PSA_016 ÚVOD DO PSYCHOLOGIE Psychologické mýty II POZOR! ¢Přednášky 17.11. (Státní svátek) a 24.11. (kurz v Tilburgu) se nekonají. ¢Uvidíme se opět 1.12. 2015 MÝTY O VĚDOMÍ SYMBOLICKÝ VÝZNAM SNŮ ¢ ¢ ¢56 – 75 % lidí z Koreje, USA a Indie si myslí, že sny mohou odhalit skryté pravdy SYMBOLICKÝ VÝZNAM SNŮ ¢ ¢ ¢ ¢ ¢ ¢ ¢ ¢ ¢ ¢ ¢ ¢http://www.snar.cz/ ¢ SYMBOLICKÝ VÝZNAM SNŮ ¢Sny jako prostředek: —Předpovědi budoucnosti —Osobního vhledu do problému — SYMBOLICKÝ VÝZNAM SNŮ ¢Zdroje 1.Lidová tradice 2.Psychoanalytická tradice: ¢S. Freud: „Sny jsou královskou cestou k pochopení nevědomé mysli a obsahují psychologii neuróz v kostce.“ SYMBOLICKÝ VÝZNAM SNŮ SYMBOLICKÝ VÝZNAM SNŮ ¢Při snění: ¢Obranné mechanismy Ega v klidovém stavu ¢Potlačené impulzy z Id se dostávají k vědomí ¢Transformace pohnutek do symbolů: maskují zakázaná přání + umožňují klidný spánek ¢Manifestní obsah: to, co se nám zdá ¢Latentní obsah: to, jaké potlačené myšlenky, přání touhy MO vyjadřuje ¢Zdroje symbolů —Zážitky z dětství —Životní zkušenosti —Denní rezidua SYMBOLICKÝ VÝZNAM SNŮ ¢Přestože Freud varoval, že obsahy nemají univerzální platnost, toto pravidlo sám porušoval ¢Viz Výklad snů (1900): —Sexuální aktivita: průnik do úzkých prostor, otevírání dveří —Kastrace: padání zubů, stříhání vlasů ¢ SYMBOLICKÝ VÝZNAM SNŮ ¢Hypotéza aktivace – syntéza (J. A. Hobson) ¢Spojení snů s aktivitou mozku ¢REM fáze: —↑ Acetylcholin – nabuzení emočních center —↓ Serotonin a noradrenalin – utlumení oblastí řídících rozum, paměť, pozornost ¢ ¢Sny nemohou mít symbolický význam https://sleep.med.harvard.edu/img/484.jpg SYMBOLICKÝ VÝZNAM SNŮ ¢Hypotéza aktivace – syntéza ¢Sny jsou snahou mozku sestavit smysluplný příběh z míchanice náhodných informací přenášených Varolovým mostem ¢ ¢ MÝTY O MEZILIDSKÉM CHOVÁNÍ PROTIKLADY SE PŘITAHUJÍ NEBO VRÁNA K VRÁNĚ SEDÁ? ????????? Je to tak ????? PROTIKLADY SE PŘITAHUJÍ NEBO VRÁNA K VRÁNĚ SEDÁ? PROTIKLADY SE PŘITAHUJÍ ¢Popkultura: ¢http://marriage.about.com/od/movies/a/oppositesmov.htm ¢ PROTIKLADY SE PŘITAHUJÍ ¢Harville Hendrix: „Pouze protiklady se přitahují, protože taková je povaha reality.“ ¢ PROTIKLADY SE PŘITAHUJÍ —Komplementarita ¢Podpořena velice málo důkazy ¢ Felmlee (1995): Fatal attraction effect —Rozdílnost je v počátku přitažlivá a vzrušující, časem bývá zdrojem nespokojenosti ¢ PROTIKLADY SE PŘITAHUJÍ ¢Výsledky výzkumů: ¢Prediktorem partnerské spokojenosti a delšího trvání manželství jsou: —Uspokojivý sexuální život —Podobné osobnostní vlastnosti (svědomitost, etc.) —Podobné postoje a hodnoty (politika, víra,…) ¢Newcomb (1956) ¢ ČÍM VÍCE LIDÍ JE U NALÉHAVÉ SITUACE, TÍM VĚTŠÍ JE ŠANCE, ŽE NĚKDO ZASÁHNE PROČ TO MU TAK NENÍ? EFEKT PŘIHLÍŽEJÍCÍHO EFEKT KITTY GENOVESE ¢J. Darley & B. Latane (1968) kitty_genovese-002-diagram-L.gif EFEKT PŘIHLÍŽEJÍCÍHO ¢Vysvětlení: —Konformita —Rozptýlení zodpovědnosti ¢https://www.youtube.com/watch?v=OSsPfbup0ac ¢ ¢ EFEKT PŘIHLÍŽEJÍCÍHO ¢Latane, Darley (1968): —Vyplňování dotazníků + kouř do místnosti/žena ve vedlejší místnosti spadne ze žebříku —https://www.youtube.com/watch?v=KE5YwN4NW5o — MUŽI A ŽENY KOMUNIKUJÍ ÚPLNĚ JINÝMI ZPŮSOBY Co myslíte? MUŽI A ŽENY KOMUNIKUJÍ ÚPLNĚ JINÝMI ZPŮSOBY ¢Deborah Tannen: „Ženy hovoří jazykem spojení a intimity, zatímco muži hovoří jazykem statutu a nezávislosti.“ ¢John Gray: „Nejenže muži a ženy komunikují jinak, ale také myslí, cítí, vnímají, reagují, odpovídají, milují potřebují a oceňují jinak. Téměř se zdá, že jsou z různých planet, hovoří jinými jazyky.“ MUŽI A ŽENY KOMUNIKUJÍ ÚPLNĚ JINÝMI ZPŮSOBY MUŽI A ŽENY KOMUNIKUJÍ ÚPLNĚ JINÝMI ZPŮSOBY MUŽI A ŽENY KOMUNIKUJÍ ÚPLNĚ JINÝMI ZPŮSOBY ¢Gray: ¢Jazyk žen se zaměřuje na intimitu a spojitost, jazyk mužů na nezávislost a soutěživost. ¢Když jsou ženy rozrušené, vyjadřují své pocity, zatímco muži se stáhnou do jeskyně. ¢Řešení úkolů: —https://www.youtube.com/watch?v=LlxbKVV5M_g — ¢Nepodloženo žádnými výzkumy MUŽI A ŽENY KOMUNIKUJÍ ÚPLNĚ JINÝMI ZPŮSOBY ¢Mluví ženy více než muži? ¢L. Brizendine: Proč ženy myslí tak, jak myslí, a proč jednají úplně jinak než muži? ¢Ženy: 20.000 slov za den, muži 7.000 ¢Odvozeno ze svépomocné knihy ¢ ¢J. Hyde (2005): metaanalýza 73 studií ¢Cohenovo d: 0,11 (rozdíl mezi skupinami ve vztahu k variabilitě) ¢ ¢M. Mehl (2007): studenti s nahrávacím zařízením ¢Cca 16.000 slov obě pohlaví MUŽI A ŽENY KOMUNIKUJÍ ÚPLNĚ JINÝMI ZPŮSOBY ¢Prozrazují ženy o sobě více než muži? ¢Hyde (2005): 205 studií ¢Cohenovo d: 0,18 ¢ ¢Jsou ženy vnímavější na neverbální signály? ¢J. Hall (1984): detekce emocí v obličejích ¢Cohenovo d: 0,4 ¢Ano MUŽI A ŽENY KOMUNIKUJÍ ÚPLNĚ JINÝMI ZPŮSOBY ¢Závěr: ¢Rozdíly v komunikaci existují, ale jsou zpravidla velice malé ¢ ¢K. Dindia (2006): „Muži jsou ze Severní Dakoty a ženy z Jižní.“ LEPŠÍ JE ZLOST DÁT NAJEVO, NEŽ JI DRŽET V SOBĚ LEPŠÍ JE ZLOST DÁT NAJEVO, NEŽ JI DRŽET V SOBĚ ¢Brown, 1983: 66 % VŠ studentů souhlasí VYPUSTIT PÁRU ¢Akceptováno médii i veřejností. ¢„Vypuštění páry“ jako efektivní způsob ventilace negativních emocí. ¢V AJ: „Blowing off steam“, „Get it of your chest“ ¢ ¢ ¢ ¢ ¢ ¢ ¢ ¢ VYPUSTIT PÁRU ¢Going Postal = dostat vražedný záchvat zuřivosti ¢Př.: P. H. Sherril, 1986, ztráta zaměstnání, 14 Může vybití si vzteku doma do polštáře redukovat agresivní tendence? Může pomoci zabránit tomuto? VYPUSTIT PÁRU ¢Silniční pirátství = výbuch zlosti na silnici ¢http://www.novinky.cz/krimi/321203-silnicni-pirat-prohral-u-nejvyssiho-soudu-bude-souzen-za-obecne -ohrozeni.html ¢ Může vybití si vzteku doma do polštáře redukovat agresivní tendence? Může pomoci zabránit tomuto? VYPUSTIT PÁRU ¢Původ: Aristoteles – O básnictví: Shlédnutí tragické hry poskytuje příležitost pro katarzi (katharsis) = odplavení zlosti, duševní očista. VYPUSTIT PÁRU ¢Sigmund Freud: Thanatos —Eros (pud života) vs. Thanatos (pud smrti) ¢Thanatos: —Starosti každodenního života —Hromadění destruktivní energie —Riskantní a sebepoškozující chování (dovnitř), agrese (ven) —Katarze: vypuštění energie, snížení napětí — VYPUSTIT PÁRU ¢Doporučuje mnoho knih o zvládání hněvu ¢Pomůcky k vypuštění páry ¢ ¢ ¢ ¢ ¢ ¢ ¢ ¢ ¢https://www.youtube.com/watch?v=zGQ9jpZH6O4 ¢ VYPUSTIT PÁRU ¢Janov (1970) Primal scream therapy ¢Zmírnění emoční bolesti způsobené traumaty v kojeneckém a dětském věku ¢https://www.youtube.com/watch?v=YGh0PLRxxc0 ¢ ¢Španělsko: Destruction therapy ¢Hudba + destrukce ¢https://www.youtube.com/watch?v=TbNYGmZvbVo ¢ ¢ VYPUSTIT PÁRU ¢Agresivní chování povzbuzuje agresi: —Bushman (2001): Extermination task — Aggressive behavior/observing/imagining agression may feel good. = reward THANATOS ¢Diskuse: —Hooligans —Násilné videohry, TV K PŘEČTENÍ ¢http://www.meangeme.com/home/why-we-like-who-we-like-the-psychology-of-attraction ¢