Vyhýbejte se červené, může snížit váš výkon Barvy jsou důležitou součástí lidské společnosti, hrají důležitou roli v řadě situací, se kterými se denně potýkáme. Vzpomeňte si například na dobu, kdy jste naposled přecházeli křižovatku a barvy na semaforu vás informovali1 , zda můžete cestu bezpečně překročit, aniž byste se vystavili nebezpečí či sankcím z řad policie. Barvy jsou významné i v říši rostlin a zvířat, kde námi zmiňovaná červená barva signalizuje nebezpečí nebo dominanci a instinktivně navozuje vyhýbavé tendence (Kácha 20122 ). Může ale vliv červené barvy u lidí sahat, až3 tak daleko, že ovlivní to, jakých výsledku 4 dosáhneme při plnění nejrůznějších úloh se zaměřením na testování kognitivního výkonů? Odpověď na předchozí otázku můžeme například hledat ve studii autorů Bertrams, Baumeister, Engler a Furley (2015), kteří se tomuto tématu věnovali a pomocí tří experimentů se pokusili podpořit názor, že vystavení červené barvě nebo dokonce jen nápisu“červená“5 vyvedeném na černém nebo bílempozadí můžou6 snížit náš výkon. Oproti předchozím studiím věnujícím se tomuto tématu, které ukázali7 , že tomu tak skutečné může být, svůj výzkum obohatili o proměnou8 self-control (sebeovládání). Dle jejich mínění hraje self-control významnou roli při tom zda9 a jak moc nás červená ovlivní. V prvním a druhém experimentu autoři účastníky krátce vystavili červené nebo šedé barvě a následně přistoupili k plnění úkolu 10 , které se sestávali z 11 mentální aritmetiky a standardizovaných IQtesů12 . Třetí experiment byl obdobou prvních dvou, pouze nahradili červenou barvu nápisem „červena13 a šedá“. 1 informovaly 2 (Kácha, 2012) 3 sahat až 4 výsledků 5 nápisu „červená“ 6 bílém pozadí, můžou 7 ukázaly 8 proměnnou 9 tom, zda 10 úkolů 11 které sestávaly z (viz http://prirucka.ujc.cas.cz/?slovo=sest%C3%A1vat) 12 IQ testů 13 červená A k jakým závěrům tedy autoři dospělí14 ? Dle jejich mínění tyto tři experimenty zjistily, že takovéto krátké vystavení „červené“ způsobuje úbytek u tesů kognitivního výkonu, ale pouze u těch jedinců kteří15 předtím již vyčerpaly16 zásobu své momentální sebekontroly. Tento závěr že 17 síla sebekontroly snižuje tento negativní dopad červené barvy na náš výkon byl 18 konzistentní skrze všechny tři experimenty (Bertrams, Baumeister, Engler a Furley 201519 ). Dávejme si tedy dobrý pozor abychom20 se před následujícími úkoly, které nás v životě čekají vyvarovali21 vystavení červené barvy, pokud si nejsme jisti, že máme situaci pevně v rukou. Bertrams, A., Baumeister, R., Englert, C., & Furley, P.. (2015). Ego Depletion in Color Priming Research: Self-Control Strength Moderates the Detrimental Effect of Red on Cognitive Test Performance. Personality And Social Psychology Bulletin, 41(3), 311-322. Kácha, O. (2012). Barva a kognitivní zpracování: Vliv červené na studijní výkon. In Dalibor Kučera. Psychology Now! 2012: Sborník výzkumů a referátů ze semináře Moderní psychologie. Praha: Gymnázium Omská. s. 39-48. Zpětná vazba: Článek byl pro mě velmi čtivý a napsaný srozumitelným jazykem. Velmi se mi líbí název, který pěkně vystihuje jádro zkoumaného problému. Chválím i úvodní a závěrečný odstavec, které zajímavě otevírají a uzavírají článek. Domnívám se, že výsledky jsou interpretovány adekvátně a objektivně. Jednotlivé části textu na sebe plynule a ber zproblémově navazují. Délka textu odpovídá předepsanému rozsahu. Co však v mých očích nesmírně snižuje kvalitu tohoto textu, je obrovské množství gramatických chyb a překlepů. Působí to na mě tak, jako by si autor článek před odevzdáním vůbec nezkontroloval. Chyby s navrženými opravami jsou označeny červeným textem s podtržením a doplněny návrhy k opravě v poznámkách pod čarou. V pasážích označených červeným pozadím, bych doporučovala použít jiné výrazy nebo přeformulovat: 14 dospěli 15 jedinců, kteří 16 vyčerpali 17 závěr, že 18 výkon, byl 19 (Bertrams, Baumeister, Engler a Furley, 2015) 20 pozor, abychom 21 čekají, vyvarovali  překročit cestu – přejít cestu, přejít přes cestu  ve studii autorů Bertrams, Baumeister, Engler a Furley (2015) – Původní znění mi připadá stejné, jako bych napsala „ve studii autorů Novák, Čermák, Kalina a Beneš (2015)“, lepší mi připadá „ve studii autorů Nováka, Čermáka, Kaliny a Beneše (2015)“ a stejně tak „ve studii autorů Bertramse, Baumeistera, Englera a Furleye (2015)“.  nápisu „červená“ vyvedeném – Slovo „vyvedený“ mi do tohoto kontextu vůbec nepasuje, použila bych např. „uvedeném“ nebo zkrátka jen „nápisu „červená“ na černém nebo bílém pozadí“. Domnívám se, že autor naplnil zadání a celkově bych si takový článek s chutí přečetla a považovala bych ho za přínosný, ovšem až po důkladné jazykové korektuře.