Míra sebekontroly ovlivňuje působení efektu červené barvy Na základě předchozích zjištění, že barvy ovlivňují psychické funkce a že vnímání červené barvy vyvolává úzkost a tím narušuje kognitivní výkonost, byl vytvořen nový výzkumný projekt. Autoři převážně z německých univerzit navrhují tento efekt červené barvy testovat ve spojitosti se sebeovládáním a seberegulací. Autoři testovali hypotézu, že úzkostné reakce vyvolané červenou barvou nebo napsané slovo červená by mohly ohrozit kognitivní výkonnost silněji, když bude schopnost sebeovládání na chvíli snížena. Předpokládali, že vystavení červené barvy, zhorší výkon v kognitivním testu u lidí, kteří předtím vykonávali činnost spojenou s vynaložením sebekontroly. Zatímco lidé, kteří tuto činnost nevykonávali, budou efektem červené barvy méně ovlivněni. Celý výzkum zahrnoval tři oddělené experimenty, kterých se dohromady zúčastnilo 274 probandů, z toho 178 žen a 96 mužů z různých univerzit, průměrný věk byl 20,24 let. Účastníci byli vystavováni červené nebo šedé barvě (kontrolní barva), někdy i pouze nápisu červený (černě napsané na bílém papíře). Poté měli různé úkoly například přepisovat text s vynecháním písmen e a n ve slovech, dále různé kognitivní testy verbálních i číselné, matematické úlohy, testy zjištující hodnotu IQ. Autoři zjistili, že krátké vystavení červené barvě způsobuje horší výsledky v kognitivních testech, ale jen u lidí, kteří předtím vyvíjeli činnost, při které vynaložili jistou míru sebekontroly v předchozích úlohách a jejich sebekontrola je tedy mírně vyčerpána. U ostatních účastníků nebyl zpozorován úbytek kognitivní výkonnosti v důsledku vystavení červené barvě. Tedy účastníci, kteří měli vyšší hladinu sebekontroly, dokázali odolat efektu červené barvy. V případě dalších navazujících studií autoři uvádějí, že by bylo zajímavé porovnat červenou barvu i s jinými barvami než pouze šedou. Výsledkem výzkumu tedy bylo znovu ověření a prokázání toho, že různé barvy mají odlišné účinky na výkonnost, a dále stanovení a porovnání, kdy se tyto účinky vyskytují, respektive nevyskytují. Hodnocení: Článek dle mého názoru vystihuje metodu brief report. Autor objektivně a stručně podává informace o daném výzkumu – nesnaží se lákat popularizačními obraty. Název článku přesně vystihuje, co je v textu rozebráno. Jazyk je srozumitelný, čtivě napsaný, neobsahuje zbytečné odborné termíny. Formální stránka a rozvržení textu je smysluplné. Poutavost a popularizace není v článku příliš zastoupena, ale informační exaktnost a stručnost bez „omáčky“ kolem se mi líbí – hledám-li stručný výtah informací výzkumu. V odborně populárním médiu článek může mít své místo a funkci stručného popsání a komunikování relevantních informací splňuje až na pasáž: Účastníci byli vystavováni červené nebo šedé barvě (kontrolní barva), někdy i pouze nápisu červený (černě napsané na bílém papíře). Poté měli různé úkoly například přepisovat text s vynecháním písmen e a n ve slovech, dále různé kognitivní testy verbálních i číselné, matematické úlohy, testy zjištující hodnotu IQ. – Myslím, že právě úkoly přepisu textu je ona výše zmíněná aktivita, která vyčerpává ego. Kognitivní testy a IQ test pak slouží k porovnání skórů v důsledku různých podmínek. Stylistika poslední věty je zvláštní. Myslím, že by článek prošel – jako redaktor časopisu bych ale měl požadavky na vnesení popularizace do textu, ač vnímám, že to autorův záměr nejspíš nebyl. Celkově mi článek přijde jako zdařilý. A to i přes trestuhodný fakt, že do limitu splnění délky textu chybí 6 slov!