STÁLE SILNĚJŠÍ MOC BAREV: JAK BARVY OVLIVŇUJÍ NÁŠ KOGNITIVNÍ VÝKON? Barvy jsou pro většinu z nás velice důležitou součástí okolí. Jsou důležitým aspektem věcí kolem nás, znatelně ovlivňují například to, jestli se nám předmět líbit bude či ne. Ovlivňují náš každodenní život, určují naše ranní vybírání oblečení a ovlivňují i chutě na určité pokrmy. Toto však není jejich jediné působení na nás, na pozorovatele. Barvy mají moc ovlivnit náš momentální emoční stav, naši jistotu, důvěru, úzkost, prožívání emocí. Vnímání barev je evolučně podmíněno zkušeností s předměty dané barvy, například červenou si podvědomě spojujeme s nebezpečím, ohrožením a agresí, šedá je barva neutrálnější a klidnější. Na témata barev a jejich působení bylo uskutečněno velké množství výzkumů. Některé výzkumy se zaměřují na působení červené barvy na výkon, který podle výsledků snižuje. Některé studie dokazují, že už jen slovo „červená“ vytištěné jinou barvou, způsobuje pokles výkonu v kognitivních testech, na což byla zaměřena i třetí část uvedeného experimentu. Tento výzkum se tedy zaměřuje na působení červené barvy na soustředěnost a výkon. Tato studie díky třem experimentům porovnává působení červené a šedé barvy na kognitivní výkon účastníků studie. Výzkum se skládal ze tří praktických experimentů, k nímž byly vždy pozvány jiné osoby. V první části experimentu byly na červeném nebo šedém pozadí účastníkům prezentovány matematické úlohy, ve druhé byl postup stejný, jen participanti řešili úlohy slovní. Výzkumníci předpokládali, že úlohy na červeném pozadí budou řešeny méně úspěšně než ty na pozadí šedém, což se na konci výzkumu potvrdilo. V té poslední bylo slovo „červená“ psáno jinou barvou a byl také zkoumán vliv na výkon. Výzkum se také zaměřuje na vliv míry sebekontroly na výsledky testů ovlivněných barvami, jestli může sebekontrola snížit negativní vliv červené barvy, což se autoři domnívají, že kognitivně jde, což se autoři výzkumu snaží potvrdit. Výzkum otevírá dveře dalšímu výzkumu a to hlavně výzkumu pomocí nových metod. Autoři se zmiňují o využití eye-trackingu či o zapojení i jiných barev, než jen šedé a červené. Hodnocení Negativa Název článku je vágní, čtenář může mít jiná očekávání od jeho obsahu. Úvodní odstavec se příliš snaží být poutavý na úkor relevantnosti podávaných informací. Poskytuje informace, které není možné dohledat v původním textu bez jakékoliv další citace. „Tento výzkum se tedy zaměřuje na působení červené barvy na soustředěnost a výkon. Tato studie díky třem experimentům porovnává působení červené a šedé barvy na kognitivní výkon účastníků studie.“ – Toto tvrzení podle mě není zcela v souladu s obsahem studie, je zobecněné a nepřesné. Níže se autor dostává blíže k podstatě výzkumu, ale zmínit hlavní pointu s tím, že se na to výzkum „také“ zaměřuje, je zavádějící. Nejen v kontrastu s délkou nicneříkajícího úvodu je informativní část článku zoufale krátká. Ze zkratkovitých informací je těžké udělat si obrázek o tom, jak studie ve skutečnosti probíhala. „Výzkum se také zaměřuje na vliv míry sebekontroly na výsledky testů ovlivněných barvami, jestli může sebekontrola snížit negativní vliv červené barvy, což se autoři domnívají, že kognitivně jde, což se autoři výzkumu snaží potvrdit.“ – Myslím si, že chápu, co se autor snaží říci, ale doporučil bych si toto souvětí přečíst ještě jednou. Pozitiva Poutavý úvodní odstavec. Volba jednoduchých slov a obratů. Článek se dobře čte. Oceňuji závěrečný odstavec, zmiňující význam výzkumu. Dobré rozvrhnutí textu, pořadí prezentace informací dává smysl. Shrnutí Zadání bylo určitě splněno, nicméně myslím, že by autor měl zdůraznit cíl a výsledek studie, případně si ji ještě jednou přečíst. Ze stejného důvodu bych tento článek určitě vrátil k přepracování.