PH0198 NMF KFI FF MU PERSUASIVNÍ ETIKA Michal Stránský 16. 12. 2015 image_thumb devil-handshake •Co etik může? • • Tři smysluplné projekty morální filosofie • (Sam Harris, 2010) : • • Deskriptivní (vysvětlujeme, proč mají lidé ve svých morálních životech tendence následovat určité vzorce chování) • • Normativní (uvažujeme, které vzorce chování by měly být následovány) • • Persuasivní (přesvědčujeme, aby lidé opustili škodlivé vzorce a následovali vzorce prospěšné) • • Harris: Persuasivní projekt MF je nejdůležitější ze všech jejích projektů. • X • Harris: Persuasivní projekt MF nemůže být nyní naplňován. • • Nemáme kompletní soubor pravd o tom, které vzorce jednání jsou nejlepší, nemůžeme se je proto snažit realizovat. • • Harris: Persuasivní projekt nemůže být naplňován, protože nemáme kompletní soubor pravd o tom, které vzorce jednání jsou nejlepší. • • X Kompletní soubor pravd nebude k dispozici nikdy. • • X Nějaká morální praxe už implementovaná, hodnocená a přijímaná/zavrhovaná je. Mají se filosofové z tohoto procesu vyloučit? • • X Ignorování PE vede k omezování DE a NE. • •Co je to ale persuasivní etika? • • Harris: PE je úsilí morálních filosofů přesvědčit společnost, aby přijala nějakou morální praxi. • • X Měl by to dělat filosof? • X Může to dělat filosof? • X Obejde se to bez teoretického rámce? •Otázky persuasivní etiky: • •V jakém vztahu je morální teorie k morální praxi? Jaký vliv má jedno na druhé? •Co to vlastně konkrétně je „morální praxe“? Připouští vůbec takový fenomén, aby v něm nějaká teorie byla implementována? •Když komunikujeme nějakou morální teorii, co přesně vlastně předáváme a jak? •V jakých ohledech může být člověk úspěšně ovlivněný ve svých morálních názorech? •Co to znamená udělat nějaké morální rozhodnutí? •V jakém ohledu lze ovlivnit společnost z pozice morální autority? •Co to je morální autorita a jaké důvody existují pro to někoho za morální autoritu uznat? •Jaké pravomoci by morální autorita měla mít a jakými způsoby by je měla uplatňovat? •Jaká jsou pravidla morální argumentace a morální persuase a jak těmito prostředky nejlépe zavést nějakou praxi? •Co je to persuasivní etika? • •Persuasivní etika je etická disciplína, která se zabývá reflexí procesu ovlivňování morálního klimatu a uplatňování morální praxe. • •Morálka veřejného (vs. morálka soukromého) • •Persuasivní etika vs. Etika persuase • •Interdisciplinární etický projekt (metaetika, právní teorie, argumentace a rétorika, morální psychologie, aplikovaná etika, etc.) •Literatura: • • CIALDINI, R. B. 2006. Influence: The Psychology of Persuasion. Harper Business; Revised edition. • • DANCY, J. 2001. Moral Particularism. The Stanford Encyclopedia of Philosophy (Fall 2013 Edition). • • DEWEY, J. 1978 The Middle Works of John Dewey 1899 - 1924 vol. 5. • • RORTY, R. 2000. Philosophy and Social Hope. Penguin Books. • • WALTON, D. 2003. Ethical Argumentation. Plymouth: Lexington Books. • • WILLIAMS, B. 1985. Ethics and the Limits of Philosophy. Harvard University Press. • • • Jak zkoumat vztah mezi morální teorií a morální praxí? • •Spočívá morálka v aplikaci morálního principu na situaci? • → Má filosof generovat morální principy? • –Ano (morální generalismus; Dancy, 2001) –Ne (morální partikularismus; Dancy, 2001) • • • • • • • • Ticking Bomb Scenario • • • • • • • • Unwilling Benefactor Scenario Timebomb scared-child • Jak poznáme, který mravní přístup zvolit v dané situaci? • •Spoléhání na principy vede k morálním patům a omylům. • •Správné morální rozhodnutí udělá člověk na základě své schopnosti objektivního vhledu do morální povahy situace, tzv. morální sensitivity. • • • • Námitka: Nepředpokládá takové stanovisko utilitarismus? • •Ano, předpokládá, dál. •Utilitaristickým uvažováním můžeme dojít k závěru, že většinu času nezvyšujeme míru dobra uvažováním jako utilitarista (Williams, 1985). • • Námitka: Není to vlastně stanovisko etiky ctnosti? • •Není, etika ctnosti se nevzdává ambice vytvářet normativní systém. • Co zakládá morální sensitivitu? • •Morální intuice (Haidt, 2001) •Morální zkušenost, morální učení (Narvaezová, Lapsley, 2005) •Flexibilní kognitivní rámování (Hoffrage, Palazzo, 2012) •Morální racionalita (Cialdini, 2006) • •Morální stres (Lützen, 2013)? •„Moral awareness“ (Butterfield, 2000)? • Morální racionalita • •Schopnost reflektovat vlivy, které negativně ovlivňují morální hodnocení člověka • •Rigidní kognitivní rámce; •Časoprostorový faktor: Čím je důsledek dále, tím méně naléhavý nám připadá; •Efekt malých rozdílů: Náhlé a dramatické nemorální jednání pobuřuje víc, než očekávané a pozvolné; •Efekt eskalace závazků: Pokud si osvojím nějaké přesvědčení, pracuji s ním, jako kdybych ho zastával pořád. Již osvojené přesvědčení obtížně opouštím; • Morální racionalita • •Cialdiniho principy ovlivňování: • •Reciprocita •Závazek •Důkaz společností („social proof“) •Autorita •Oblíbenost •Nedostatek • • •Morální sensitivita: • •Morální sensitivita jako morální inteligence. Morálně brilantní lidé vs. morální idioti. • •Jak MS měřit? • •Jaký je význam MS člověka ve veřejném prostoru? Jaký je význam MS člověka v soukromém prostoru? • •Je etik morálně sensitivní jenom proto, že je etik? • •Je morálně sensitivní člověk nutně morální člověk? •