Claire Marynower Čtenářský deník: Mona Ozouf, Svědectví románu 19. století mezi starým režimem a Velkou francouzskou revolucí Mona Ozouf, historička specializující se na studium Velké francouzské revoluce, vzdělávání a republikánskou myšlenku, působí v současné době jako ředitelka[P1] Národního výzkumného centra (C.N.R.S.). Její poslední dílo se zaměřuje na studium úzkých vztahů, které spojují dějiny a literaturu. Dílo Svědectví románu nastiňuje ojedinělý způsob, jakým román zachycuje staletý[P2] boj odehrávající se mezi starým režimem a Velkou francouzskou revolucí v průběhu [P3] 19. století ve Francii. Postupným studiem čtrnácti dobových děl velkých[P4] romanopisců (Balzac, Sand, Hugo, Zola, atd.) popisuje náročný nástup společnosti založené na rovnosti. Nastiňuje způsob, jakým se v klasickém románu projevuje odpor [P5] někdejšího režimu a zároveň snaha nastolení rovnosti ve společnosti. Díky tomu můžeme [P6] nakonec dospět ke konfrontaci těchto dvou protichůdných světů. Dílo zaznamenalo neobyčejný úspěch a v roce 2002 získalo cenu[P7] Francouzské akademie. Zlom, který způsobila Velká francouzská revoluce, světící[P8] princip rovnosti a zároveň podkopávající základní výsady aristokratické společnosti, nemohl nastat náhle a definitivně. Společnost starého režimu a její hodnoty mají, dle Mony Ozouf, nadále vliv na celé období a to se také odráží i v románu[P9] . Starý režim dále přežíval, ačkoliv jakkoliv [P10] oslabený, jako by se nic nestalo. Existovalo tak uskupení, [P11] které autorka přezdívá „vnitřní emigranti“, kteří setrvávali mimo děj[P12] věcí a spoléhali dál na moc aristokracie. Útočištěm těchto lidí se stává nejčastěji venkov, protože tlumí politický šok [P13] a přijímá dočasně ochromenou[P14] společnost. Autorka vyznačuje [P15] přítomnost tohoto typu společnosti ve Stendhalově románu Lucien Leuwen. Toto dílo uvádí postavy, které si neustále přehrávají minulost, vedou debaty o stále stejných lítostech a uplatňují svou moc, spíše symbolickou než politickou, v malých městysech. Díky tomuto románu si uvědomujeme, že chování a mravy jsou odolnější než názory, a také že i společnost znalá teorie rovnosti stále ještě tíhne k aristokracii. Ta vzbuzuje obdiv svého ušlechtilého chování a úkolu[P16] , který se snaží učinit příjemným[P17] stejně jako vytvářet zdvořilé mezilidské vztahy. Tak v městské a republikánské společnosti přetrvává umění konverzace, sofistikovanost vystupování a koketní chování. Tento půvab aristokracie se dotýká romanopisců[P18] samotných. Jsou si vědomi toho, že jejich námět ústí[P19] v dobré mravy jakožto doplněk společenského života. Literatura je živená způsoby a tradicemi, nejvíce se soustředí na výjimečné a dělá z nich hrdiny, nevěnuje se možnosti tzv. „tabula rasa“ evokující[P20] minulost, předky a tím význam dědičnosti. [P21] Nemůže tedy úplně vyčerpat [P22] ideologický zvrat demokracie a věnuje [P23] se tedy jen některým minulým formám. Z tohoto titulu je podle autorky zajímavé sledovat, jaký může být rozdíl mezi předstihem myšlenek a koncepcí[P24] mezilidských vztahů. Ve svém díle Hříchy pana Antonína se George Sand usnáší[P25] na vytvoření utopické společnosti, která se paradoxně pokouší umožnit aristokratický život všem za [P26] předpokladu, že si chování [P27] zachová svůj smysl i v demokratickém světě. celkově pěkné, porozumění dobré, až na nepřesnosti typu P13, 26 větší posun významu P15, 19 propracované, většinou správně fční perspektiva větná (FPV) ________________________________ [P1]lépe: řed. výzkumu, výzkumná ředitelka [P2]nemusí být [P3]to by nebylo zcela přesné, „jak (ten boj) poznamenal celé století“ [P4]mohlo by být i největších, nejdůležitějích [P5]n zcela srozumitelné, je to ve významu „odolnost/ vytrvalost“ [P6]to vše se děje v románu [P7]nechat Guizotovu, Prix de l´AF je něco jiného, cen Af je více [P8]i vyznávající/ porsazující [P9]ano, výborně, i výše dobře FPV [P10]jen jedno z toho [P11]není třeba hledat výraz pro skupinu, to byli i jedinci [P12]běh [P13]lépe v mn.č.. nebo „nárazy“ [P14]ustrnulou/znehybnělou [P15]zaznamenává/ nachází [P16]7. pád nebo „díky“ [P17]-mi [P18]i [P19]spočívá v/ „námětem jsou...“ [P20]ne, oni vylučují možnost „začátku od nuly“, a proto připomínají minulost [P21]lépe „tradice/ předávání dědictví“ [P22]pozor, zde je „épouser“ [P23]přiklání se k [P24]pokrokem v koncepci - „celle sur..“ [P25]to u jedné osoby nepůsobí přirozeně, lépe „dospívá k“ [P26]na zákloadě předpokladu, tedy „protože se domnívá“ [P27]mravy (dobré mravy)/ způsoby