Okruhy ke zkoušce:  psychoterapie vs. evidence based medicine; kontext interpersonální vs. intrapsychický; rozdíly psychoterapie dětí vs. dospělých  Cíle terapie; fáze terapeutického procesu; katalyzátory (nástroje) procesu terapie  Historická a aktuální specifika jednotlivých psychoterapeutických přístupů a škol, které se zaměřují na terapeutickou práci s dětmi, dospívajícími a rodinami  Rodinná psychoterapie (behaviorální, experienciálně-komunikační, strukturální, systemická)  Všeobecná teorie systému  Psychodynamická teorie (Freud, Wynne, Lidz)  Strukturální teorie (Minuchin)  Funkcionální teorie (Bowen, Toman)  Komunikační teorie (Bateson, Jackson, Lederer, Haley, Satir)  Skupinová terapie u dětí a léčebné společenství  Terapie hrou, hra ve vybraných terapeutických přístupech i školách; dětská kresba; technika vyprávění příběhu  Přehled teorií vývoje v období dětství a dospívání (Freud, Erikson, Piaget, Kohlberg, Mahlerová, Bowlby, Ainsworth, Kohlberg)  Syn. ADD, ADHD versus LMD a možnosti terapie;  Syn. CAN a PAS, děti zanedbané ohrožené prostředím (týrané, zneužívané, deprivované)  Emoční poruchy a poruchy chování v dětství a dospívání (úzkostné poruchy, poruchy chování, suicidální chování)  Psychosomatická a primárně somatická onemocnění u dětí, jejich zdroje, možnosti a meze psychoterapie (Mentální anorexie, koktavost, enuréza apod.)  Návykové látky a drogová závislost u dětí a dospívajících Literatura  LANGMEIER, Josef, Karel BALCAR a Jan ŠPITZ. Dětská psychoterapie. 2. rozš. a přeprac. vyd. Praha: Portál, 2000. 431 s.  ŘÍČAN, Pavel, KREJČÍŘOVÁ, Dana a kol. Dětská klinická psychologie. 3. Přepracované a doplněné vyd. Praha: Grada, 1997. 450 s.  OAKLANDER, Violet. Třinácté komnaty dětské duše: Tvořivá dětská psychoterapie v duchu Gestalt terapie. Vyd. 1. Dobříš: Drvoštěp, 2010.  HORT, Vladimír, Michal HRDLIČKA, Jana KOCOURKOVÁ a Eva MALÁ. Dětská a adolescentní psychiatrie. Vyd. 1. Praha: Portál, 2000. 492 s.  PROCHASKA, James O. a John C. NORCROSS. Psychoterapeutické systémy: průřez teoriemi. Praha: Grada, 1999. 479 s.  PETERSON, W. Linda, HARDIN, Milton E. Děti v tísni: příručka pro screening dětských kreseb. Praha: Triton, 2002.