LOKALIZOVANÉ PORUCHY Přednáška č.3 OBSAH 1.Afázie 2.Aprozódie 3.Agnózie 4.Alexie 5.Agrafie 6.Akalkulie 7.Apraxie o o http://www.dybbuk.cz/obchod/72-570-thickbox/oliver-sacks-muz-ktery-si-pletl-manzelku-s-kloboukem.jp g AFÁZIE • Porucha řeči (fatických funkcí) • Dříve dělení na motorickou a senzorickou • Možné dělení na fluentní a non-fluentní afázii • Syntax/ sémantika • Poruchy pojmenování • Potíže s opakováním slov- sulcus lateralis (obr.) Lateral sulcus Picture http://patikapedia.hu/media/image/afazia.jpg AFÁZIE BROCOVA AFÁZIE • area 44 (slova, fonémy); area 45 (věty, vyjádření složitějších myšlenek) oPRODUKCE ŘEČI • non-fluentní afázie • zpomalené tempo řeči • parafázie (pec-pes; nemocnice-nemice…) • perseverace • agramatismus o POROZUMĚNÍ ŘEČI •Vždy lepší- až při složitějších větách • • přidružuje se i alexie a agrafie, popř. verbální apraxie o ANATOMICKÉ SYSTÉMY: 1.Fasciculus subcallosus – iniciace řeči, prozódie 2.Bílá hmota v obl. stř. části postranní komory(obr.)- hybnost úst, zpětná vazba z pohybu úst • • WERNICKEOVA AFÁZIE • area 22 + okolní area 37, 38, 40 oPRODUKCE ŘEČI • plynulá (fluentní), dobře artikulovaná • zrychlené tempo (u spontánní produkce) • neologismy (ubližky) a parafázie (pec-pes)popř. prázdná slova (no teda) • prozódie až hyperprozódie • gramatika: zachována i u neologizmů i parafázií („Včera jsme nemávali pozor.“) • opakování slov narušeno o POROZUMĚNÍ ŘEČI • těžce narušeno Výrazné narušení lexie a spontánního grafického projevu • • KONDUKTIVNÍ AFÁZIE o area 40 (gyrus supramarginalis) o oPorozumění i produkce řeči většinou OK o o Problém: REPRODUKCE (opakování slov a vět) o • • https://khb.imgix.net/images/anatomy_term/gyrus-supramarginalis/9cWZlViXbikyMFXXbaKXQ_Lobulus_parie talis_inferior__Gyrus_supramarginalis_01.png?ixlib=rb-0.3.4&w=800&h=800&fit=max&mark=%2Fimages%2Fwa termark_full_800x800_bottom_right_logo_diag.png&markw=800&markh=800&auto=format&s=46666742a91a78415 b81e1b0ec167b46 http://www2.ims.uni-stuttgart.de/sgtutorial/graphic/blutvers.gif TRANSKORTIKÁLNÍ AFÁZIE oTypicky zachovalá reprodukce oTRANSKORTIKÁLNÍ MOTORICKÁ AFÁZIE (TMA) •PRODUKCE: non-fluentní •POROZUMĚNÍ: ok •Léze: v obl. řečiště a. c. anterior- okolí Brocovy o. (supl. motorická oblast) o TRANSKORTIKÁLNÍ SENZORICKÁ AFÁZIE (TSA) •PRODUKCE: fluentní, nízká obsahovost •POROZUMĚNÍ: narušeno •Léze: léze v okolí Wernickeova centra o SMÍŠENÁ TRANSKORTIKÁLNÍ AFÁZIE (STA) •Tzv. syndrom řečových zón • léze v oblasti arteria cerebri anterior a media a posterior- izolují řečové oblasti • • http://www.wikiskripta.eu/images/thumb/d/df/Lateral_ventricle.png/300px-Lateral_ventricle.png GLOBÁLNÍ AFÁZIE o při rozsáhlém poškození v okolí Sylviova kanálku (perisylviální oblast) o o PRODUKCE ŘEČI •Výrazně narušena (frontální laloky= exekutiva) •stereotypie o POROZUMĚNÍ ŘEČI •Výrazně narušeno (temporální lalok dominantní hemi) • • těžce narušeno také opakování a pojmenování • o https://cs.wikipedia.org/wiki/Sylvi%C5%AFv_kan%C3%A1lek#/media/File:Third_ventricle.gif NEKLASICKÉ AFÁZIE o subkortikální (bazální ganglia, thalamus) o o BAZÁLNÍ GANGLIA •Dysartrie •Narušeno porozumění řeči • oTHALAMUS •Logorhea •Narušeno porozumění řeči o http://www.cnsonline.cz/wp-content/uploads/2014/11/basal-gangia.png SHRNUTÍ AFÁZIÍ o KONTROLNÍ OTÁZKY • U které afázie dominuje narušení a) opakování slov b) porozumění c) slovní plynulost • Které typy afázie se vyznačují tím, že u nich nebývá narušeno opakování slov (reprodukce)? • o DOPORUČENÝ ZDROJ: • Cséfalvay: Terapie Afázie (2007) s. 15-31 • Kulišťák: Neuropsychologie (2003) s. 171-175 • http://gonzalezserna.files.wordpress.com/2013/09/literatura1.jpg PROZÓDIE o melodie řeči o tvorba pauz, přestávek o důraz, přízvuk o intonace oumožňující vyjadřovat citovou stránku řeči http://is.muni.cz/elportal/estud/ff/js08/fonetika/ucebnice/resources/a_tak1.gif http://heartinvision.com/wp-content/uploads/2013/06/heartofmusic-624x749.jpg PORUCHY PROZÓDIE http://www.londynska.cz/plany/201204220403noty.jpg AGNÓZIE o porucha poznávacích schopností – identifikace objektu o Smyslové vnímání zachováno! o Léze, které odpojí nebo izolují vizuální, auditorní či somato-senzorické stimuly od následného zpracování na vyšších úrovních o Velmi vzácná porucha (pouze méně než 1% neurologických pacientů) o Dělení dle smyslových modalit A.Zraková (Visuální) B.Sluchová (Auditorní) C.Čichová (Olfaktorická) D.Chuťová (Gustatorní) E.Taktilní o Dělení dle postižené fáze zpracování stimulu: A.Apercepční B.Asociativní oVždy zjistit zda jsou opravdu smysly zachovány a zda se nejedná o poruchu sémantické paměti či intelektu o ZRAKOVÁ AGNÓZIE oNejčastější gnostická porucha oDělí se na: •apercepční •asociační o Simultánní agnózie •neschopnost vnímat současně více než 1 aspekt vizuálního obrazu a vidět je v koherentním obrazu o Prosopagnózie • potíže s rozpoznáním známé tváře • léze pravostranné okcipitotemporální či parietookcipitální • jiné je rozpoznání emocí ve tváři- amygdala o Čistá alexie •bez poruchy psaní (agrafie) •tzv. slepota pro slova o Agnózie pro barvy http://www.slapyblog.com/getattachment/b833d67e-c3b3-41a0-b8cb-d60cc1ffe9e8/Prosopagnosia-(Face-Bli ndness).aspx https://qph.is.quoracdn.net/main-qimg-f0b4e97c011afe25c7b615e26179f3fd?convert_to_webp=true OSTATNÍ AGNÓZIE o SLUCHOVÁ AGNÓZIE A.Neschopnost rozpoznat význam slyšeného zvuku (zvonek, náraz auta aj.) B.Čistá slovní „hluchota“- sluchová agnózie (poruchy porozumění řeči- např. Wernickeova afázie aj.) C.Amúzie D. o TAKTILNÍ AGNÓZIE http://www.myslenkove-mapy.cz/res/WLX.Content.Library/img/pHNQbKeB/1219898-75483334.jpg ALEXIE o porucha porozumění čtenému textu o obvykle přidružená k afázii o Čistá alexie (čistá alexie, čistá slovní slepota, agnostická) •Déjerin 1892 – slovní slepota •možná léze v corpus callosum či okcipitálním laloku oAlexie s agrafií oAlexie při afázii o AGRAFIE o porucha psaní vznikající v souvislosti s poruchou mozku o téměř vždy další poruchy poznávacích funkcí o Agrafie parientální o Agrafie senzorická o Agrafie čistá o Agrafie s expresivní afázií o Agrafie při kondukční afázii http://studentmag.topzine.cz/wp-content/uploads/2013/01/Ps%C3%A1t.jpg AKALKULIE http://www.apaedagogik.com/slike/dyskalkulie-01.jpg o Henschen 1919 o = porucha schopnosti zacházet s čísly o Obvykle doprovází afázii o Dyskalkulie (oslabení)- SPÚ o oDělení: oOperační dyskalkulie – zacházení s čísly- matematické operace o Lexikální dyskalkulie – porucha čtení čísel o Ideognostická dyskalkulie – vztahy mezi čísly (pořadí, poměry, nula aj.) o Verbální dyskalkulie – pojmenování a vyjádření množství, čísel a operačních symbolů o Praktognostická dyskalkulie- manipulace s předměty (řazení dle velikosti) o APRAXIE = poškození cílené volní pohybové aktivity o Konstruktivní o Orální o Mimická o Oblékání http://www1.wdr.de/studio/wuppertal/themadestages/demenzbewegt122_v-TeaserAufmacher.jpg POUŽITÁ LITERATURA o Doporučený zdroj: Kulišťák, P. (2003). Neuropsychologie. Praha: Portál. Afázie: s. 171-175 •Apraxie: s.129-137 •Agnozie: s.139-145 •Alexie, Apraxie, Agrafie, Akalkulie, Aprozódie s.177-184 •Cséfalvay, Z. (2007). Terapie afázie: teorie a případové studie. Praha: Portál. •s. 15-31 http://www.acnr.co.uk/pdfs/volume4issue5/v4i5cognitive.pdf http://www.acnr.co.uk/pdfs/volume5issue1/v5i1cognitive.pdf http://www.acnr.co.uk/pdfs/volume5issue4/v5i4vcogprimer.pdf http://www.acnr.co.uk/pdfs/volume4issue3/v4i3cogprimer.pdf