PAMĚŤ část I: DEFINICE PAMĚTI výzkumné metody TRADIČNÍ MODELY PAMĚTI ALTERNATIVNÍ MODELY TEORIE ZAPOMÍNÁNÍ Paměť je aktivní proces a nikoliv pouhý otisk jevů, událostí či předmětů reálného vnějšího a vnitřního světa. Paměť paměť je způsob, jak zaznamenat minulost a později se k ní vrátit a ovlivnit tak přítomnost. bez paměti by bylo jen tady a teď, nic nového bychom si neosvojili, nic znova nepoznali, neměli bychom vědomí sebe sama – kontinuitu já jsem já při každém probuzení Teorie paměti se zabývají jak strukturou paměti, tak procesy, které v této struktuře probíhají. pojem “struktura” odkazuje na způsob, jakým je paměťový systém organizován pojmem “proces” pak na činnosti, které v tomto systému probíhají PAMĚŤ • strukturace okolního světa • sebeuvědomění • paměť jako schopnost • paměť jako proces • 3 mechanismy – kódování, uchovávání a vybavení 1. vstup - kódování (encoding) osvojení, zanechání paměťové stopy 
 v nervovém systému. 2. uchování - uskladnění (storage) 3. výstup - vybavení (retrieval) většina problému 
 s pamětí je problém vybavování, ne podržení METODY ZKOUMÁNÍ PAMĚTI • Ebbinghausovy experimenty • vybavení (reprodukce; volná a sériová) vs. 
 rekognice (znovupoznání) • implicitní vs. explicitní paměť (T--OG-N) • osoby s normální pamětí, osoby s různými typy amnézie, mnemonici • kombinace se zobrazovacími metodami Herman Ebbinghaus (1850-1909) Tento příběh začal v roce 1877 v jednom pařížském antikvariátu. Navštívil jej mladý německý filosof Herman Ebbinghaus. Dostala se mu tam do ruky knížka pojednávající o tom, jak se vědecky zkoumá smyslové vnímání. Ebbinghause kniha nadchla a postupy, o kterých se v ní dočetl, užil k výzkumu lidské paměti. Stal se průkopníkem úplně nového oboru - psychologie lidské paměti. František Koukolík, (2002) 3 metody • metoda “podržených členů” • metoda “opakování” • metoda “úspor” 0 % mub 1 – 2 % fap fep jis mib mef rov vef wet zaf zab TRADIČNÍ MODELY • Waugh, Norman (1965) – primární a sekundární paměť • primární - dočasné, právě užívané informace • sekundární - trvalé, resp. velmi dlouho uložené informace • Atkinson a Shriffin (1968) – třísložkový model • senzorická, krátkodobá a dlouhodobá • sklady vs. obsah (paměť) zapomínání senzorický registr krátkodobá paměť dlouhodobá paměť pozornost vypadnutírozpad rušení kódování načítání 1 - 3 s. 15 - 30 s. 1 s. - celý život opakování senzorické registry – jsou specifické pro smyslové modality; senzorický registr podrží příchozí informace na zlomek sekundy, než podnět uplyne krátkodobá paměť – to co je momentálně přítomno ve vědomí; velmi omezená kapacita dlouhodobá paměť – kapacita 
 v podstatě neomezená, stejně tak 
 i délka skladování Celá zpráva – 3-5 znaků Částečná zpráva – až 9 znaků (podle intervalu) 7 I V F
 
 X L 5 3 
 
 B 4 W 7 1/20 s. latence 0 -1s. 7 I V F
 
 X L 5 3 
 
 B 4 W 7 střední vysoký nízký 7 I V F
 
 X L 5 3 
 
 B 4 W 7 vysokývysoký SPERLINGOVA IKONA KRÁTKODOBÁ PAMĚŤ • nejen obsah, ale i kontrolní procesy • Miller (1956) – kapacita 7± prvků (chunks) • další vlivy – komplexnost prvků, interference Zaznamenejte co nejvíce snímků Kategorie: doprava večerníčky kancelář zvířata města památky kuchyně svátky stavba 0-5 5-10 10-15 15-20 20-25 25-30 30-40 40-50 50-… KŘIVKA POŘADÍV SÉRII • interpretace podle teorie interference • efekt novosti - na slova na 
 konci seznamu působí 
 proaktivní interference • efekt prvenství - na slova na 
 začátku seznamu působí 
 retroaktivní interference • na slova ze středu seznamu 
 působí oba typy interference Řím (Romulus a Rémus), lyže, letadlo, Mach a Šebestová, lepící páska, Praha, Korunovační klenoty, potápěč (korály), arabská dívka, kaktus tramvaj, Krkonošské pohádky, tužky, psací stroj, telefon, obložený talíř, beránek (velikonoce), vlak (Pendolino), vrabec, Křemílek aVochomůrka DLOUHODOBÁ PAMĚŤ • kapacita ? • teoreticky nekonečná • trvalost ? • Penfieldovy výzkumy ALTERNATIVNÍ MODELY • struktura paměti na základě úrovně zpracování informace • teorie pracovní paměti • paměť jako soustava systémů • konekcionistický model ÚROVNĚ ZPRACOVÁNÍ • Craik a Lockhart (1972) - úroveň kognitivního zpracování určuje, nakolik si předmět nebo událost zapamatujeme • počet opakování nehraje klíčovou roli • elaborace • rozlišenost • autoreferenční efekt ÚROVNĚ ZPRACOVÁNÍ STŮL Fyzikální: Je slovo napsané velkými písmeny? Akustická: Rýmuje se slovem kůl? Sémantická Jedná se o nábytek? Rozvíjející význam Je možné použít slovo ve větě: Muž zaléval_____ ? PRACOVNÍ PAMĚŤ • Baddeley, 1990 novější koncept pracovní paměti – delší než krátkodobá, ale kratší než dlouhodobá obsahuje řídící úsek (připomíná funkci pozornosti) a podřízené systémy – jeden pro zpracování řeči , jeden pro vizuálně-prostorové informace, jeden pro spojování různých typů informací VIZUOSPACIÁLNÍ NÁČRTNÍK • ukládá vizuální informace • používá vizuální obrazy • další dělení na • zraková vyrovnávací paměť • vnitřní zapisovatel FONOLOGICKÁ SMYČKA • niterná řeč – vnitřní ucho, vnitřní hlas • rozdělení na • fonologický sklad • artikulační proces CENTRÁLNÍVÝKONNÁ SLOŽKA • kontroluje fonologickou smyčku a vizuaprostorový náčrtník • určuje, který stimul bude uložen do dlouhodobé paměti • integruje informace ze smyslů a dlouhodobé paměti EPIZODICKÝ ZÁPISNÍK • episodický zásobník do teorie přidán až později (Baddeley, 2000) • integruje informace z obou předchozích systémů a zkombinuje je do multidimenzionální reprezentace paměť deklarativní (explicitní) epizodická (události) sémantická (fakta) procedurální dovednosti (např. motorické, percepční, kognitivní) priming (percepční sémantický ) podmiňování neasociativní (habituace, senzitizace) Squire (1990) nedeklarativní (implicitní) paměť jako 
 soustava systémů konekcionistický model TEORIE ZAPOMÍNÁNÍ • rozpad paměťové stopy/vyhasínání • teorie interference • vliv kontextu • vytěsnění ZAPOMÍNÁNÍ –TEORIE VYHASÍNÁNÍ • rozpad paměťové stopy • obtížně testovatelná teorie – motivace probandů, zabránění opakování… • Reitmanová (1974) – vmezeřená úloha (určení tónu) • zabraňuje opakování – vyžaduje záměrnou pozornost • není interferujícím učením ZAPOMÍNÁNÍ –TEORIE INTERFERENCE • experimenty Petersonových(1959) • trigramy, retenční interval (3 – 18 s) bez možnosti opakování si • s časem klesá podíl reprodukovaného materiálu • proaktivní interference • interferuje aktivita PŘED učením • retroaktivní interference • interferuje aktivita PO učení, ale PŘED vybavením VLIV KONTEXTU • kognitivní kontext – experti vs. nováčci v oboru • emocionální kontext (zábleskové vzpomínky) • vliv prostředí (potápěči) • specificita kódování • autoreferenční efekt • vliv prostředí VYTĚSNĚNÍ • emoční faktory • problematické doložit • vytváření falešných vzpomínek • konstruktivní povaha paměti