6. 12. 2015 1 ZÁKLADY PEDAGOGIKYZÁKLADY PEDAGOGIKY Přednáška z předmětu Společenskovědní základ Přednášející: doc. PhDr. Tomáš Čech, Ph.D. SOCIALIZACESOCIALIZACE  Proces, během kterého se jedinec začleňuje do společnosti.  Jedná se o proces osvojování si způsobů chování, seznamování se s kulturním prostředím a osvojení si společenských norem.  Probíhá-li socializace úspěšně, má jedinec zakotveny sociální normy, hodnoty, vystupování, ale také i sociální role svého společenského a kulturního okolí. Jedinec se znevýhodněnímJedinec se znevýhodněním –– stupně možné socializacestupně možné socializace 1. Inkluze/integrace 2. Adaptace (snaha přizpůsobit se prostředí, ve kterém jedinec žije – vychází se z individuálních možností a schopností jedince) 3. Utilita („sociální upotřebitelnost“ znevýhodněných osob, přizpůsobení pracovních míst, společenské uplatnění) 4. Inferiorita („sociální nepoužitelnost“, segregace jedince, ztráta sociálních vztahů) ENKULTURACEENKULTURACE  Součást socializačního procesu, během něhož se původně neutrální a nekulturní novorozenec stane integrální součástí společnosti, jejíž kulturu přejímá.  Enkulturace je neukončený celoživotní proces. ZÁKLADNÍ ČINITELÉZÁKLADNÍ ČINITELÉ ÚSPĚŠNÉ SOCIALIZACEÚSPĚŠNÉ SOCIALIZACE VÝCHOVA PROSTŘEDÍ DISPOZICE POJEM VÝCHOVYPOJEM VÝCHOVY PEDAGOGIKA – věda o výchově (teorie a metodika výchovy) a vzdělávání (didaktika) Výchova v širším slova smyslu (edukace) a užším slova smyslu (záměrné ovlivňování kvality osobnosti vyjma vzdělávání) Aktéři, činitelé výchovy: vychovatel (edukátor, subjekt výchovy), vychovávaný jedinec (edukant, objekt výchovy, adresát výchovy apod.). 6. 12. 2015 2 PEDAGOGIKAPEDAGOGIKA  Obecná pedagogika  Historie pedagogiky  Teorie a metodika výchovy  Didaktika  …  Sociální pedagogika  Speciální pedagogika  Pedagogika volného času  Andragogika  Geragogika  … Vztah oboru k jiným vědám:Vztah oboru k jiným vědám:  psychologie (hraniční disciplína pedagogická psychologie, dále sociální psychologie, patopsychologie, )  biologie, medicína (anatomie, fyziologie, patologie – otázka tělesných dispozic a procesů)  sociologie (zákonitosti společnosti, vztahy, podmínky pro edukaci…)  právo (právní aspekty výchovy a vzdělávání – školský zákon, povinná školní docházka, úmluva o právech dítěte…)  ekonomie (ekonomické zajištění vzdělávacího systému a potřeb jedince v souladu se zákony Účinkem výchovyÚčinkem výchovy URČITÁ KVALITA OSOBNOSTIURČITÁ KVALITA OSOBNOSTI,, abyaby vychovávaný získal nebo si uchoval:vychovávaný získal nebo si uchoval:  určité schopnosti, dovednosti, znalosti, postoje, způsoby chování, názory, přesvědčení  připravenost k prožívání a chování (tzv. psychické dispozice, dnes užíváme pojem kompetence – pohotovost, připravenost k určitým prožitkům a způsoby chování, považovány za hlubinný základ pomíjivých zážitků a činů). Ten, kdo vychovává, chce ovlivnit strukturuTen, kdo vychovává, chce ovlivnit strukturu psychických dispozic vychovávaného jedince.psychických dispozic vychovávaného jedince. Toto působení lze chápat ve 4 rovinách:  aby edukant získal dispozice, které dosud nemá,  aby zesílily, rozvinuly se a rozšířily existující dispozice pozitivní,  aby se oslabily, odbouraly a odstranily existující dispozice negativní,  aby nedocházelo ke vzniku negativních dispozic. VÝCHOVAVÝCHOVA  Množství činností, které nejsou samoúčelné (ne činnost prostou – úzký obsah, široký rozsah). Mají svůj řád, posloupnost...  Hovoříme o výchovných cílech (normy), ale nejsou to jen znalosti, dovednosti, postoje..., důležitá je KVALITA OSOBNOSTI. DEFINICE VÝCHOVYDEFINICE VÝCHOVY  „Výchovou rozumíme činnost, jejímž prostřednictvím se lidé snaží natrvalo zdokonalit v některém směru strukturu psychických dispozic (osobnost) jiných lidí, nebo upevnit jejich hodnotové komponenty, nebo zabránit vzniku dispozic nežádoucích (W. Brezinka).“ 6. 12. 2015 3 STYLY VÝCHOVYSTYLY VÝCHOVY AUTORITATIVNÍ  neschopnost učitele zaujmout, překrytá vynucenou mocí nad vychovávanými  potlačování individuality dítěte a jeho tvořivého myšlení LIBERÁLNÍ  pedagog není dostatečnou autoritou pro vychovávaného, je benevolentní a selhává ve své výchovné funkci (neschopost vs. záměr v liberální výchově) DEMOKRATICKÝ  moc je využívaným prostředkem  podporuje „dobrodružství poznávání“, schopnost vést tvořivý dialog, tzn. naučit tvořivě a kriticky myslet (být vzorem a znát dobře vývojová specifika)  umožnit podílet se na spolurozhodování → sounáležitost s vychovatelem, vých. institucí Podmínky výchovyPodmínky výchovy –– vnitřní (dispozice), vnějšívnitřní (dispozice), vnější (prostředí, vztahy)(prostředí, vztahy) Prostředky výchovyProstředky výchovy -- vše, co se využívá kevše, co se využívá ke splnění edukačních cílůsplnění edukačních cílů BloomovaBloomova taxonomietaxonomie výukových cílůvýukových cílů  šest hierarchicky uspořádaných kategorií, řazeny podle stoupající náročnosti psychických operací, jež mají ve svém základu.  K vymezování cílů v jednotlivých kategoriích byly vytvořeny systémy aktivních sloves. Pro dosažení vyšší cílové kategorie je třeba zvládnout učivo v rámci nižší kategorie.  Podle této struktury by mohl učitel hodnotit např. výkon žáka při zkoušení nebo stanovovat učební úlohy Cílová kategorie (úroveň osvojení) 1. Zapamatování termíny a fakta, jejich klasifikace a kategorizace  Slovesa: definovat, doplnit, napsat, opakovat, pojmenovat, popsat, přiřadit, reprodukovat, seřadit, vybrat, vysvětlit, určit 2. Pochopení překlad z jednoho jazyka do druhého, převod z jedné formy komunikace do druhé, jednoduchá interpretace, extrapolace (vysvětlení)  Slovesa: dokázat, jinak formulovat, ilustrovat, interpretovat, objasnit, odhadnout, opravit, přeložit, převést, vyjádřit vlastními slovy, vyjádřit jinou formou, vysvětlit, vypočítat, zkontrolovat, změřit 3. Aplikacepoužití abstrakcí a zobecnění (teorie, zákony, principy, pravidla, metody, techniky, postupy, obecné myšlenky v konkrétních situacích)  Slovesa: aplikovat, demonstrovat, diskutovat, interpretovat údaje, načrtnout, navrhnout, plánovat, použít, prokázat, registrovat, řešit, uvést vztah mezi, uspořádat, vyčíslit, vyzkoušet 4. Analýza rozbor komplexní informace (systému, procesu) na prvky a části, stanovení hiearchie prvku, princip jejich organizace, vztahů a interakce mezi prvky  Slovesa: analyzovat, provést rozbor, rozhodnout, rozlišit, rozčlenit, specifikovat 5. Syntéza složení prvků a jejich částí do předtím neexistujícího celku (ucelené sdělení, plán nebo řada operací nutných k vytvoření díla nebo jeho projektu, odvození souboru abstraktních vztahů k účelu klasifikace nebo objasnění jevů  Slovesa: kategorizovat, klasifikovat, kombinovat, modifikovat, napsat sdělení, navrhnout, organizovat, reorganizovat, shrnout, vyvodit obecné závěry 6. Hodnocení posouzení materiálů, podkladů, metod a technik z hlediska účelu podle kritérií, která jsou dána nebo která si žák sám navrhne  Slovesa: argumentovat, obhájit, ocenit, oponovat, podpořit (názory), porovnat, provést kritiku, posoudit, prověřit, srovnat s normou, vybrat, uvést klady a zápory, zdůvodnit, zhodnotit PROSTŘEDÍPROSTŘEDÍ  složitě strukturovaný systém ne náhodných faktorů, činností (přírodní řád  společenský řád, vnitřní organizace)  otevřený systém, odrážející potřeby objektu i subjektu;  „soubor vnějších přírodních (biologických, geografických) a společenských (pedagogických, psychologických, sociologických) podmínek“ 6. 12. 2015 4 Různé pohledy na prostředí:Různé pohledy na prostředí:  Objektivní (reálné vazby a vlivy) x subjektivní (potřeby objektu)  Přírodní, ekologické, společenské(vztahy, komunikace), kulturní (hodnoty, řád, normy...) Členění podle:Členění podle:  velikosti a rozsahu (makro, mezzo, mikro)  typu aktivit člověka (pracovní, volnočasové, vzdělávací, sportovní, společenské...)  organizovanosti (organizované, institucionální vs. neorg., volné)  území, teritoria (lokální, neformální...)  charakteristického znaku (společenské zařazení...) PEDAGOGIKAPEDAGOGIKA  zkoumá prostředí společenské  bere v potaz aspekty přírodní, kulturní, historické, ekonomické  přirozenými prostředími jedince  rodinné, školní, skupinové, lokální, pracovní A) Rodinné prostředíA) Rodinné prostředí Utváří  prvotní sociální kontakt, vazby;  emocionalitu;  hodnotový systém;  postoje, názory;  osobnostní vlastnosti (vůle, charakter...);  přebírání norem společnosti. Rodinné prostředí vs. rodinná výchova B) Školní prostředíB) Školní prostředí Komenský: „Příprava člověka na vše lidské.“  Speciální lokální prostředí  3 roky → ? (MŠ, ZŠ, SŠ, VŠ …)  Probíhá: výchova, vzdělávání, socializace, interakce, kooperace, profesní příprava…  Důležité klima školy, třídy (materiální, přírodní, společenské podmínky)  rodina  škola (aspekty Zdravé školy) 6. 12. 2015 5 C) Lokální prostředíC) Lokální prostředí  pravidelný, bezprostřední kontakt (přírodní, společenské; vztahy, normy, hodnoty, vzory, …);  jistá „geografická“ příslušnost, jedinec stále někam patří;  volný čas (např. trávený ve folklorním souboru) Sociologie: „Skupina lidí v organizovaném teritoriu se společným stylem života“  město, tradiční – moderní vesnice (stupeň ohrožení jedince);  dospívající – jazyk, hodnoty ideály, zkušenosti, tradice. D) Skupinové prostředíD) Skupinové prostředí  statut a role jedince ve společnosti (připsaný – rodina, získaný – škola, družina, kroužek – vnitřní řád, hierarchie, komunikace);  makro, mezzo, mikro;  síla skupiny – pozitivní i negativní vliv (soc. patologie, asociální chování)