PSA_016 ÚVOD DO PSYCHOLOGIE Největší psychologické mýty I Jiří Čeněk 50 NEJVĚTŠÍCH MÝTŮ POP-PSYCHOLOGIE PROČ PODLÉHÁME PSYCHOLOGICKÝM MÝTŮM? POPULÁRNÍ PSYCHOLOGIE POPULÁRNÍ PSYCHOLOGIE ¢Značné množství dezinformací ¢Nelze rozlišit fakta a pověry ¢Psychologická mytologie —Falešné domněnky —Moderní legendy —Babská pověry POPULÁRNÍ PSYCHOLOGIE ¢Mylným psychologickým tvrzením můžeme podlehnout všichni, pokud nejsme vyzbrojeni FAKTY! ¢Příklad z minulosti: Frenologie — Z hrbolků na lebce můžeme vyčíst psychologické vlastnosti (zvětšené mozkové oblasti vytvářejí vroubky na lebce) AMATÉRSKÁ PSYCHOLOGIE ¢G. Kelly (1955): Všichni jsme amatérští psychologové —Neustále se snažíme pochopit motivy lidí okolo nás —Vytváříme si hypotézy, ty jsou založeny pouze na intuici (zdravém rozumu) ne na vědeckém poznání JAK NEPODLÉHAT MÝTŮM? ¢Méně se řídit intuicí a zdravým rozumem ¢Více spoléhat na fakta, kriticky myslet ¢Příklady, kdy zdravý rozum selhává: ¢ Slunce se točí okolo země, protože ze země to tak vypadá. Země je stabilní a nehybná. ZDROJE PSYCHOLOGICKÝCH MÝTŮ 1.Záměna běžnosti tvrzení za jeho správnost ¢„100x opakovaná lež se stává pravdou“ ¢ Zdánlivá kredibilita tvrzení. Když to všichni říkají, musí to být pravda. ZDROJE PSYCHOLOGICKÝCH MÝTŮ 2.Touha po jednoduchých odpovědích a řešeních na komplikované problémy ZDROJE PSYCHOLOGICKÝCH MÝTŮ 3.Iluzorní korelace: 2 nesouvisející události spolu zdánlivě souvisejí 4.Vyvození příčiny z korelace (problém 3. proměnné – ne nutně přímý kauzální vztah) 5. 5. Zneužívání v dětství Agresivita v dospělosti Genetické faktory ZDROJE PSYCHOLOGICKÝCH MÝTŮ 5.Zavádějící zobrazení v médiích ¢ VYBRANÉ PSYCHOLOGICKÉ MÝTY VĚTŠINA LIDÍ VYUŽÍVÁ POUZE 10 % KAPACITY MOZKU Kdo by nechtěl využívat více procent kapacity svého mozku? „Experti“ nabízejí snadná řešení, která nefungují. VĚTŠINA LIDÍ VYUŽÍVÁ POUZE 10 % KAPACITY MOZKU ¢Jaké argumenty bychom mohli uvést proti tomuto tvrzení? 3. ¢ ¢ ¢ ¢ ¢ ¢ ¢ ¢ ARGUMENTY PROTI ¢Evoluční hledisko: —Váha 2-3 % celkové hmotnosti, spotřeba 20 % kyslíku —Dopustila by evoluce takové plýtvání zdroji? —Nebylo by jakékoliv zvýšení kapacity využito existujícími systémy ke zvýšení šancí daného jedince v procesu přirozeného výběru? ARGUMENTY PROTI ¢Poznatky klinické neurologie a neuropsychologie —Poškození daleko menší části mozku než 10 % má fatální důsledky. —Elektromagnetická stimulace mozku: v mozku nejsou žádné klidné oblasti (stimulaci neprovází vjemy, city, pohyby) — ARGUMENTY PROTI ¢PET, fMRI, EEG, fNIRS ¢I jednoduché úkony vyžadují zapojení oblastí rozmístěných napříč celým mozkem JAK MÝTUS O 10 % VZNIKL? ¢William James: „Pochybuji, že by průměrný člověk dokázal využít více jak 10 % svého intelektového potenciálu.“ ¢Postupná transformace výroku na 10 % mozkové kapacity/10 % mozku: ¢D. Carnegie (1936): Jak získávat přátele a působit na lidi? MÝTY O PAMĚTI PAMĚŤ JAKO KAMERA ¢ ¢ ¢ ¢ ¢ ¢ ¢ ¢ ¢Alvarez, Brown (2002): 36 % ¢Lenz, Ek, Mills (2009): 27 % USA, studenti PAMĚŤ JAKO KAMERA ¢Zdroje: ¢S. Freud: ¢Zapomenuté, často traumatické zážitky leží v nevědomí bez ohledu na čas a vliv jiných vzpomínek. PAMĚŤ JAKO KAMERA ¢Extrémně emocionální a význačné zážitky ¢= „záblesky“, časem též blednou a jsou náchylné ke zkreslení (např.: Neisser, Hyman, 1999) ¢1 den, 2,5 roku později ¢Vysoká míra jistoty o přesnosti (nízká korelace přesnosti a přesvědčení o přesnosti) PAMĚŤ JAKO KAMERA ¢Popis 1. “I was in my religion class and some people walked in and started talking about [it]. I didn’t know any details except that it had exploded and the schoolteacher’s students had all been watching which I thought was so sad. Then after class I went to my room and watched the TV program talking about it and I got all the details from that.” ¢ ¢Popis 2. “When I first heard about the explosion I was sitting in my freshman dorm room with my roommate and we were watching TV. It came on a news flash and we were both totally shocked. I was really upset and I went upstairs to talk to a friend of mine and then I called my parents.” PROBLÉM V PŘÍPADĚ OČITÉHO SVĚDECTVÍ FÁZE, VE KTERÝCH DOCHÁZÍ KE ZKRESLENÍ: 1.Percepce a zaměření pozornosti ¢Change blindeness – selektivní role pozornosti —https://www.youtube.com/watch?v=BZ0l9s8_Hmk 2.Kódování do paměti 3.Uchování v paměti – zapomínání 4.Vybavení – tendence dokreslovat ¢Proměnné: čas a délka trvání události, pohlaví, věk, inteligence, „paměť na obličeje“, emoce, osobnostní proměnné, etc… PŘÍČINY ZKRESLENÍ: ¢Povaha paměti: ¢NE reproduktivní – nekopíruje to, co jsme prožili ¢ALE rekonstrukční – přesné vzpomínky + přesvědčení, potřeby, emoce ¢Schématičnost: ¢Schéma = mentální model/organizovaná struktura poznatků uchovaných v paměti ¢Př.: Návštěva zubaře ¢Ovlivňují vnímání nových a minulých zážitků – minulost by měla splňovat naše schématická očekávání VYTVÁŘENÍ FALEŠNÝCH VZPOMÍNEK ¢Loftus (1993): Ztracen v nákupním centru ¢https://www.youtube.com/watch?v=PQr_IJvYzbA ¢ ¢ ¢ ¢ ¢ ¢ ¢Chris měl uvést vše, co si pamatuje: 1.Málo informací 2.Rekonstrukce podrobné vzpomínky ¢Podobné experimenty: napadení zvířetem, úraz, lékařský zákrok, šikana v dětství,… THE HUMAN CAMERA – STEPHEN WILTSHIRE ¢https://www.youtube.com/watch?v=a8YXZTlwTAU ¢ HYPNÓZA A PAMĚŤ ¢ HYPNÓZA A PAMĚŤ ¢USA: 70 % studentů (Tailor, Kowalski, 2003) ¢84 % psychologů (Loftus & Loftus, 1980) ¢75 % (Yapko, 1994) ¢20-34 % psychoterapeutů hypnózu využívá k vybavení si vzpomínek na sex.zneužívání VLIV POP-KULTURY ¢Svědci si vybavují podrobnosti zločinů a dávno zapomenuté události z dětství HYPNÓZA A PAMĚŤ ¢Evidence proti: ¢Např.: Lid proti G. Franklinovi ¢1990 odsouzen za vraždu S. Nasonové z roku 1969 ¢Usvědčen na základě vzpomínek své dcera Eileen ¢Vzpomínky vybaveny během terapie pomocí hypnózy ¢1996 zproštěn všech obvinění ¢ HYPNÓZA A PAMĚŤ ¢Hypnóza pomáhá utvářet falešné vzpomínky, ¢Vzpomínky zkresluje (Lynn et al, 2001) ¢Hypnóza zvyšuje nepodloženou důvěru ve vzpomínky (Green, Lynn) ¢ ¢Většina států v USA může vyloučit svědectví svědků, kteří byli zhypnotizováni ¢ ¢ HYPNOTICKÁ REGRESE HYPNOTICKÁ REGRESE ¢https://www.youtube.com/watch?v=JVPx-ZE9jXU ¢Steve G. Jones - hypnoterapeut HYPNOTICKÁ REGRESE ¢Regrese do dětství, před porod: —Imitace dětského chování na základě předpokladů, které máme o daném období ¢Argumenty proti: —Vzorce chování neodpovídají vývojovým obdobím —Jiná slovní zásoba —Kognitivní funkce —EEG HYPNOTICKÁ REGRESE ¢Regrese do minulých životů: —Snaha odhalit příčinu dnešních těžkostí v minulých životech ¢Argumenty proti: —Výtvory fantazie a představ —Na základě toho, co o daném období vědí —Př.: Císař Julius Caesar, 50 PřNL —X V té době se nedělilo na NL/PNL —X Caesar nebyl císař ale doživotní diktátor KDE HYPNÓZA FUNGUJE? ¢Léčba bolesti ¢Odvykání kouření ¢Doplněk KBT (úzkost, obezita, fóbie) DALŠÍ MATERIÁLY ¢Svědetví ¢http://www.tedxsalford.com/the-inaccuracies-of-eyewitness-testimony ¢http://www.tedxsalford.com/the-inaccuracies-of-eyewitness-testimony-part-2-memory ¢http://www.tedxsalford.com/the-inaccuracies-of-eyewitness-testimony-part-3 ¢ ¢Hypnóza ¢https://www.youtube.com/watch?v=ZUPHV-LiJQs ¢ ¢