STÁLE SILNĚJŠÍ MOC BAREV: JAK BARVY OVLIVŇUJÍ NÁŠ KOGNITIVNÍ VÝKON? Barvy jsou pro většinu z nás velice důležitou součástí okolí. Jsou důležitým aspektem věcí kolem nás, znatelně ovlivňují například to, jestli se nám předmět líbit bude či ne. (první dvě věty říkají v podstatě to samé – jednu z nich bych vynechala) Ovlivňují náš každodenní život, určují naše ranní vybírání oblečení a ovlivňují i chutě na určité pokrmy. Toto však není jejich jediné působení na nás, na pozorovatele. Barvy mají moc ovlivnit náš momentální emoční stav, naši jistotu, důvěru, úzkost, prožívání emocí. Vnímání barev je evolučně podmíněno zkušeností s předměty dané barvy, například červenou si podvědomě spojujeme s nebezpečím, ohrožením a agresí, šedá je barva neutrálnější a klidnější. Na témata barev a jejich působení bylo uskutečněno velké množství výzkumů. (první odstavec bych zkrátila, často se opakují již jednou zmíněné informace) Některé výzkumy se zaměřují na působení červené barvy na výkon, který podle výsledků snižuje. Některé studie dokazují, že už jen slovo „červená“ vytištěné jinou barvou, způsobuje pokles výkonu v kognitivních testech, na což byla zaměřena i třetí část uvedeného experimentu. (dvakrát za sebou použito slovo některé – nahradila bych ho jiným výrazem) Tento výzkum se tedy zaměřuje na působení červené barvy na soustředěnost a výkon. Tato studie díky třem experimentům porovnává působení červené a šedé barvy na kognitivní výkon účastníků studie. (raději bych použila minulý čas, zní to lépe; druhý a třetí odstavec bych spojila do jednoho, text mi přijde až moc členitý na to, jak je krátký) Výzkum se skládal ze tří praktických experimentů, k nímž byly vždy pozvány jiné osoby. V první části experimentu byly na červeném nebo šedém pozadí účastníkům prezentovány matematické úlohy, ve druhé byl postup stejný, jen participanti řešili úlohy slovní. Výzkumníci předpokládali, že úlohy na červeném pozadí budou řešeny méně úspěšně než ty na pozadí šedém, což se na konci výzkumu potvrdilo. V té poslední bylo slovo „červená“ psáno jinou barvou a byl také zkoumán vliv na výkon. (tady jsou uvedeny špatné údaje. Matematické úlohy přece nebyly prezentovány na barevném pozadí, osoby byli nejdříve na krátkou chvíli vystaveni slovu TEST na barevném pozadí a poté měli za úkol spočítat matematickou úlohu, která už barevné pozadí neměla; v třetím experimentu bylo slovo červená psáno černě a zkoumal se vliv samotného slova a ne barvy, kterou bylo napsáno) Výzkum se také zaměřuje na vliv míry sebekontroly na výsledky testů ovlivněných barvami, jestli může sebekontrola snížit negativní vliv červené barvy, což se autoři domnívají, že kognitivně jde, což se autoři výzkumu snaží potvrdit. (špatně formulovaná věta, která je díky tomu nesrozumitelná) Výzkum otevírá dveře dalšímu výzkumu a to hlavně výzkumu pomocí nových metod. Autoři se zmiňují o využití eye-trackingu či o zapojení i jiných barev, než jen šedé a červené. (časté opakování slova výzkum a jako závěr mi to přijde nicneříkající) Časté opakování slov a špatná formulace vět brání správnému pochopení textu. Jako velké mínus vidím uvedení špatných informací o průběhu experimentů.