HYPERKINETICKÁ PORUCHA (ADHD) Přednáška č. 8 HISTORIE • Biologická etiologie- G. F. Still (1902) – studie dětí s těžkými poruchami pozornosti a chování často pocházejících z „dobré výchovy“ - vyloučena ryze „nurture“ složka • • LMD= lehká mozková dysfunkce • LME= lehká mozková encefalopatie (Kučera, 1961) • http://g.cz/sites/default/files/g/2015/01/sveraci-kazajka-2-bp-blogspot-com.jpg http://www.uzis.cz/system/files/ilustracni_foto/mkn-10.jpg?1340274345 KLASIFIKACE MKN 10 VS. DSM-IV Drtílková & Šerý, 2007 DIAGNOSTICKÁ KRITÉRIA • jádrové symptomy • • začíná před 7. rokem věku • • trvá nejméně 6 měsíců • • Potíže jsou trvalé - objevují se ve více situacích • http://www.vaktrommet.no/assets/img/450/450/bilder_nettbutikk/bf63560e712e5f749d6d463c5c94116a-imag e.jpeg http://nationalautismnetwork.com/uploads/blog-0421205001369754734.jpg www.adhd.cz www.adhd.cz www.adhd.cz http://insidepsych.weebly.com/uploads/3/9/5/8/39584329/6090792_orig.jpg VÝVOJOVÝ PRŮBĚH PŘÍZNAKŮ EPIDEMIOLOGIE • nejčastější psychiatrická porucha v dětském věku • • 5-8 % dětí (častěji u chlapců); při DSM-IV až 19 % (pozornostní typ) • • nejvýraznější projevy v 1.-5. třídě http://www.voxeurop.eu/files/images/article/epidemie-mexico-city.jpg http://www.babyweb.cz/sites/bwcz/files/styles/article_full/public/media/Fotografie%20fotobanka/teho na_koureni_popelnik_istock_000018511444small.jpg ETIOLOGIE 1/3 o Negenetické faktory •alkohol a kouření v graviditě (nikotinové receptory modulují dopaminergní aktivitu) •FAS •nízká porodní váha •předčasný porod •perinatální traumata (hypoxie nebo úraz) •nepříznivé psychosociální prostředí http://jeevanbiosciences.com/image/fas.jpg ETIOLOGIE 2/3 o Genetické faktory •heritabilita symptomů : 0,39-0,91 •dědičnost potvrzena ze studií : a) dvojčat b) biologického rodičovství u adoptovaných dětí •polymorfismy genů - mohou vést ke změnám neurotransmise či neurovývojovým odchylkám struktur a funkcí http://www.virova-hepatitida.cz/dbpic/genetika_mikroskop-f405_220?detail http://static8.depositphotos.com/1229718/862/i/950/depositphotos_8627317-Synapse-and-Neuron-Cells.j pg ETIOLOGIE 3/3 o Poruchy neurotransmise • 1970: Kortensky - katecholaminová hypotéza - dlouhodobá studie dokumentující příznivý účinek stimulancií u těchto dětí • snížená produkce či zvýšená utilizace katecholaminů (noradrenalin, dopamin) oCo pro ni svědčí? • fungují stimulancia, která právě zvyšují katecholaminy • nízká hladina metabolitů dopaminu v likvoru a noradrenalinu v moči • příznivý efekt tricyklických antidepresiv, které zvyšují noradrenalinovou transmisi KATECHOLAMINOVÁ HYPOTÉZA METHYLPHENIDÁT NEUROANATOMIE 1/2 oporucha prefrontálně-striato-thalamického kortikálního okruhu o oHypo/hyperarousal mozkových struktur o o3-8 % redukce objemu mozku zj. pravé mozkové hemisféry oAž 12 % redukce objemu mozečku oAž 9 % redukce prefrontální kortex: o 1.orbitální - sociální desinhibice, impulzivita 2. 2.dorzolaterální - porucha organizování, plánování či pozornosti 3. 3.mediální - poruchy inhibice chování 4. NEUROANATOMIE 2/2 o abnormality BG- poruchy neurotransmise o o o o o o oZvýšený počet dopaminových transportérů a zároveň snížený vazebný potenciál pro dopaminový transportér v mezimozku až o 16% http://www.esicm.org/gallery/shutterstock_128316104.jpg NEUROANATOMIE 3/3 EEG •Difúzní nespecifické změny - zpomalená základní aktivita •Biokcipitální abnormality - zvýšený výskyt pomalých vln delta a théta •Paroxysmální abnormality - podobnost s temporální epi http://www.esicm.org/gallery/shutterstock_128316104.jpg VYŠETŘENÍ • diagnózu stanovuje psychiatr nebo neurolog za pomocí klinického psychologa (popř. na impulz poradenského psychologa) Základní předpoklady dobré diagnostiky •Rozhovor s matkou (nebo jinou blízkou osobou) •Podrobné klinické vyšetření dítěte •Informace od učitele •Psychologická diagnostika PSYCHOLOGICKÁ DIAGNOSTIKA o Posuzovací dotazník pro rodiče: PSQ (Parent Symptom Questionnaire) o a pro učitele CTQ (Conners Teacher Questionnaire) https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/a/ae/Ritalin_Uno_Danish_Version.jpg FARMAKOTERAPIE o Psychostimulancia •normalizace dopaminergní transmise ve frontální a limbické oblasti •Paradoxní reakce! • •Methylphenidát se váže selektivně na dopaminový transportér (blokace re-uptake dopaminu) •zvyšuje uvolňování obou transmiterů z presynaptických zásob •v ČR registrován Ritalin • •Amfetamin - registrován pouze v USA •Zoombie efekt - emoční stažení a omezení spontaneity oAtomoxetin •Strattera •u nonrespondentů na stimulans • EEG BIOFEEDBACK o sebeučení na základě biologické zpětné vazby o klient se učí ovládat – vylaďovat své mozkové vlny o pro účinek u ADHD: 40 sezení ve frekvenci nejlépe 2-3x týdně o nehradí pojišťovna; 400-600,- Kč/sezení http://www.stresstherapysolutions.com/uploads/Neuro/EBlimp.jpg PSYCHOTERAPIE oRodinná terapie •zlepšit komunikaci v rodinném systému •edukovat o nemoci dítěte •zvolit vhodné vybití - usměrnit energii do sportu •vhodně střídat činnosti •zavést systém pochvaly a odměny • •NE TRVALE FRUSTROVAT TRESTY A POCITY NEÚSPĚCHU! – může vést k poruše chování • http://files.poradnahk.webnode.cz/system_preview_detail_200000002-c373bc46da/rodinn%C3%A1%20terapie .jpg PSYCHOTERAPIE o INPP •70. léta Peter Blythe – práce s dětmi s lehkou mozkovou dysfunkcí •Založil Institut neurofyziologické psychologie (INPP) - diagnostické nástroje a terapie •jiný neurologický profil - netlumí se činnost novorozeneckých reflexů •spočívá v pravidelném denním cvičení po dobu několika měsíců až 1 roku •Cvičení: fyzicky nenáročné, trvá max. 10 minut denně •mozek „přinucený“ znovu zopakovat vývojovou fázi raného dětství, kdy došlo k narušení vývoje reflexů •během cvičení dochází ke stimulaci CNS •Cíl: potlačení již nežádoucí aktivity novorozeneckých reflexů a posílení dozrávání posturálních reflexů •Sally Goddard Blythe - Školní program INPP •Kniha: Reflexes, Learning and behaviour: A teacher’s window into the child’s mind (2002) http://sallygoddardblythe.co.uk/wp-content/themes/SGB/images/SGB-Teaching.jpg STŘEDNÍ ŠKOLA PRO DĚTI S ADHD •Střední škola pro tělesně postižené •Brno - Královo pole •Menší počet žáků ve třídách 10-12 •Individuální přístup •16 učebních oborů - obchodní i řemeslné • http://www.ssfdr.cz/zakladni-informace.html http://www.adehade.cz/cache/images/article/roosveltova.jpg http://st2.depositphotos.com/1001855/6220/i/450/depositphotos_62205739-Home-study.jpg DOPORUČENÉ ZDROJE FILM Nepozorní https://www.youtube.com/watch?v=Wi_4Cg34RbA WEB http://www.adehade.cz/ KNIHA Drtílková, I., & Šerý, O. (2007). Hyperkinetická porucha / ADHD. (1. vyd., 268 s.) Praha: Galén. PŘÍRUČKA http://www.prevence-praha.cz/attachments/article/17/ADHD-ADD-Web-1.pdf - - - -