MED09 Úvod do teorie literatury 1 VERSOLOGIE Próza versus verš – dnes považujeme prózu za bezpříznakový způsob vyjádření, kdežto použití verše je považováno za prostředek, který chce říct oproti próze něco navíc – vždycky tomu tak ale nebylo; ve starých dobách byl základní literární formou verš, prózou se psala díla určená k praktickým účelům, která se nepovažovala za vlastní literaturu (filozofie, historie, nauková literatura) – umělecká próza tak vzniká až v moderních literaturách jako protiklad verše, zpočátku byla tedy považována za něco příznakového na pozadí verše – v moderní literatuře je verš typický pro lyrické žánry, próza pro ostatní žánry – přechodové fáze – i v moderních literaturách se vzácně setkáme s veršovanou epikou (Vrchlický), na druhé straně existuje lyrizovaná próza, básně v próze Mění se obsah sdělení s užitím verše? Je verš významotvorný? Pokud ano, jak se obsah sdělení mění?  Sedím s přáteli v lese, na kraji pole, u ohně. Znáte, přátelé, tu chvíli? Nepohne se ani lísteček. Zdá se, že kolem všechno spí. Takové je tu ticho bez konce. A jenom dým poutá zem k nebi. Na větvi poposedne pták – a jsme si blíž. A když přiložíš větvičku (v jemném praskotu), jsme blíže všemu a všem. U ohně sedím s přáteli na kraji pole, v lese. Tu chvíli, přátelé, znáte-li? Lísteček nepohne se. Zdá se, že všechno kolem spí. Taková bez konce tu tiš. A jenom dým zem k nebi víže. Pták poposedne na větvi – a jsme si blíž; a větvičku když přiložíš – v praskotu jemném – všemu, všem jsi blíže (Oldřich Mikulášek)  Po zeleném prutu leze hlemýžď, a když vystoupí do nejvyšších míst, rozhlíží se jako člověk s očima na stopkách a hledá ještě vyšší malinový list. Po zeleném prutu leze hlemýžď A když vystoupí do nejvyšších míst Rozhlíží se jako člověk S očima na stopkách A hledá Ještě vyšší malinový list (Konstantin Biebel) – dělení na verše umožňuje zvláštní členění jazykového projevu – tzv. aktuální členění větné / aktuální členění výpovědi / funkční větná perspektiva (FSP = pojetí brněnské školy: Jan Firbas) = projevuje se v něm záměr a výpovědní perspektiva mluvčího; rozlišuje se téma = východisko, vyjadřuje známé skutečnosti (z kontextu) a réma = jádro sdělení, ohnisko, vyjadřuje nové, kontextově nezapojené skutečnosti (bývá na konci výpovědního celku) MED09 Úvod do teorie literatury 2 – užitím verše dochází k zdůraznění určitých představ (objektivní hierarchizace představ se mění v subjektivní) – verš = příznakový způsob vyjadřování; je zvláště způsobilý pro vyjadřování subjektivního vztahu ke skutečnosti (postoj autora ovlivňuje výběr informací o jedné a téže skutečnosti: meteorologická zpráva versus přírodní lyrika) – prozaický projev je členěn na věty, básnický projev na verše > básnické umění spočívá v tom, jak větu člení, čili jaké nové celky vytváří – zvukové důsledky verše: díky novému členění se přesouvá větný přízvuk Teorie verše Prozódie = odvětví versologie, nauka o zvukové výstavbě verše Rytmus = pravidelné střídání dlouhých a krátkých, nebo přízvučných a nepřízvučných slabik (=těžkých a lehkých) dob ve verši – pro češtinu je přirozené takové uspořádání, při němž tvoří těžkou dobu slabika přízvučná a lehkou dobu slabika nepřízvučná Přízvuk v češtině – je dynamický (silový, důrazový, exspiratorní), tzn. že je založen na zdůraznění určité slabiky zesílením hlasové intenzity, s jakou ji proneseme – tento přízvuk je v češtině vždy na první slabice slova, ale ve větším textovém celku bývá variabilní – existují nepřízvučné předklonky (= spojky, předložky; slabičné předložky – např. ve, ze, se na sebe přebírají přízvuk jména, před kterým stojí) a nepřízvučné příklonky (= pomocné sloveso: bych, bys apod.; osobní zájmena: mi, ti apod.) – další, vedlejší přízvuky jsou v češtině na lichých slabikách ve slovech (ve 4-slabičných a delších slovech) Označte přízvučné a nepřízvučné slabiky v následujícím básnickém úryvku: Počestné dámy tři parkem jdou rozmluva líně se vlekla: Vše, co jsem zažila před svatbou, já, prosím, mužovi řekla. (J. S. Machar – V bezmyšlenkovém hovoru) Metrický impuls = opakování rytmotvorného prvku (nemusí být 100%) Metrum = ideální rytmické schéma Verš = je založen na rytmickém opakování jazykového jevu, který se běžně nazývá nositel metrického impulsu Strofa = je ucelený, v básni pravidelně se opakující útvar složený z více veršů MED09 Úvod do teorie literatury 3 Stopa = nejmenší zvuková jednotka verše (spojená v celek jedním iktem = rytmickým přízvukem), v níž se pravidelně střídají lehké a těžké doby – rytmické minimum; min. 2 slabiky, metrický impuls – může se krýt se slovem, ale také může slovo zvukově rozdělit – přízvučná slabika; dlouhá slabika v časomíře (teze = těžká, iktovaná doba) = – – nepřízvučná slabika; krátká slabika v časomíře (arze = lehká, ne-iktovaná doba) = u – sestupná stopa začíná tezí x vzestupná stopa začíná arzí katalektický verš (neúplný) = končí dříve než stopa či metrum akatalektický verš (úplný, tj. „dříve nepřestávající“) = končí celou stopou nebo metrem verš znělý = verš končí tezí (např. jambický trimetr) verš neznělý = verš končí arzí (např. daktylský hexametr nebo trochejská metra) diereze = předěl ve verši realizovaný za koncem stopy nebo metra cézura = předěl ve verši realizovaný v rámci stopy (předěl po tezi se nazývá mužská cézura, předěl po arzi se nazývá ženská cézura) enjambement = přesah; neshoda rytmického a větného členění, při níž syntaktický celek přesahuje z jednoho verše do druhého Základní prozodické systémy 1. Verš tónický – konstitutivním prvkem verše je stálý počet přízvuků, ale ne jejich místo ani počet slabik – verš ruských bylin a starogermánského básnictví – v češtině je výjimečný, často pro čtenáře splývá s volným veršem 2. Verš sylabický – konstitutivním prvkem verše je stálý počet slabik – u delších veršů (10 a více slabik) se vyskytuje středová přerývka (= mezislovní předěl, diereze) – většinou u jazyků, kde je důrazový přízvuk, ale nefonologický a fonologická není ani kvantita – např. polština a románské jazyky (důrazový přízvuk = dynamický či exspiratorní: přízvuk vzniká pouhým zesílením výdechového proudu vzduchu, zesílení může být doprovázeno zdloužením přízvučné samohlásky; fonologický přízvuk = není vázán na konkrétní slabiku; může změnit význam slova; fonologická kvantita = rozlišování dlouhých a krátkých samohlásek) 3. Verš sylabotónický – regulace počtu slabik i místa metrických přízvuků, které smějí připadat jen na určité slabiky verše (tj. pravidelný počet slabik a současně pravidelné rozložení přízvuků ve verši) – základní verš češtiny – v českém prostředí se často používá nepřesného termínu „přízvučný“ jako protiklad k verši časoměrnému – jde o tendenci, nikoliv o zcela závaznou povinnost, resp. o tendence dvě: tendence k nepřízvukování některých slabik (silnější) a k přízvukování slabik jiných (slabší) > srov. níže citovaný trochej – většinou ještě důležitější než střídání těžkých a lehkých dob je délka verše, bývá zachována důsledně (srov. níže citovaný trochej) MED09 Úvod do teorie literatury 4 V češtině nejobvyklejší: trochej Napsala mi psaní srdce mého paní že mě bude milovati do skonání (František Gellner) jamb Byl pozdní večer – první máj – Večerní máj – byl lásky čas. Hrdliččin zval ku lásce hlas, Kde borový zaváněl háj. (K. H. Mácha) daktyl Proto mě draha tak milá má matička, že je tak malička, že je tak chudička (Jan Neruda) – nejpřirozenějším metrem pro češtinu je – kvůli umístění slovního přízvuku na 1. slabice – trochej (osmislabičný) a další sestupná metra, naopak např. pro řečtinu – slovní přízvuk na jedné ze tří posledních slabik – a jazyky s pohyblivým přízvukem je to jamb (patnáctislabičný jamb s dierezí po čtvrté stopě) – naopak s jambem je v češtině problém – slovních celků, které nemají přízvuk na první slabice, je minimum, řeší se to tzv. trochejem s předrážkou: před dvojslabičné slovo, kterým verš začíná, se přidá neplnovýznamové slovo jednoslabičné (zájmeno, spojka, částice – ať, a, když, ať), tím vzniká přízvuk na sudých slabikách, případně se na počátek verše dá daktyl 4. Časoměrný verš – je založen na pravidelném střídání dlouhých a krátkých slabik (tezí a arzí) – slabiky mohou být dlouhé přirozeně nebo pozicí 1. přirozeně (nātūrā) – pokud je ve slabice dlouhý vokál, či diftong 2. pozičně (positione) – pokud za krátkým vokálem následuje skupina konsonantů – tzv. zavřená slabika; nejčastější výjimku tvoří skupina hlásky ražené s hláskou plynnou, tzv. muta cum liquida (p,t, c/k, b, d, g + l, r) a hlásky ražené s hláskou nazální muta cum nasali (p,t, c, b, d, g + m, n), kdy může být slabika hodnocena jako krátká i jako dlouhá – tzv. syllaba anceps = „obojetná slabika“ – dlouhé a krátké slabiky se mohou navíc zastupovat (např. v daktylském hexametru může být daktyl nahrazen spondejem) – hexametr = daktyly + spondeje, herojská klauzule -uu-u (homérská formule) _o _o _o _o _uu _m – pentametr = 2 x 2,5 daktylu _o _o N ( _uu _uu N – elegické distichon = hexametr + pentametr – v hexametru: cézura po 3. polovině stopy (tj. po 2. tezi) = trithémimerés cézura po 5. polovině stopy (tj. po 3. tezi) = penthémimerés cézura po 7. polovině stopy (tj. po 4. tezi) = hefthémimerés cézura po třetím trocheji = po 1. krátké slabice třetího daktylu (ženská cézura) tzv. bukolská diereze = po 4. stopě – v české poezii brání uplatnění časomíry neexistence přirozené délky v každém slově a vnímání uzavřených slabik jako krátkých (české metrické cítění je založeno na přízvuku a počtu slabik)  Aj, zde leží zem ta před okem mým slzy ronícím, někdy kolébka, nyní národu mého rakev. Stůj, noho! posvátná místa jsou, kamkoli kráčíš, k obloze, Tatry synu, vznes se, vyvýše pohled. (Ján Kollár, Slávy dcera) MED09 Úvod do teorie literatury 5  Prosím tě, vládyko slavý, jen smrti mi velebit nechtěj. Oráčem být bych raděj si přál, chtěl jinému sloužit, mužovi nebohatému, jenž mnoho by majetku neměl, nežli tu v Hádově sídle být všechněch zesnulých vládcem. (Odysseia, přel. O. Vaňorný) 5. Verš volný – rytmotvorným prvkem je zde s jistými výhradami intonace – minimum prvků vytvářejících metrický impuls, je organizován větnou fonologií, zesílená úloha intonace – často to bývá zdůrazňováno potlačováním interpunkce i velkých písmen ˃ verš s potlačenou interpunkcí je snáze vnímán jako samostatná významová jednotka – volný verš často na první pohled vypadá jako próza rozepsaná do různě dlouhých řádků a z hlediska metrického tomu tak skutečně je – v české literatuře se volný verš užívá od 90. let 19. století – hranice mezi uměleckým volným veršem a prózou? – jazykový projev ve verši podává více informací, než kolik by jich byla schopna podat próza (nevázaná řeč) – jiná hierarchizace představ – volný verš se na rozdíl od jiných typů veršů nikdy nedá zkoumat odděleně od svého obsahu 6. Bezrozměrný verš – pěstoval se hlavně ve středověku – v dnešním povědomí splývá buď s volným veršem nebo rýmovanou prózou – není v něm normován počet slabik ani počet a místo přízvuků – od volného verš se liší tím, že každý verš směřuje k tomu stát se syntaktickým celkem (Dalimilova kronika) Rým = zvuková shoda fonémů na konci rytmické řady (verše, někdy půlverše) – původ rýmu spočívá ve snaze zdůraznit paralelismus myšlenek také paralelismem formy – antická poezie rým jako konstruktivní princip metrické výstavby textu neznala – byla to jen jedna z figur vzniklých hromaděním – zahrnovali jej pod homoioteleuton > rýmová shoda byla prvkem stylistickým, jakožto prvek metrický (tedy v básních) byla považována za barbarskou – rým je typickým znakem středověké a moderní poezie proti poezii starověké – asonance = shoda koncových samohlásek bez ohledu na souhlásky, přibližný rým (pasou – budou) – konsonance (konsonantická asonance) = shoda souhlásek (čelo – čilá) – rým = shoda samohlásek i souhlásek, která však nemusí být naprostá, tedy asonance + shoda některých souhlásek – v české umělé poezii (na rozdíl od lidové) hraje také úlohu přízvuk: pole – hole, čelo – obestřelo, nikoliv vyšší – neslyší, minul – zahynul, což ale ve folklorní slovesnosti bývá – rým kmenový (rána – dána) vs. rým gramatický (milovati – hodovati) – rým useknutý (koncová slabika zavřená se rýmuje s otevřenou): kvílím – síly – stejně jako u metra dělíme i rýmy na mužské (teze na poslední slabice: např. svět – květ) a ženské (teze na předposlední slabice: např. bečí – klečí; nese – lese – nedonese) – rýmy na konci veršů = koncové; na začátku veršů = přední / čelní; na konci poloveršů = vnitřní MED09 Úvod do teorie literatury 6 – pokud se v převážně nerýmované básni schválně objeví rým, říká se mu sporadický – rozložení rýmů: sdružený: aabb střídavý: abab přerývaný: rýmují se jen sudé nebo liché verše (abcb nebo abac) obkročný: abba postupný: abcabc tirádový: aaaa... (= stále se opakuje stejná slabika)