6. 12. 2015 1 ZÁKLADY ANDRAGOGIKYZÁKLADY ANDRAGOGIKY Přednáška z předmětu Společenskovědní základ Přednášející: doc. PhDr. Tomáš Čech, Ph.D. Celoživotní učení jako východiskoCeloživotní učení jako východisko Dva úhly pohledy:  učení z hlediska cílů a výsledků  učení jako proces Celoživotní učení má svůj význam nejen v konečném výsledku, ale také v samotném procesu aktivizace člověka, jedince i společnosti. Znaky celoživotního učení:Znaky celoživotního učení:  Je hodnotou samo o sobě, nejen instrumentální.  Existuje všeobecná dostupnost učebních možností.  Předpokládá uznání významu mimoinstitucionálního učení v různých prostředích.  Nabízí šíři prostředků, metod a učení.  Kdo se učí, podporuje osobní rysy pro navazující učení, včetně motivace, samostatnosti, nezávislosti učení.  Koncepce celoživotního učení jako alternativa ke vzdělávací filozofii.  Prostředek rozvoje společnosti.  Nabízí zapojení každého jednotlivce. Znaky učící se společnosti:Znaky učící se společnosti: V centru stojí učení organizace, nejedná se pouze o individuální učení. Proces je kontinuální, celistvý, konkrétní a může docházet k hluboké přeměně celého systému. Mění se způsob jednání, strategické cíle a centrální hodnoty a principy organizace. Učící se společnost:  učení jako nepřetržitá aktivita;  jednotlivci přejímají odpovědnost za vlastní rozvoj;  hodnocení výsledku upřednostňuje úspěch;  učení jako partnerství se všemi.  Cílem může být:  osobní rozvoj  sociální soudržnost  hospodářský rozvoj  Učící se společnost vnímáme prozatím jako ideál Účel vzdělávání dospělých:Účel vzdělávání dospělých:  Druhá vzdělávací šance pro lidi bez vzdělání. Poskytuje odborné vzdělání a zvyšování kvalifikace.  Nabízí rozvoj schopností vyplňovat sociální role v rodině, sociálním životě, jako občan, atd.  Dotýká se sociální péče, např. zdravotní výchovy (kouření, AIDS).  Součástí je individuální rozvoj, schopností trávit hodnotně volný čas, sociální solidarita.  Vzdělávání dospělých význam pro reprodukci, stabilizaci a transformaci společnosti.  Vzdělávání dospělých může zvyšovat schopnost vidět svět novým způsobem a aktivně ho měnit.  Vzdělávání dospělých jako nástroj mobilizace a politické participace 6. 12. 2015 2 AndragogikaAndragogika –– vymezení termínuvymezení termínu  Vytvořen podle vzoru „pedagogika“ obdobným pojmovým rozšířením pojmu anér, andr-os (muž) na dospělý člověk + agogé (vedení, výchova z agó; agein = vésti, říditi).  Dříve, než andragogika získala svůj název, se předpokládalo, že metody a techniky učení dětí by se mohly aplikovat při vzdělávání dospělých. Pojem andragogika se tedy vytvořil proto, že pedagogika ze svého řeckého významu znamená vzdělávání a výchova dětí, a tak bylo potřeba vzdělávání dospělých odlišit od vzdělávání dětí, a tím tedy vznikla aplikovaná vědní disciplína andragogika. Současné pojetí andragogiky:Současné pojetí andragogiky:  Věda o výchově dospělých, vzdělávání dospělých a péči o dospělé, respektující všestranně zvláštnosti dospělé populace a zabývající se její personalizací, tzn. utvářením a kultivací osobnosti, socializací a enkulturací. Andragogika je:Andragogika je:  aplikovanou vědou – poznatky slouží praktickým opatřením v oblasti společenských vztahů, které jsou rozvíjeny na základě formulovaných společenských potřeb.  také vědou induktivní, která svůj předmět vytváří na základě identifikovaných problémů, které se ve společnosti objevují.  rovněž vědou normativní, což je dáno vlivy sociotechnických přístupů, které formulují cíle a metody a techniky jejich dosažení, čímž se z cílů stávají normy.  problémově a systematicky orientována, což jí umožňuje vidět jeden problém z mnoha různých úhlů pohledu. Dělení andragogikyDělení andragogiky  Teoretické disciplíny ◦ historie andragogického myšlení, výchovy a vzdělání dospělých ◦ teorie vzdělávání dospělých (androdidaktika) ◦ teorie výchovy dospělých ◦ komparativní andragogika ◦ metodologie andragogiky  Praktické disciplíny ◦ profesní andragogika ◦ sociální andragogika ◦ kulturně-vzdělávací andragogika Předmět zájmuPředmět zájmu Z hlediska sociálních věd nemá andragogika vlastní předmět/objekt, svůj předmět má společný s jinými společenskými vědami – jedná se o učícího se dospělého – uplatňuje však jiný pohled na tento předmět. Nemá jednotné vymezení předmětu, tato vymezení jsou různá:  Celoživotní vzdělávání a učení se dospělých.  Vyrovnávání se dospělého člověka se sociálními institucemi.  Mobilizace lidského kapitálu v prostředí sociální změny.  Orientace člověka v kritických uzlech jeho životní dráhy či při problémovém průběhu jeho životní dráhy.  Individuální a sociální souvislosti změn syntetického statusu.  Animace dospělého člověka. Objekt zájmuObjekt zájmu Objektem andragogiky je dospělý člověk (biologicky, psychicky, sociálně a ekonomicky zralý jedinec) v průběhu své životní dráhy. Životní dráhu je možné popsat na základě čtyř dimenzí:  Čas rozdělený na biografický (potenciál délky života) a sociálně historický (procházení časovými cykly a společenskými změnami)  Horizontální dimenze životní dráhy, což je sociálně historický prostor, ve kterém jedinec žije a který bývá často spojován se syntetickým statusem.  Vertikální dimenze životní dráhy, jedná se např. o postupy či propady na společenském žebříčku, pracovní úspěchy a neúspěchy atd.  Význam, hodnocení životní dráhy 6. 12. 2015 3 Přístupy kPřístupy k objektuobjektu Sociotechnický přístup  Na jedné straně stojí jedinec, který je poučený a ví, jak věci mají a měly by vypadat. Dále ví, jak zorganizovat situaci k dosažení změny a má k tomu moc i nástroje. Na straně druhé stojí jedinec, který má být veden a poučován, měnit své postoje a rozvíjet se. Jeho vliv se udržuje dodnes především v animačních pojetích andragogiky a i v přístupech socializačních a resocializačních. Emancipační přístup  Důraz je zde kladen na autonomii jedince nebo skupiny – každý má právo na vlastní cestu rozvoje. Cíl je v tomto vzdělávání dán, ale cestu si učící se určují sami. Komunikační přístup  Zdůrazňuje nezbytnost poznání komunikačního jednání pro optimalizaci mezilidských vztahů. Vychází z toho, že není možné předvídat společenský vývoj a nelze tak určit, zda vůbec, koho a kam vést. Je však možné poznávat základnu, formy, prostředky a významy lidské komunikace. Toto poznání následně slouží k pochopení podstaty sociálního jednání lidí a podstaty fungování společenských výtvorů. Objekt a teoretikové andragogiky  U teoretiků andragogiky se objevují dvě základní tendence, jak na objekt nahlížejí. Buď objekt andragogiky striktně odlišují od objektu pedagogiky, nebo objekt pedagogiky kontinuálně přechází v objekt andragogiky. Zaměření andragogiky:Zaměření andragogiky: 1. Tradiční oblast  Podnikové vzdělávací systémy  Školské vzdělávací systémy  zájmové (mimoškolské) vzdělávací systémy 2. Vzdělávání se specifickým zaměřením  ekologická výchova  kulturní výchova  politická výchova  občanská výchova  prevence patologických jevů v společnosti  sexuální výchova  zdravotní osvěta  lékařská andragogika  kriminalistická andragogika  penologická andragogika (trestné zařízení, věznice)  Podniková výchova  vojenská výchova  tělesná výchova 3. Služby občanům  kulturně-výchovná činnost  muzejnictví  památková péče  personalistika  rozvoj lidských zdrojů  personální management  sociální správa a péče  postpenitenciární péče (po výkonu trestu - návrat do života)  poradenství  volnočasové, odpočinkové a seberealizační aktivity