Výběrový seminář: Osvojování jazyka u dětí a korpusy dětské řeči I Vyučující: Mgr. Linda Doleží, Ph.D. Podzim 2015 Podmínky zápočtu: pravidelná docházka, aktivní účast na seminářích, referát+handout Datum Náplň semináře 24. 9. 2015 Úvod do studia osvojování jazyka, Funkcionalismus vs. nativismus -- Dočekal, M. (2006): Proč není Chomsky funkcionalista. In: Šikl, R. et al. (Eds.): Sborník z konference Kognice Praha, 6.–7. října 2006. Psychologický ústav AV ČR, Praha, 42–47. Smolík, F. (2000): Jak se děti učí lidskou řeč. Psychologie Dnes, 6 (2), 18–19. Smolík, F. (1999): Co zajímá výzkumníky na osvojování jazyka. Čeština doma a ve světě, 7 (3– 4), 234–237. 1. 10. 2015 Osvojování zvukové stránky jazyka -- Bónová, I. (2008): Fonologický vývin v reči dieťata. In: Slančová, D. (Ed.): Štúdie o detskej reči. Acta Facultatis Philosphicae Universitatis Prešoviensis. Filozofická fakulta Prešovskej univerzity, Prešov, 212–250. Ohnesorg, K. (1959): Druhá fonetická studie o dětské řeči. Spisy University J. E. Purkyně v Brně, Filozofická fakulta, č. 57, SPN, Brno. Ohnesorg, K. (1948): Fonetická studie o dětské řeči. Práce vědeckých ústavů, sv. 52, Filozofická fakulta Univerzity Karlovy, Praha. Pačesová, J. (1970): Some Thoughts on Language Development in Czech Speaking Children. Univerzita J. E. Purkyně, Brno. Smolík, F. (2006): Vývoj receptivní znalosti jazyka v prvních dvou letech života. Československá psychologie, 50, 238–250. 15. 10. 2015 Osvojování lexika a morfosyntaxe -- Kesselová, J. (2008): Sémantické kategórie v ranej ontogenéze reči dieťaťa. In: Slančová, D. (Ed.): Štúdie o detskej reči. Acta Facultatis Philosphicae Universitatis Prešoviensis. Filozofická fakulta Prešovskej univerzity, Prešov. 121–168. Ondráčková, Z. (2008): Detské slová v slovenčine a ich charakteristika. In: Slančová, D. (Ed.): Štúdie o detskej reči. Acta Facultatis Philosphicae Universitatis Prešoviensis. Filozofická fakulta Prešovskej univerzity, Prešov. 251–305. Votavová, K. (2008): Vývoj osvojování jazyka. Diplomová práce. Katedra psychologie, FF UK, Praha. Monatová, L. (1973): Vývoj pojmu u dětí. Disertační práce. Universita J. E. Purkyně, Brno. Pačesová, J. (1979): Řeč v raném dětství. Univerzita J. E. Purkyně, Brno. Pinker, S. (2008): Slova a pravidla. Academia, Praha. Smolík, F. (2002): Osvojování českých slovesných tvarů v raném věku. Československá psychologie, 46, 450–461. Smolík, F. (v tisku): Gramatické vlivy na identifikaci slov u dětí: detekce chyb a syntaktický priming. Sborník prací z konference Kognice 2007, Olomouc. Uhlíková, D. (1952): Vývoj dětské řeči po stránce syntaktické. Filozofická fakulta, Univerzita Karlova, Praha. 22. 10. 2015 Bilingvismus -- Štefánik, Jozef (2000): Bilingvizmus na pozadí dvoch morfologicky odlišných typov jazykov: intenčný bilingvizmus u detí. Vydavateľstvo Univerzity Komenského, Bratislava. Bořkovcová, M. (2006): Romský etnolekt češtiny. Případová studie. Edice Droma, Svazek 2. Signeta, Praha. Kropáčová, Jitka (2006): Výuka žáka s odlišným mateřským jazykem. Univerzita Palackého, Olomouc. Balvín, Jaroslav (Ed.) (2005): Metody výchovy a vzdělávání ve vztahu k národnostním menšinám : mezinárodní konference : 4. setkání národnostních menšin a 23. setkání Hnutí R : 11.-12. listopadu 2004. Komise Rady hl. m. Prahy pro oblast národnostních menšin, Praha. 5. 11. 2015 Inkluze 3 19. 11. 2015 Osvojování jazyka u jedinců se sluchovými vadami -- Gregory, S. et al. (2001): Problémy vzdělávání sluchově postižených. FF UK, Praha. Lišková, M. (2006): Osvojování češtiny a znakového jazyka: srovnání. Bakalářská práce. Ústav českého jazyka, FF MU, Brno. Strnadová, V. (1998): Hluchota a jazyková komunikace. Současné problémy české komunity neslyšících I. FF UK, Praha. 26. 11. 2015 Osvojování jazyka u nevidomých dětí -- Keblová, Alena (2001): Zrakově postižené dítě. Septima, Praha. Smýkal, Josef (1986): Výchova nevidomého dítěte předškolního věku. Svaz invalidů, Praha. Venclová, Iva (2004): Školní úspěšnost dětí se zrakovým handicapem. Paidó, Brno. 3. 12. 2015 Osvojování jazyka – Downův syndrom a Williamsův syndrom -- Hesketh, L. J.; Chapman, R. S. (1998): Verb Use by Individuals With Down Syndrome. American Journal on Mental Retardation, 103, 3, 288–304. Karmiloff-Smith, A. et al. (1997): Language and Williams Syndrome: How Intact Is „Intact“. Child Development, 68, 2, 246–262. Selikowitz, Mark (2005): Downův syndrom : definice a příčiny, vývoj dítěte, výchova a vzdělávání, dospělost. Portál, Praha. 10. 12. 2015 Metody výzkumu osvojování jazyka / Interdisciplinarita / Korpusová lingvistika -- Flowerdew, J. (2011): Corpora in Language Teaching. In: Long, M. H., Doughty, C. (Eds.): The Handbook of Language Teaching. Wiley-Blackwell, Oxford. Karlík, P. (Ed.) (2004): Korpus jako zdroj dat o češtině. MU, Brno. MacWhinney, B. (2000): Introduction [to the CHILDES project]. In: Trott, K., Dobbinson, S., Griffiths, P. (Eds.): The Child Language Reader. Routledge, London/New York. s. 72–80. MacWhinney, B. (1995): Computational Analysis of Interactions. In: Fletcher, P., MacWhinney, B. (Eds.): The Handbook of Child Language. Blackwell, Oxford. s. 152–178. MacWhinney, B., Snow, C. (1985): The Child Language Data Exchange System. Journal of Child Language, 12, s. 271–296. Sproat, R. et al. (2001): Computational Linguistics. In: Aronoff, M., Rees-Miller, J. (Eds.): The Handbook of Linguistics. Blackwell, Oxford. 609-636. -- Nebeská, I. (1992): Úvod do psycholingvistiky. H&H, Praha. Krčmová, M., Richterová, L. (1989): Metodika jazykové výchovy v předškolním věku: učebnice pro 3. ročník pedagogických škol. SPN, Praha. Piaget, J., Inhelderová, B. (2007): Psychologie dítěte. Portál, Praha. Langmeier, J., Krejčířová, D. (2007): Vývojová psychologie. 2. aktualizované vydání. Grada Publishing, Praha. Vygotskij, L. S. (2004): Psychologie myšlení a řeči. Portál, Praha. Příhoda, V. (1963): Ontogeneze lidské psychiky. SPN, Praha.