Kresba lidské postavy 25.9.2015 Použití •U dětí: –Zralost dílčích mentálních a psychomotorických schopností –Celková zralost –Zralost kognitivního vývoje –Zralost osobnostního vývoje •U dospělých: –Aktuální psychický stav –Stabilní projevy osobnosti Vývoj a modifikace testu •Florence Goodenoughová: Draw-A-Man (1926) •Vědecký přístup až zač. 20. stol., zájem o kresbu již na konci 19. stol. •Goodenoughová: metoda pro •zjišťování rozumového vývoje dětí. •Vzorek 2300 dětí, 4-10 let. •Kritika – kresba postavy se mění a •obohacuje během vývoje a toto •obohacení neprobíhá u všech dětí •stejně rychle a je ovlivněno mnoha •faktory – rodina, vzdělání, grafická zruč- •nost. Goodenough-Harris Drawing Test •Revize testu Goodenoughové, 1963 D. B. Harrisem – kresba jako prostředek hodnocení kognitivního vývoje •2 části: mužská postava, ženská postava •73 položek – zachycení jednotlivých částí těla, oblečení, proporcí apod. •Autoportrét – doplňující kresba Þ projektivní test dětské osobnosti •Česká verze: Šturma a Vágnerová, 1982 Draw-A-Person, DAP •Karen Machoverová: –Test jako ukazatel celkového psychického vývoje i k odvozování charakteristik osobnostního vývoje. –Věk použití: od 4-5 do 10-12 let –„Nakresli člověka.“ –Na otázky dítěte odpovídáme: – „Udělej to, jak chceš.“ –Všímáme si spontánních komentářů, –pořadí kreslení různých částí těla a čas –provedení. DAP - pokračování •Po dokončení obrázku požádáme subjekt o nakreslení postavy opačného pohlaví na další papír. •Porovnání obou kreseb na základě dvojí metodologie: –Analýza obsahu kresby – částí těla, hlavy, úst, nohou, oblečení a detailů. –Formální a strukturální aspekty kresby (pohyb, asymetrie, velikost, umístění, perspektiva, kvalita tahu). •Machoverová – hypotéza Þ je normální nakreslit nejdříve postavu svého pohlaví. –Výzkumy: první postava je nejčastěji stejného pohlaví, ale 1/3 až 1/5 subjektů kreslí jako první postavu opačného pohlaví. –Je užitečné probrat známky rozdílnosti pohlaví, jichž jsme si všimli – nechat dítě se k tomu vyjádřit. Draw-A-Person: A quantitative Scoring System • •J. A. Naglieri, 1988 •Orientační hodnocení komplexní vývojové úrovně kognitivních schopností. •5-17 let •14 kritérií (oči, paže, oblečení atd.), celkem 64 položek •Hodnotí se přítomnost části těla i proporce naglieri.gif (5133 bytes) Kresba postavy v ČR •Psychodiagnostika, s.r.o. –M. Vágnerová –Metoda umožňuje diagnostiku mentálních a osobnostních charakteristik dítěte. Kresba je cennou výpovědí o duševním stavu dítěte ve třech rovinách různého stupně komplexnosti: 1. Odráží úroveň dílčích schopností zrakového vnímání, představivosti, paměti, jemné motoriky a senzomotoriky a integrace těchto funkcí. 2. Kresba odráží dosaženou úroveň rozumových schopností dítěte. 3. Do kresby se promítají některé osobnostní charakteristiky jedince. –Použití: individuální, od 3,5 do 11 let Kresba postavy v ČR •Hogrefe - Testcentrum •Zdeněk Altman, 2011 •Základy práce s kresebnými projektivními metodami, Administrace a způsoby interpretování kresby postavy, Práce s kresbou z výkonnostního hlediska, Formální a obsahová analýza nejdůležitějších znaků na kresbě postavy, Četnost výskytu nejvýznamnějších znaků – orientační normy, Symbolická interpretace a Kresba postavy u dětí. Bez_n_zvu Projektivní hodnocení kresby lidské postavy •Hodnocení je zaměřené na hledání různých symbolů – ty jsou chápány z psychoanalytického hlediska jako signály nevědomí. •Metoda je používána spíše v diagnostice dospělých, nutná opatrnost při interpretace dětských kreseb. •Administrace •Tužka, papír A4 •„Nakresli lidskou postavu.“ Po dokončení na druhý papír „Nakresli postavu opačného pohlaví.“ •Bez časového limitu. •Pouze individuální použití (nutné získat informace o postupu kresby). •Po dokončení se ptáme: Kolik je postavě let, co dělá, jaká je, co má ráda, jakou má náladu, jak se cítí apod.