Plnění č. 10 V literatuře dohledejte podtržené právní termíny. V kontextu jejich významu poté interpretujte celý text: 1) Item, vyznal Mikeš v ty časy fojt nás, že když jsů toho člověka k němu přivedli, žádajíc, aby vsazen byl, též pravíce, že jim vuol ukradl, jistiny jsem při něm neviděl, než k žádosti jich vsadil sem jej a když seděl, v noci utekl jest z vězenie a po některém času přišel jest dobrovolně za sě bez glejtu řka: pane fojte, přišel sem chtě každému práv býti, ktož mi z čeho vinu dá. Pře jich obů stran vašie milosti oznamujem a vaší milostie za naučenie prosíme, kterak bychuom ty lidi o to rozděliti jměli. 2) Purgmistr a rada města Hradiště, múdří a opatrní a povýšené ctnosti páni milí službu naši s slušným pokloněniem vaší vzkazujem. Mářa Sedlákova žaluje před námi na Cecilí Sedlářku o čechel gmentový, že jej ztratila a potom že v témž domu a u téhož hospodáře ta Sedlákova ten čechel na dvoře, ješto sušen po oprání běse, nalezla, a že a vuolí hospodáře s téhož ten nalezený tak pravý svůj cechel vz ala. A žeby to byl jejie řeohel, provodí takto: Postavila před námi Dorotu Mikovu švadlenu, a ona n a avú přísahu pravila, že ten ceche! ušila z nového gmentu tej Máři Sedlákové. Opět druhů Dorotu vy stavila, kterážto pravila před námi, že potom ten čechel, když sě byl u obojka vytrhl. Sedlákova op ravovala. Cecilia Sedlářka pravila před námi odpovídajíc, že což na ni žaluje, že toho všeho pří. A le hned tudiež za sě táž Cecilia Sedlářka žaluje před námi na Mářu Sedlákovu o ten cechel, že by je j jakožto svú věc jie ukradenu krádežem k sobě obracila by, a praví, že cechel ten jejie jest, a vy stavila svědomie takto: Margreta sukenice před námi pravila, že Cecilí Sedlářové ušila cechel gment ový z nového gmentu, ale toho nevie, ten-li cechel ci jiný. A dále Cecilia Sedlářka před námi svědo mí Máře Sedlákové netrpí pravící tak, že tě obě dvě Dorotě švadlce, jakož svrchu dotčené jsii, jeji e byly by hněA^nice. Nad to tu při byly zavěsily na hadciech, potom hadčí na ubrmana. Potom opět s hadcích i s ubrmana přišlo před nás. Tak vždy volaly ku právu a my jame jim přáli práva. Protož vaš í milosti prosíme, račte nás naučiti, kterak jich o to rozděliti jmáme, aby byly srovnány etc. LXXX R Přítele milí! Poněvadž ta pře zavěšena jest na hadcích a na ubrmana, již dále ta pře ku právu jít i nemá aniž právem má rozsuzována býti, ale jmá sě hadčími a ubrmanem konati.