna a barev v divácích záměrně vytváří vizuální zkušenost, která se podobá vizuální zkušenosti samotného objektu. Vizuální zkušenost (umělce) > intence (umělce) > vizuální zkušenost (publika) založená na intenci (umělce) 2 Nelson Goodman (1976) - dvojčata se navzájem podobají, ale nereprezentují - kopie nereprezentuje originál, ale předmět originálu - část reprezentuje celek ne ve smyslu depikce (tkanina a její část), ale spíše zástupnosti Goodman dokazuje, že podobnost není postačující podmínkou reprezentace: Depikce (obrazová reprezentace) závisí na konvenčních symbolických systémech podobných jazyku (reference), ale odlišných ve formální struktuře symbolického systému. 3 Flint Schier (1986) Pro rozpoznání reprezentovaného v obraze není znalost sémantických či syntaktických pravidel nutná – toto rozpoznání závisí jen a pouze na schopnosti rozeznat reprezentovaný objekt. Tj., percepční zkušenost reálného objektu a malby jsou si podobné – podstatnou je schopnost rozeznat objekt jako takový. - piktogram (matka a dítě) 4 5 Goodman i Schier opomíjí autorský záměr: Jakým způsobem je reprezentován a rozpoznán objekt, který není obecně znám??? Odpověď: Konvenčně? (!) 6 Kendall Walton (1990) Malba je reprezentací objektu pokud diváka vede k imaginativní responsi – vizuální zkušenost obrazu je vizuální zkušeností jejího předmětu. Interpretace obrazu jakožto reprezentace předmětu P bude založena na schopnosti rozeznat P jen tehdy, bude-li zde jakákoli podobnost mezi vizuální zkušeností obrazu a vizuální zkušeností předmětu. 7 HODNOTA REPREZENTACE Předpoklad: Kvalita vizuální zkušenosti obrazu-reprezentace je závislá na kvalitě reprezentace vizuální zkušenosti objektu. Reprezentace objektu a její vizuální zkušenost ≠ objekt, jeho vizuální zkušenost. 8 Podstatnou roli hraje imaginace (Waltononovo make-believe, hodnota předstírání): Co to však imaginace je? Může být společná všem recipientům? Umožňuje jí každá reprezentace ve stejné míře? Percepce reprezentace objektu ≠ percepce objektu samého. Zkušenost obrazu vede k rozšíření znalostí v rámci světa obrazů, nikoli světa věcí. Otázka 1 : Skutečně? Otázka 2: Je situace fotografie shodná se situací malby? 9 TEORIE REPREZENTACE 1| Percepční teorie a) Miméze - zkušenost (fenomenologie) - obsah x povrch - strom x jednorožec b) Iluze - povrch ≠ obsah – dvojí zkušenost - směšování věci a její reprezentace - problematické vymezení podobnosti 10 2| Symbolická reprezentace - styly jako specifické jazyky - arbitrárnost popisu věci a její reprezentace - dominance rozeznatelného – dominance subjektu 11 3| Varianty - různé druhy reprezentace (Ch. S. Pierce: podobností, kauzální, konvenční) - přirozené spříznění podmíněné konvencí (E. H. Gombrich) - symbolická konvencionalita (N. Goodman, A. Tversky) 12