Reflexe: teorie a modely Definice •Reflexe je: „proces vytváření a vyjasňování významu zážitku (přítomného nebo minulého) ve svých vlastních pojmech“ (Boyd, Fales in Sugerman, 2000, str. 2). • •Reflexe je „ohlédnutí se zpět přes to, co se stalo, tak aby byla extrahována síť významů, která je základním kapitálem inteligentního jednání pro další zkušenosti“ (Dewey, 1938, s. 110). •Reflexe ~ Sebereflexe? • •„Kritická reflexe zahrnuje kritiku předpokladů našich přesvědčení, které si budujeme“. (Mezirow, 1990, s. 1) •Sebeuvědoměním rozumíme vědomé zaměření pozornosti na svůj vnitřní svět, tady a teď. • • Reflexe a učení… •Při reflexi dochází k tvorbě nových či revidování starých významů určité zkušenosti a to se označuje jako proces učení (Mezirow, 1991). –Hloubka reflexe –Individuální reflexe: vnitřní a vnější dialog –Interpersonální změna významu (ref. konverzace, reflexe ve skupině) –Zaměření na minulost, přítomnost, budoucnost (model ACORu) Hloubka reflexe Candy, Harri-Augstein, Thomas in Boud, Keogh & Walker, 1985, s. 112) Individuální reflexe Vnitřní ~ vnější dialog • Reflektivní konverzace Interpersonální změna významu Vnitřní konverzace Student Vnější konverzace Posuny významu mezi vnější a vnitřní řečí (individuální reflexi) Facilitátor Vnitřní konverzace Posuny významu mezi vnější a vnitřní řečí (individuální reflexi) Zpracovávání vnějšího významu (interpersonální sdílení). Zpracovávání vnějšího významu (interpersonální sdílení). • Reflexe ve skupině Interpersonální změna významu •? https://lh5.googleusercontent.com/xhRm3GYkzXvD2suwofYVZ8Ak8ZEK0vCBv50r6endzgwVNQtulgAMcW59QjY7ikxpn 4rVN75b_U_VC9S4EH1pwAyGQqEnxB6O-SUrtvm71rewNKNq-ePjkBpFmVODccndNQ http://www.dkimages.com/discover/previews/813/10068939.JPG Model ACORu http://img.onlineomalovanky.cz/hydraulick%C3%A9-rypadlo-na-vy_4fb4be9888336-p.gif http://www.detsky-web.cz/www/content/images/omalovanky/112/2.gif http://revard.me/wp-content/uploads/2014/03/dum.jpg ? minulost budoucnost Další modely… (Gibbs, 1998) •Popis situace (Co se stalo?); •Obrat k pocitům (Jaké pocity a myšlenky při dané aktivitě jsem prožíval?); •Hodnocení (Co dobrého a špatného si z této situace mohu vzít?); •Analýza (Jaký smysl tato situace může mít?); •Závěr (Co dalšího mohu udělat?); •Akční plán (Pokud se dostanu do této situace znovu, co udělám jinak?). • Boud, 1985 Zážitky/zkušenosti Reflektivní proces Výsledky Chování Myšlenky Pocity 1) Znovu obrácení k prožitku 2) Účast na pocitech - Zužitkování pozitivních pocitů - Odstranění překážek pocitů 3) Re-evaluace zkušenosti Nový perspektivy zkušenosti. Změna v chování. Připravené k aplikaci. Závazek k jednání. ALACT model (Korthagen, 2011) • S čím se setkávám? (Čím se zabývám?) Chování Kompetence Přesvědčení Identita Poslání Co dělám? Jaké jsou moje kompetence? Čemu věřím? Kdo jsem (když pracuji)? Co mě inspiruje? (S jakou vyšší mocí se cítím být spojen(á)?) (IDEÁLY) Jádrové vlastnosti Prostředí Model „cibule“ (Korthagen, Valos, 2005) ALACT model (Korthagen, Valos, 2005) • Beauchampová (2006) •Beauchampová (2006) analyzovala padesát pět definic reflexe z kvalitativně obsahového a došla k tomu, že tyto reflexe pracují s několika kategoriemi procesu: –zkoumáním –myšlením a rozuměním –řešením problému –analyzováním –evaluováním –konstruováním