Cvičebnice k 23. - 34. lekci

31. lekce

Gerundium

  • substantivizované neutrum gerundiva v singuláru
  • nemá nominativ, v akuzativu pouze po předložce
  • aktivní význam i od deponentních sloves
  • skloňování: neutrum 2. deklinace
  • překlad: obvykle podstatným jménem slovesným (např. "chválení") nebo infinitivem (např. "chválit")
Použití jednotlivých pádů
Genitiv
  • po některých substantivech a adjektivech
  • např.: ārs, artis, f.; causa, ae, f.; cupiditās, ātis, f.; facultās, ātis, f.; necessitās, ātis, f.; occāsiō, ōnis, f.; potestās, tis, f.; spēs, eī, f.; tempus, oris, n.; cupidus, a, um; perītus, a, um
  • po předložkách causā, grātiā
Dativ
  • po některých slovesech, např. operam dare + dat. "věnovat se čemu"
  • po slovese esse ve významu "být s to"
  • po některých substantivech a adjektivech, např. locus, aptus, idōneus, triumvir, decemvir
Akuzativ
  • vždy po předložkách, zejména po ad
Ablativ
  • po předložkách, zejména in, dē, ā/ab
  • bez předložky pro vyjádření způsobu, prostředku apod.
Převod na gerundivní vazbu
  • při spojení gerundia s předmětem v akuzativu
  • převod na gerundivum, shoda v rodě, čísle, pádě
  • původní pád gerundia zachován
  • např.: occāsiō hostium vincendōrum "příležitost porazit nepřátele"; parātī ad lēgēs dēfendendās "připravení k obhajobě zákonů"
Gerundivní vazba po slovesech typu dare, trādere
  • po slovesech dare "dát", trādere "předat, odevzdat", mittere "poslat", relinquere "nechat", cūrāre "postarat se" apod.
  • vyjádření účelu nebo záměru
  • shoda s předmětem v rodě, čísle a pádě
  • např. Pater magistrō fīliōs ēducandōs dedit. "Otec dal učiteli syny na vychování. / Otec dal učiteli syny, aby je vychoval."