Data, statistika, projekt, prezentace Sociologický výzkum v umění a kultuře Validita a reliabilitaValidita a reliabilita 2 Rozdíly z hlediska transformace informace Kvantitativní výzkum silná standardizace → Vysoká reliabilita Kvalitativní výzkum slabá standardizace → Nízká reliabilitaVysoká reliabilita silná redukce → Nízká validita Nízká reliabilita volná forma otázek a odpovědí → Vysoká validita Metodologie – validita Validita = platnost metody, správnost Správnost vůči cíli = měřím skutečně to, co chci měřit Typy validity (Kerlinger) Vnitřní validita (validita jednotlivého projektu) 4 Vnitřní validita (validita jednotlivého projektu) Projekt adekvátní vzhledem k cílů a hypotézám Randomizace Kontrola nad nezávislými proměnnými Vnější Reprezentativnost Zobecnitelnost Metodologie – validita Dosahování validity Operacionalizace Ověřování formulací Statistické metody Validace 5 Operacionalizace Teoretické pojmy nemůžeme pozorovat přímo TP znaky a indikátory realita Operacionalizace = transformace TP do podoby 6 Operacionalizace = transformace TP do podoby měřitelných znaků Operacionalizace – explikace Metodologie – reliabilita Reliabilita = spolehlivost a stálost dat Nespolehlivá metoda nemůže být validní! Druhy reliability Stabilita retest 7 Stabilita retest Konzistence split-half, podvýběry Ekvivalence klasifikace, kategorizace = třídění Objektivita výzkumník, explikace Metodologie – reliabilita Klasifikace Enumerace Definice Kvantitativní třídění Intervaly 8 Explikace (zvětšuje objektivitu) Shodné porozumění pojmům EXPLIKANDUM EXPLIKÁT Kvantifikace Kvantifikace 9 Jev Vlastnost Znak Stupnice Kvantifikace – druhy znaků Nominální Výčet variant (bez pořadí; vzájemně se vylučují) Dichotomické, polytomické 1-0, ano – ne, je – není Ordinální Určené pořadím 10 Určené pořadím Slovní („nahrubo“): špatný – lepší – nejlepší Určení pořadí: základní – střední – vysokoškolské vzd. Stupnice s nestejnými intervaly: příjem do 15, do 100, nad 100 Kardinální Kvantitativní měřitelné (lze matematicky vyjádřit poměr/rozdíl) Intervalové (o kolik) Násobné (kolikrát) Kvantifikace – druhy stupnic Nominální Výčet Logická rovnost a různost Pořadové (ordinální) Nejčastější 11 Nejčastější Logická rovnost a různost + relativní velikost Silně podmíněny operativní definicí znaku Intervalové Nejpřesnější Se smluveným bodem +/S výchozím bodem 0 Malá statistikaMalá statistika 12 Dva zákony statistiky Centrální limitní věta za poměrně širokých podmínek rozdělení průměru a součtu n nezávislých náhodných veličin pro rostoucí hodnoty n tíhne k normálnímu rozdělení bez ohledu na tvar pravděpodobnostní funkce. 13 Zákon velkých čísel když Xi jsou nezávislé náhodné veličiny se stejným rozdělením a konečným rozptylem, tak s rostoucí velikostí výběru jejich výběrový průměr výběru konverguje ke střední hodnotě. Střední hodnoty Aritmetický průměr Závisí na všech členech řady, vč. krajních hodnot Obvykle nejpřesnější střední hodnota Různé řady se stejným obsahem – podobný průměr Modus 14 Modus Nejčetnější hodnota Bimodalita Není ovlivněn extrémními hodnotami Možno často určit odhadem „normální případ“ vs. typická hodnota - typ Střední hodnoty a variabilita Medián Nepodléhá vlivu extrémních hodnot Nevyžaduje úplnou řadu (otevřené intervaly) Centralita řady Směrodatná odchylka 15 Směrodatná odchylka M+s 68% M+2s 95% M+3s 99,7% Pravidlo 3 sigma Statistické procedury a výběry Statistická procedura Vyčerpávající Výběrová – výběrový soubor Výběr 16 Náhodný Záměrný Smíšený Reprezentativnost Výběrové postupy Náhodné výběry Prostý náhodný výběr S vrácením, bez vrácení Mechanický výběr Dvoustupňový výběr 17 Smíšené Výběr oblastní (stratifikovaný) Výběr pomocí kvót (VVM) Reprezentativnost vzorku populace přibližná shoda struktury vzorku a populace(±5% povolené odchylky). možnost akceptování kvantitativního kritéria pro reprezentativnostreprezentativnost do 100………80% do 1 000…… 40% do 10 000…… 7,5% do 100 000…… 1,5% do 1 000 000…… 0,25% do 10 000 000…… 0,075% Výzkumný projekt (Hendl 2004) 1. Název projektu. 2. Abstrakt nebo souhrn. 3. Přehled dosažených výsledků a účel a cíle výzkumu. 4. Formulace cílů výzkumu a hypotéz. 5. Plán výzkumu. 6. Řešení finančních a etických aspektů. Výzkumná zpráva Jasně stanovený cíl výzkumu Kdo výzkum financoval Kdo výzkum vedl, případně kdo se na něm podílel Shrnutí nejdůležitějších zjištění na začátku zprávy Prezentace vybraných výsledků formou grafů a tabulek 20 Text výsledky komentuje a dává je do širšího kontextu Technické údaje: kdy byl proveden sběr dat, počet respondentů, jakým způsobem byl proveden výběr, metoda dotazování Příloha: kompletní výsledky v tabulkách a formulář dotazníku Příprava projektu Předvýzkum Sociografický přehled Sonda Pilotáž 21 Pilotáž Plán výzkumu Personální Harmonogram Finanční rozpočet Prezentace dat Tabulky Grafy Průběh vývoje Struktura 22 Struktura Rozmístění Názornost vs. přesnost Sloupcový graf 23 Výsečový (koláčový) graf 24 „Vodopádový graf“ 25 Krabicový graf 26 Prezentační dovednosti Cíl – informovat, ukázka, podpora výuky… Prezentace – prostředek/nástroj Forma: jednoduchost srozumitelnost 27 srozumitelnost zaujmout nenutit posluchače myslet Shodný slovník Zásady prezentace Důležité věci v bodech - nerozepisujte celé odstavce. Každá stránka by měla obsahovat jednu hlavní myšlenku a max. 5 odkazů. Jen tak ji udržíte přehlednou. Zvolte čitelný font - používejte malá písmena, avšak v dostatečné velikosti. Velká písmena používejte jen v nadpisu. Zvolte pro celou prezentaci jeden font. Dodržujte grafický formát - zvolte jednotný grafický formát pro 28 Dodržujte grafický formát - zvolte jednotný grafický formát pro celou prezentaci. Obecenstvo se lépe zorientuje. Barvy - používejte barvy. Maximálně však 4 barvy v doplňkových odstínech. I zde platí, že “někdy méně znamená více”. Postupné odkrývání - při prezentaci používejte metodu postupného odkrývání. Udržíte tak pozornost posluchačů u aktuálního tématu. Typologie posluchačů Vizuální typ Kinestetický typ Auditivní typ 29 Auditivní typ Technika projevu – několik rad Předem vyzkoušet funkčnost prezentace Mluvit nahlas Prezentaci nečteme a neučíme se nazpaměť Stojíme stranou prezentace a k publiku čelem, nepřešlapujeme Zvýšení pozornosti – prázdný snímek, odmlčení se, otázky, přestávka 30 přestávka Sledujeme zbývající čas Nežvýkat, usmát se, zdvořilost Oční kontakt Q&A Parking lot