Literární žánry – genologie = nauka o literárních druzích a žánrech – žánrová klasifikace = důležité východisko pro literární rozbor, první krok ke správné interpretaci díla – při psaní svého textu jej autor více čí méně vědomě sám řadí do nějakého žánru, pokud čtenář (kritik) nerespektuje genologické hledisko, může docházet k výhradám z nepochopení – zvláštnost díla se vyjímá právě na pozadí žánrové konvence, tj. autor je zčásti konformní s existujícím žánrem a zčásti jej aktualizuje (inovuje) > základní princip, který přispívá k proměnám genologického systému – žánrový kód = komunikační kód mezi autorem a čtenářem, na základě něhož může literární vědec podniknout solidní analýzu díla; zřetelné signály žánru – název, podtitul, formule, přítomnost či absence příběhu, verše atd., předjímá čtenáře díla, ovlivňuje čtenářskou orientaci v díle i výběr textu – žánrová klasifikace je pro teorii literatury výhodná – princip řádu: dělí literaturu a literární dějiny nikoli z hlediska času nebo prostoru, nýbrž podle specificky literárních typů organizace či struktury (Wellek – Warren) Genologie vzniká ve 30. letech 20. století, ale první snahy o rozčlenění literatury lze najít již v antice: Platón, Aristotelés – teoretická pojednání o literárních druzích. Platón, Ústava, III. Kniha (§392c–394c) – rozebírá jednotlivé literární druhy, rozlišuje tři typy umění: 1) monolog, tj. slovesný projev prostý (= lyrika; zde je nejsilněji zastoupen autorský subjekt, proto je nejméně škodlivá, spočívá „načisto v osobním podání básníka“) 2) dialog, tj. slovesný projev napodobující (= drama; vyprávění napodobováním, autorský subjekt zde úplně chybí, proto drama nejvíc škodí) 3) smíšený druh/forma (= epos: kombinace přímé řeči a partií vypravěčských; autorský subjekt je zastoupen méně než v lyrice) Aristotelés, Poetika – poezie má podle Aristotela blahodárný vliv na duši = teorie „tragické katarze“ (očisty) – rozlišuje epos, tragédii a komedii – najdeme u něj (1448a 20) podobná kritéria rozlišení lit. druhů jako u Platóna (viz výše): „básník může napodobit tutéž látku týmiž prostředky buď tak, že vypravuje – a to opět buď tak, že k vypravování přibírá jinou osobu, jak to dělá Homéros, nebo tak, že bez takové změny vypravuje sám - , anebo tak že všechny napodobující osoby jednají a jsou činné.“ – Aristoteles (1460a 5) radí tvůrci epické básně, aby po Homérově vzoru co nejvíce ustoupil do pozadí a ponechal prostor jednajícím postavám > tím vytvoří iluzi bezprostřednosti a objektivity vyprávění: „Básník totiž ať sám mluví co nejméně, neboť z toho hlediska jistě není napodobitelem. Ostatní básníci vystupují sami a jiné osoby napodobují jen málo a zřídkakdy, on [tj.Homér] však po krátkém úvodu uvádí hned muže nebo ženu nebo nějakou jinou osobu, a nikoho bez povahy, nýbrž každého s určitou povahou.“ Aristotelés, Rétorika : III. kniha je věnována próze – tři hlediska „antické teorie literárních druhů/žánrů“: tematické (co je napodobováno); způsob („jak“; monolog, dialog); konkrétní forma – dále se v antickém světě odlišovala poezie od prózy – prestižní = vysoké literární žánry (epos, drama) byly detailně normovány (typ metra, topoi = myšlenková, výrazová schémata) – západní středověk i Byzanc do určité míry přejímá antický žánrový systém – až do 18. stol. převládá představa, že literární druhy jsou vzájemně oddělené nadčasové ideální danosti = normativní, preskriptivní koncepce žánrové teorie (nepřipouští míšení jedn. žánrů: např. tragikomedie): klasicismus – tendence ke generické čistotě – klasicismus a romantismus zavádí tzv. klasickou triádu – lyrika, epika, drama = literární druhy, které se dále dělí na žánry a subžánry – od přelomu 19. a 20. století hranice mezi žánry splývají: romantismus, postmoderna – míšení (hybridizace) žánrů = považováno za esteticky působivé > moderní pojetí žánrů je dialektické = otevřený a proměnlivý systém bez pevně stanovených hranic Definice žánru – žánry jsou otevřené systémy o formálních a funkčních znacích, na nichž se jednotlivá díla v různé míře podílejí – žánr se zakládá jak na vnější formě (morfologická rovina, tj. formální či strukturní znaky: např. metrum), tak i na vnitřní náplni (obsahová stránka: tematika, postoj, účel, publikum) – žánr není identický ani s daným textem, ani s více texty podobného druhu – „čisté“ žánry v textech nenajdeme: je to spíše obecný koncept, který zahrnuje určité texty na základě jejich podobnosti – žánr je typus, text je jeho konkrétním projevem – žánrová klasifikace = vhodné východisko pro literárněvědnou práci, ale přináší s sebou metodologické potíže: víceznačnost, nejednotnost pojmů, žánrová polyvalence některých děl (Apuleius, Metamorfózy: román, satira, pohádka; Petronius, Satyricon), rozdílnost národních taxonomií (esej, romance); problém je také v tom, že žánry na první pohled působí jako přirozené útvary, ale přitom jsou konstrukcí, pokusem o klasifikaci textů – genologické systémy různých epoch (antika – středověk – novověk) nejsou plně kompatibilní: např. apokryf; idyla versus ekloga; epigram – v české tradici se (podobně jako u jiných slovanských národů) vžilo rozlišení na druhy a žánry (genus a species) = dvě základní úrovně genologických jevů; v tradici západních jazyků takové rozlišení chybí – Gattung (něm.); genre, kind (angl.) Dělení literárních druhů 1) dichotomní = próza a poezie 2) trichotomní (klasické, nejrozšířenější): lyrika, epika, drama = dělení z pohledu obsahu a formy: bezdějové = lyrika (reflektuje stav) vs. dějové = epika (určena k percepci, rozvíjí příběh ve formě vyprávění), drama (určené k inscenaci, příběh ve formě jevištního předvádění) 3) tzv. novodobá/neklasická triáda: poezie, próza, drama = dělení z pohledu formy (k inscenaci: drama/percepci: poezie, próza) a literární techniky (veršované = poezie/lyrika x neveršované = próza/epika) – svědčí o ústupu verše a změně jeho funkce 4) čtyři hlavní druhy (franc. literární teoretik Dominique Combe v 90. letech): 1. narativní fikce (román, novela, vyprávění) 2. lyrika (ve verších či prózou) 3. drama (tragédie, komedie, měšťanská truchlohra, dokumentární divadlo ...) 4. esej (deník, autobiografie, cestopis, korespondence, teoretické spisy) – žánry = útvary historicky proměnlivé (obvykle existuje „vynálezce“, specifický adresát) – žánrové varianty / subžánry / žánrové typy (historický román je podmnožinou románu, žebravá poezie podmnožinou příležitostné poezie, biblický epos podmnožinou eposu) – žánrové formy – žánry s geneticky a esteticky těsnějšími vztahy se volně spojují v tzv. literární subsystémy / žánrové oblasti – literatura umělecká, populární, folklorní slovesnost, literární fantastika, dokumentární literatura, literární komika, literatura pro děti a mládež – vývojové změny literárních žánrů v rámci druhu: divergentní nebo konvergentní tendence (epika vs. lyrika) – některé žánry mají přísnější pravidla (sonet), jiné volnější (povídka) – historicky dochází k preferenci jistých žánrů antika: epos, drama středověk: hagiografie (legenda), historiografie novověk: román klasicismus: óda a tragédie romantismus: poezie, pohádka, balada, historický román realismus: próza ze současnosti – určitá témata přitahují určité žánry více než jiné; žánr má vliv na utváření látky a motivu – teorie Jeana Paula (něm. romantického spisovatele) = spojování epiky s minulostí, dramatu s přítomnosti, lyriky s budoucností (z hlediska tematiky) = diskutabilní – teorie Romana Jakobsona = přisuzování 3. osoby epice, 1. osoby lyrice a 2. osoby dramatu